بازگشت
1395/11/16 (( 33 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

🚨 بیماری سندروم کبد چرب 🚨 
✮ قسمت دوم 

✍ در این مقاله به بررسی عوامل مهمی که باعث ایجاد ، بیماری سندروم کبد چرب در کبوتران می شود ، می پردازیم .


1⃣ عوامل ژنتیکی و وراثتی :
در لاین های مختلف حساسیت های متفاوت ژنتیکی نسبت به این بیماری وجود دارد ، در برخی از نژادها که میزان مصرف انرژی انها بصورت ژنتیکی بیشتر است ، تعداد مبتلایان به این بیماری {FLS} میزان بالاتریست نسبت به بقیه نژاد ها ، همچنین نژادهای که میزان باروری بیشتر و تخم گذاری بالاتری دارند امکان ابتلا به این بیماری در آنها بیشتر است .

2⃣ تغذیه :
🔶 در کبوترانی که میزان تغذیه ی کنترل نشده در محیط های بسته دارند احتمال بوجود آمدن این بیماری بیشتراست .

🔷 نسبت بالای انرژی به پروتئین باعث تسریع در شیوع این بیماری می شود ،  کنترل تعادل مصرف انرژی به میزان انرژی موجود در جیره غذایی باید توسط پرورش دهنده کنترل شود .

🔶 وجود تنوع در منبع جیره غذایی می تواند در کاستن از بیماری کبد چرب بسیار موثر باشد ، برای مثال کبوتری که تنها با ذرت تغذیه می شود نسبت به پرنده ای که با ، جو ، گندم ، یولاف و چاودار تغذیه می شود بیشتر در معرض خطر بیماری کبد چرب قرار دارد . همچنین استفاده از برنج در جیره بصورت مستمر خطر بروز بیماری را تا میزان قابل توجهی افزایش می دهد .

🔷 میزان کلسیم پایین در جیره غذایی باعث افزایش میزان خونریزی کبدی می شود ، همچنین کمبود کلسیم با وجود کبد چرب موجب کاهش وزن و کاهش میزان تخم گذاری می شود .


💯 در زمان استراحت کبوتر ، میزان اضافه ی خوراک توسط بافت ها به چربی تبدیل می شوند و دلیل عمده آن مصرف کالری در کبوتر ماده است .

💯 هنگامی که کلسیم در جیره غذایی پایین باشد ، کبوتر ماده برای جذب کلسیم مورد نیاز خود اقدام به مصرف بالاتر دانه می کنند که درطی یک دوره ی کوتاه بیماری کبد چرب رخ خواهد داد .

✅ افزودن سلنیوم به جیره ای که میزان بالای از ذرت و سویا دارد در کاهش چربی و خونریزی کبدی نقش بسزایی ایفا می کند .

✅ ویتامین ها و میکروالمنت ها کمبود ترکیبات لیپوتروپیک مانند کولین ، میوتین ، نقش بسزایی در حرکت چربی ها در بدن دارند و کمبود میکروالمنت ها مثل : اسیدآسکوربیت ، ویتامین E ، بتاکاروتن ، روی ، سلنیوم ، مس ، آهن و منگنز باعث به وجود آمدن تعادل بین رادیکال های آزاد می شود ، کمبود میکروالمنت ها میتوانند باعث بروز این سندرم شوند .
https://telegram.me/joinchat/B4B8hUBqRsK0jdODEBOBvg

3⃣ استرس :
ایجاد استرس به هر عنوان ، اعم از تغذیه ای نامناسب یا ناشی از بیماری ها یکی از فاکتور های موثر در ( FLS ) است ، استرس شدید باعث افزایش ترشح کوریتکوسترون و کاهش میزان اسیدآسکوربیک ، ادرنال می شود . کوتیکوسترون های خارجی و کورتیکوئید ها باعث تحریک گلو کونئوژنز شده و لیپوژنزرا افزایش میدهد که این امر باعث رسوب چربی و کاهش وزن درطی شرایط استرس زا می شوند .
 
4⃣ درجه حرارت :
در اقلیم های گرم و دمای محیطی بالا در مقایسه با اقلیم های سرد نیاز انرژی کاهش میابد بنابراین لپیولیز پایین می اید ، پس در مناطق گرمسیری تلفات ناشی از  FLS افزایش میابد . نسبت نادرست مصرف پروتئین به میزان سوخت و ساز در وقوع سندرم کبد چرب نقش بسزایی دارد .

5⃣ سیستم نگهداری :
کبوترانی که در محیط های بسته نگهداری می شوند نسبت به کبوترانی که بصورت آزاد نگهداری می شوند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند ، تحقیقات نشان می دهد که سیستم نگهداری بسته عامل مستعد کننده ی این بیماری می باشد ، عدم تبادل انرژی و بی تحرکی موجب ذخیره ی انرژی و تبدیل آن به چربی می شود .


6⃣ توکسین ها :
وجود افلا توکسین در جیره کبوتران مولد ماده یکی از فاکتور های شناخته شده در بیماری FLS می باشد ، وجود افلاتوکسین بیش از حد مجاز باعث کاهش میزان تخم گذاری در دوره های مختلف می گردد و می تواند سبب بالا رفتن میزان چربی کبد تا 55% شود . جیره های مانند ذرت بیش از 20% ، تخم منداب بالای 12% موجب بالا رفتن توکسین در بدن کبوتر می شود .

7⃣ هورمون ها :
افزایش هورمون های استرادیول و استروژن در جیره باعث لیپوژنر می گردد لیپوژنر در کبد تجمع کرده و میزان چربی ذخیره شونده را افزایش می دهد .

✅ در پست بعدی به توضيح چندین روش مهم برای درمان این بیماری می پردازیم .

 

منبع

BOOKLET GAGA@


مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب

آمارگیر وبلاگ