بازگشت
1395/10/27 (( 22 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

 عدم تخمگذاری کبوتر 

 قسمت اول

 

 مشكلات متعددی در طي دوران تخم گذاري کبوتر به وجود می آید که یکی از این مشکلات عدم تخم گذاری کبوتر ماده است . محرک های خارجی و داخلی سطوح هورمونی بدن کبوتر باعث تغییر شرایط حاکم بر اندامهای تخمگذاری می شود که این تغییرات باعث عدم تخم گذاری در کبوتران می شود . ما در این مقاله به بررسی این دلایل می پردازیم .

📛 اولین علت ، گرفتگی مجرای تخم که به سبب انباشت چربی ها در اطراف تخم دان که تخمک ها در مراحل مختلف رشدشان در آن قرار دارند ، به وجود می آید و پیدایش چنین چربی هایی مانع خروج تخمک ها به لوله رحم می شوند جایی که با نطفه جفت نر به هم پیوند می خورد و عملیات تلقیح و جفت گیری انجام می شود .

 

✅ تراکم این چربی ها دلایلی دارد که عبارتست از :

 

1 نوع غذای مصرفی کبوتر که حاوی مقادیر زیادی از چربی ها می باشد .

 

2 کم تحرکی کبوتر و عدم تلاش و فعالیت مانند تمرین و پرواز که باعث سوختن چربی های زاید در بدن می شود .

 

3 در اختیار گذاشتن ویتامین های بیش از حد مجاز توسط پرورش دهندگان .

 

4 دادن هورمون به کبوتران توسط مربی و اضافه بر سازمان .

✅ در این قسمت به چند روش درمانی برای مبارزه با افزایش چربی در کبوتران می پردازیم :

 

1 کاهش وعده های غذایی که در اختیار کبوتر قرار داده می شود تا بیشترین مقدار از چربی های ذخیره شده در بدن بسوزد .

 

2 ندادن دانه های حاوی درصد بالای چربی .

 

3 تمرین دادن و پرواز کبوتر به مقدار بیشتر از توانایی .

📛 دلیل دوم برای عدم تخم گذاری در کبوتران ، وجود التهابات ( غده ها و چرک ها ) در ورودی مقعد و کانال رحم است که به تشریح چند نوع از این موارد می پردازیم :

 

1 آلودگی از ناحیه خارجی  که به خاطر وجود پر آلوده اطراف ورودی مقعد در حین جفتگیری به وجود می آید .

 

2 آلودگی داخلی که نتیجه عبور تخم نسبتا بزرگ می باشد و باعث زخم دیوار ورودی و آلودگی زخم شده است .

 

✅ برای درمان موارد فوق چند روش مفید درمانی وجود دارد :

 

1 دادن آنتی بیوتیک های مناسب .

 

2 جدا کردن ماده از نر در حین عملیات درمان

 

3 ریختن آنتی بیوتیک در ورودی مقعد ( تیرامیسین مخصوص چشم نه پوست )

📛 دلیل سوم و عامل مهم در عدم تخم گذاری کبوتر ، کمبود ویتامین ای ( E ) و درمان عبارت است از بازگشت به برنامه های درمان مخصوص کبوتران و دادن ویتامین .

 

✅ گاهی اوقات پیش می آید که تخمدان یا کانال تخمدان به خاطر شکستن تخم از داخل ، مسدود می شود که باعث ایجاد التهاب سپس تورم می شود که این انسداد هم باعث ایجاد مانع برای خروج تخمک می شود و هم ورود نطفه جفت و می توان این حالت انسداد را با گذاشتن انگشتان سبابه و ابهام در منطقه پایینی شکم تشخیص داد که احساس وجود جسمی دایره ای سخت شبیه تخم را خواهی کرد . باید توجه داشت که انگشتان را به آرامی و بدون فشار بر روی پایین شکم گذاشت .

متأسفانه تاکنون راهی برای درمان این مسئله وجود ندارد .

 

📛 دليل چهارم ، عامل ژنتیکی می باشد و در این حالت درمان سودی ندارد و استفاده از دارو ها به هیچ عنوان مثمر ثمر واقع نمی شود .

 

 

📛 دلیل پنجم ، عامل هورمونی است که در این حالت اگر ماده از قبل تخم می گذاشته است سپس ناگهانی روند تخم گزاری متوقف شده است ، پس درمان در این حالت دادن هورمون استردیول بنزوات برای فعال کردن تخمدان برای تولید تخم می باشد در ضمن توجه داشته باشید که مقدار هورمون خیلی کم و مشخص باشد .

 

 

✮ قسمت دوم


✍ کمبود برخی ویتامین های خاص می تواند باعث بروز علائمی در کبوتران ماده و شواهدی در تخم کبوتران ، مبنی بر کمبود ویتامین گردد . کمبود ویتامین A باعث کاهش و قطع شدن تخم در کبوتران ماده و همچنین کمبود ویتامین D نیز سبب نازک و ضعیف شدن پوسته تخم می شود , در این قسمت به ذکر مهمترین عوامل این مشکل و روش های درمانی خواهیم پرداخت .


✅ در بعضی از موارد می توان با استفاده از تجربه و دانش به صورت کامل این مشکل را برطرف نمود ، اگر کبوتر شما هر یک از این موارد زیر را شامل می شود می توان به درمان آن امیدوار بود ، مشكلاتی همچون :


1⃣ عدم رسیدن کبوتر ماده به آمادگی کامل


2⃣ عدم رسیدن کبوتر ماده به سن تخم گذاری و سن بلوغ


3⃣ انگل های داخلی و تمور ها و کیسد ها


4⃣ چاقی بیش از حد که باعث عدم امادگی و در نتیجه عدم تخم دهی..


5⃣ صدمه های جسمی مثل شکستن استخوان جناق و یا نتیجه جراحی هایی که در داخل شکم انجام شده است


6⃣ کمبود ویتامینها و کلسیم و مواد آهکی که باعث تشکیل تخم میشود


7⃣ نازا بودن کبوتر ماده به علت مشکلات ژنتیکی و یا نقض عضو


8⃣ تولک بودن و عدم نور دهی مناسب در فصل آماده سازی


9⃣ جوجه کشی بیش از حد در فصل گذشته و به اصطلاح ( خسته شدن کبوتر ماده )

✅ برخی ویتامین های خاص می تواند باعث بروز علائمی در کبوتران ماده و شواهدی در تخم کبوتران مبنی بر کمبود ویتامین گردد . کمبود ویتامین A باعث کاهش میزان تولید تخم می گردد و کمبود ویتامین D باعث کاهش در میزان تولید تخم گردیده و از طرفی سبب نازک و ضعیف شدن پوسته تخم می گردد .


✅ سایر ویتامین هایی که کمبودشان در بدن کبوتر ماده باعث ایجاد اختلال در سیستم تخم گذاری می شود ، عبارتند از :


✔️ کولین

✔️ اسید فولیک

✔️ اسید ریبوفلاوین

✔️ ویتامین B2

✔️ ویتامین D 

✔️ ویتامین E

⚠️ اگر قصد جوجه کشی از کبوترانتان را دارید ، باید این را بدانید که کمبود ویتامین B12 می تواند باعث مرگ جنین در داخل تخم گردد .


✅ درمان :

استفاده از محلولهایی که حاوی عناصر معدنی ضروری برای پرندگان می باشد ، بسیار مثمرثمر بوده است که در پست های قبلی کانال کـبـوتـر جــنــوبــــ معرفی گردید .


✔️ بهترین منبع تأمین کلسیم و فسفر جیره کبوترها ، استفاده از پوست تخم مرغ یا پودر استخوان می باشد . البته باید دقت داشت که جهت جلوگیری از امراضی همانند سالمونلوز ، بهتر است پوست تخم مرغ را بمدت بیست دقیقه در آب جوش ، جوشانده و سپس خشک نمود . در ضمن می توان استخوان را نیز سوزاند تا مواد آلی آن از بین برود و باقیمانده که املاح معدنی ، خصوصاً کلسیم و فسفر می باشد را در کل شور در دسترس کبوتران قرار داد .


✔️ ویرجینیا مایسین یک داروی قوی برای برطرف کردن این مشکلات در پرندگان تخم گذار  و کبوتر است که جهت حصول نتایج ذیل مورد استفاده قرار می گیرد :

🔸 بر طرف کردن مشکلات ناباروری

🔹 کاهش تلفات در زمان جوجه کشی

🔸 بهبود کیفیت تخم و پوسته آن

🔹 تامین ویتامین ها و مواد معدنی

⚠️ توجه داشته باشید که استفاده از داروي ویرجینیا مایسین حتماً با مشورت دکتر دامپزشک صورت پذیرد .


✔️ کیمیا استیمول : این محصول بسیار قوی کلیه پارامترهای تولید مثل و کمبود ویتامین ها در بدن کبوتران مولد را تامین می کند و بنده شخصا از این دارو جهت سرعت تولید مثل ، افزایش مقاومت بدن کبوتران در برابر بیماری و افزایش میزان باروری در کبوتران مولد استفاده می کنم و در پست بعدی به معرفی این محلول بی نظیر خواهیم پرداخت .



مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب
مصطفی یکشنبه 12 فروردین 1403 10:8:47
درود دوستان یه ماده دارم هروقت تخم میکنه فلج میشه دلیلش چیه
Mmd شنبه 13 آبان 1402 0:30:14
سلام عشقبازای گل پارسال ده جفت کبوتر مولد داشتم تو سنسن مختلف از جفت گرفتم استراحت دادم بعد دوسه ماه تقویت جفت انداختم الان یساله هیچکدوم دگ تخم نکردن هرچیزیم ک ب ذهنم میرسید امتحان کردم دارو هم از دامپزشک گرفتم دادم ولی بتخم نیومدن ک نیومدن..... کسی تجربه داره علتشو بدونه....
ممد شنبه 13 آبان 1402 0:29:11
سلام عشقبازای گل پارسال ده جفت کبوتر مولد داشتم تو سنسن مختلف از جفت گرفتم استراحت دادم بعد دوسه ماه تقویت جفت انداختم الان یساله هیچکدوم دگ تخم نکردن هرچیزیم ک ب ذهنم میرسید امتحان کردم دارو هم از دامپزشک گرفتم دادم ولی بتخم نیومدن ک نیومدن..... کسی تجربه داره علتشو بدونه....
حسن دوشنبه 3 مهر 1402 20:28:17
سلام دوستان یه طوقی ماده زرد گرفتم آماده جفت دوسه روز بعد جفت شد اما یک ماه شده تخم نمیزاره جناغ بازه بازه از روز اول همینجوری بود فک میکنید تخم دارع تا که امروز چربش کردم و یواش یواش اون غده رو دادم بیرون خودشم زور میزد مثل این که قبلاً تخم داخل رحم شکسته باشه امید وارم تخم کنه 🤲🤲
قرقانی سه شنبه 24 مرداد 1402 11:46:9
سلام کبوترام تخم میزاشتن جوجه میشد بعد از دوماه همگی دست از تخم کردن کشیدن ۵جف همه به هم علت چی میتونه باشه

آمارگیر وبلاگ