بازگشت
1395/10/27 (( 32 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

 علت ناهنجاری تخم ها 


✍ کبوتر ماده برای تولید یک تخم سالم ، باید کلیه قسمتهای سیستم مجاری انتقال تخم بایستی بطور مرتب و در زمان لازم فعالیت داشته باشند و در این میان هورمون ها نیز نقشی اساسی ایفا می‌کند و باید در مواقع مورد نیاز و به میزان کافی ترشح شوند .

✅ حالات غیرطبیعی تخم فراوانند که برخی از آنها در ذیل شرح داده خواهد شد :


1⃣ تخمهای دو زرده ( که تولید آنها در کبوترها نادر است ) تخم دوزرده در اوایل تخمگذاری پرنده ماده ( ماده های جوان ) و بعلت اینکه لوله تخم هنوز بخوبی کار خود را انجام نمی دهد و قادر نیست که زرده را بسرعت انتقال دهد ، مشاهده می گردد. ممکن است کبوترهای ماده جوان خود را در حالی بیابید که بیش از 20 روز است جفتگیری کرده و در لانه می خوابند ، اما خبری از تخم نیست و از طرفی امکان دارد پس از 20 تا 25 روز ، تنها یک تخم بگذارد و آنهم بسیار بزرگ باشد که قابلیت جوجه کشی نخواهد داشت .


⚠️ دو زرده بودن ممکن است بعلت دو تخمک اندازی همزمان ( بجای اینکه یک فولیکول از تخمدان رها شود ، دو فولیکول یا زرده رها می شوند . برای مطالعه کامل فیزیولوژی دستگاه تناسلی کبوتر ماده ، به بخش فیزیولوژی تخمگذاری مراجعه گردد ) باشد و یا اینکه سیستم مجاری تخمگذاری ، زرده را نگهدارد و در روز بعد با زرده همان روز دفع کند ( در اینصورت کبوتر یک تخم بزرگ می گذارد و از تخم بعدی خبری نمی باشد ) .


2⃣ تخم های سه زرده ( این مورد نیز در کبوتر نادر است ) : دلایل ایجاد این مشکل نیز همانند مبحث قبلی می باشد .


3⃣ لکه خون : لکه خون در سفیده یا زرده دیده می شود و علت ایجاد آن در زرده ، پاره شده فولیکول ( زرده ) از قسمتی غیر از استیگما ( بر روی تخمدان کبوتر ، محلهایی بنام استیگما وجود دارند که فولیکولها از آن قسمت پاره شده و به داخل لوله تخم بر می افتند . شایان ذکر است که این محل فاقد رگهای خونی است) می باشد . اگر در قسمت ماگنوم (به پست فیزیولوژی تخمگذاری مراجعه گردد ) ، پارگی بوجود آید ، لکه خون در سفیده ایجاد خواهد شد . این لکه های خون در کبوترهایی در قفس بوده و فعالیت چندانی ندارند ، بیشتر دیده می شود. در هر صورت این لکه ها منجر به رشد سریع میکروارگانیسمها و فساد تخم خواهند شد .


4⃣ تکه گوشت : این مورد بیشتر برای کبوتردارانی مصداق دارد که تخم اول حیوان را برداشته و پس از اینکه تخم دوم گذارده شد ، زیر پرنده قرار می دهند . این عمل ، بسیار مطلوب است ؛ اما باید به نکاتی دقت نمود :


🅰 تخم را سریعاً پس از تخمگذاری از زیر حیوان برداشت تا روی آن نخوابد .


🅱 تخم را در دمایی در حدود 18 تا 20 درجه سانتیگراد (حتی المقدور) نگهداری نمود .


✅ عوامل فوق منجر به عدم رشد جنین در مدت زمان کوتاهی که تخم برداشته می شود ، می گردند . حال اگر شرایط فوق رعایت نشود ، جنین رشد کرده و در اثر نوسانات دمایی خواهد مرد و بصورت یک تکه گوشت یا یک نقطه خون در تخم دیده می شود . اینگونه تخمها قابلیت تبدیل شدن به جوجه را ندارند .


5⃣ تخمهای بدون پوسته : اینحالت نیز بیشتر در کبوترهای ماده ای بروز می کند که معمولاً در قفس هستند و بیرون آورده نشده و فعالیت چندانی ندارند ؛ ضمن اینکه ممکن است در اثر استرس ، برخی بیماریها و کمبودهای تغذیه ای نیز بوجود آید .


6⃣ تخمهایی با پوسته نازک : این حالت بیشتر بعلت کمبود کلسیم جیره بوجود می آید ، گاهی در هوای گرم نیز ایجاد می گردد که علت آن کاهش مصرف غذا و در نتیجه کاهش مصرف کلسیم می باشد ،  البته در اثر کمبود دیگر عناصر معدنی نیز احتمال ایجاد تخمهایی با پوسته نازک وجود دارد .

7⃣ وجود یک تخم در داخل تخمی دیگر : اینحالت بیشتر در اثر استرس و تنش بوجود می آید و ممکن است یک تخم در داخل تخم دیگر قرار بگیرد . شایان ذکر است که این مورد در کبوترها بسیار نادر می باشد .


8⃣ وجود کرم داخل تخم : بعضی اوقات ، کرمهای روده از طریق کلوآک ( چینی که مجاری تناسلی ، ادراری و انتهای روده بزرگ به آن متصل می شوند ) وارد لوله تخم بر می شوند و اطراف آنها را محتویات تخم فرا می گیرد . اینگونه تخمها نیز قابلیت تبدیل شدن به جوجه را ندارند .


9⃣ تخمهایی با اشکال غیرطبیعی : این مورد بیشتر بعلت انقباضات نامنظم ناحیه رحم ایجاد می گردد و در کبوتر نیز کم و بیش قابل مشاهده می باشد .

 



مقالات مرتبط

 علت ناهنجاری تخم ها  ✍ کبوتر ماده برای تولید یک تخم سالم ، باید کلیه قسمتهای سیستم مجاری انتقال تخم بایستی بطور مرتب و در زمان لازم فعالیت داشته باشند و در این میان هورمون ها نیز ن...
نظرات درباره این مطلب
عباس سه شنبه 9 اسفند 1401 14:6:26
کبوتر وقتی که تخم گزاشت تخم خیلی ریزه یک سوم تخم طبیعیه دلیلش میخواستم بدونم
جلیل پنج شنبه 15 اردیبهشت 1401 1:52:17
سلام کبوتر من ۳تا تخم گذاشته آیا این برای کبوتر مشکل هست یا طبیعی هست
علی صالحی یکشنبه 14 فروردین 1401 18:44:48
سلام خسته نباشید دوستان کبوتر من چند بار تخم گذاشته اندازه تخم مرغه تخم دومشم میزاره تخم اول در نمیاد دومی در میاد چیکار کنم تخم اولشم کوچیک بشه لطفا راهنمایی کنید
ژنرال چهارشنبه 1 دی 1400 9:11:53
کبوترم ی تخم گذاشت و الان چهار روز دیگه تخم دوم نزاشت دلیلش چیه.؟
حسین یکشنبه 16 خرداد 1400 15:42:18
سلام کبوتر دارم تخم گذاشته اما خیلی ریزه تخمش

آمارگیر وبلاگ