بازگشت
1396/2/3 (( 28 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

 عوارض ناشی از کمبود ویتامین ها ومواد معدنی بر روی قدرت جوجه درآوری


عمده مواد غذایی که موجب اختلالات جوجه کشی درقناری ها می شوند عبارتند از مواد معدنی و ویتامین ها . بسته به نوع کمبود و انفرادی یا چند موردی بودن این کمبودها ممکن است عوارض متفاوت باشد .


کمبود ویتامین A (رتینول):


موجب کو ها ری - نقرس - تلفات جنینی در روزهای اول و دوم رشد جنین بخاطر نارسایی سیستم گردش خون و کاهش میزان خروج ج شود . معمولا علت کمبود این ویتامین ناشی از عدم اس ها تفا ها ده از ها سبزیجات و مصرف غذای کهنه می باشد .

ها ها

کمبود ویتامی ها ن D (کلسیفرول):


موجب نرمی استخوان و کج شدن استخوان های بلند ( مثل ساق پا ) , کاهش ضخامت پوسته تخم و مرگ جنین در اواخر دوران جوجه کشی شود . معمولا به علت عدم دسترسی پرنده به نور آفتاب بروز می کند .


کمبود ویتامین  E (توکوفرول):}


موجب عدم باروری تخمها , ضعف جوجه خارج شده از تخم , مرگ در روزهای اولیه پس از خروج از تخم همراه با خیز زیر پوستی و آتروفی عضلانی می شود . در اثر مصرف دان ها یا مواد چرب اکسید شده بروز می کند . 


کمبود ویتامین  B1 (تیامین):


موجب بدنیا آمدن جوجه های ضعیف و دارای لرزش می شود که ظرف چند روز پس از خروج از تخم تلف می شوند .


کمبود ویتامین B2 (ریبو فلاوین):>>> @Mehdi_sohrabi60<<<





موجب فلجی و جمع شدگی پنجه پا از مرحله دوم رشد جنینی به بعد می شود .


کمبود نیاسین ( اسید نیکوتینیک ) : 


موجب کاهش میزان جوجه درآوری می شود. معمولا به علت استفاده از منابع پروتئینی نامرغوب و کمبود اسید آمینه تریپتو فان بروز میکند .


کمبود ویتامین B6 (پیریدوکسین):


به سبب نقش مهمش در رشد اولیه جنین , موجب افزایش مرگ و میر جنین می شود . جیره های غذذایی حاوی پروتئین زیاد بطور ثانویه موجب کمبود این ویتامین می شود . کمبود همزمان این ویتامین و ماده معدنی منگنز موجب بزرگ شدن مفصل خرگوشی ( مفصل بالای ساق پای پرنده ) شده و منجر به دررفتگی پا به یک طرف گردد .


کمبود اسید فولیک ( فولاسین ) :


موجب مرگ و میر جوجه در دوره اولیه رشد در اثر کم خونی و گاهی مرگ و میر درهنگام خروج جوجه از تخم می شود . معمولا براثر مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک بروز می کند . زیرا آنتی بیوتیک موجب از بین رفتن باکتری های روده ای که مسئول ساختن این ویتامین هستند , می شود .


کمبود ویتامین B12 (کوبالامین):


موجب کم خونی و مرگ در دوران اولیه و گاهی ادم و تحلیل رفتن رشد عضلانی در مرحله دوم رشد جنینی می شود . GAGA‼️


کمبود اسید پنتوتنیک :


موجب بروز پرهای غیرعادی همراه با خونریزی زیر پوست در مرحله سوم رشد جنینی می گردد .


کمبود بیوتین :


موجب مرگ و میر در مرحله اول و سوم رشد جنینی همراه با تغییر شکل منقار به صورت منقار طوطی و کوتاه شدن طول استخوان ها  می شود//gaga//


کلسیم(ca) و فسفر(p):


میزان هر یک از این دوماده به تنهایی و نسبت بین آنها تاثیرزیادی برضخامت پوسته تخم و رشد استخوان بندی جنین دارد . کمبود آنها و یا عدم تعادل بین آن دو موجب کاهش قدرت جوجه در خروج از تخم می شود . جوجه های مبتلا دارای رانهای ضخیم و بال های کوتاه همراه با خیز زیر پوست گردن و نرمی استخوان می باشد .


منیزیم (mg):

Gaga

این ماده معدنی در تنظیم رشد استخوانی نقش داشته و کمبود آن موجب بیماری پروزیس , کوتاه شدن طول بال خیز زیر پوستی و منقار طوطی شکل می شود‼️



در مطالب قبلی در مورد خواص و کار های ویتامین های مختلف در بدن صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم در مورد وظایف ویتامین B15 صحبت کنیم این ویتامین باعث جلو گیری از اسید لاکتیکی شدن بافت های عضلانی می شود و تنفس سلولی را آسان می کند. در صورت کم شدن ویتامین B15 کبد دچار عفونت و ناراحتی می شود.‼️gaga‼️


–    كمبود B15 باعث سفيدشدن مو مي‎گردد.


–    اين ويتامين در غلات‎ و هسته زردآلو، مخمرآبجو، شلتوك برنج و كدوحلوايي يافت مي‎شود.👇👇👇GAGA👇👇👇


–    عمر سلول‎هاي بدن را افزايش مي‎دهد.


–    باعث بيزاري از الكل مي‎شود.


–    در رفع خستگي مؤثر است.


–    سطح كلسترول خون را پايين مي‎آورد.


–    براي كساني كه آسم و آنژيم دارند مفيد است.


– كبد را در مقابل بيماري سيروز مقاوم مي‎كند.


– سيستم ايمني بدن را تقويت مي‎كند.


– در تركيب پروتئين با ساير مواد كمك مي‎كند.


– به نور آفتاب و آب حساس است.Gaga


– بدن را در مقابل آلودگي‎ها حمايت مي‎كند در نتيجه كساني كه در شهرهاي بزرگ با هواي آلوده زندگي مي‎كنند به اين ويتامين نياز زيادي دارند.///


– ورزشكاران مي‎توانند از اين ويتامين به عنوان مكمل غذايي استفاده كنند☝️☝️☝️☝️☝️☝️


شما می توانید برای جلو گیری از گرفتگی عضلات پرندگان در هنگام مسابقه واز داروی ((جین سینگ جینکو))Ginseng plus ginkgo///استفاده کنید این دارو کاملا گیاهی بوده و خالص شده و کنترل شده عصاره ی جینکوبیلوبا می باشد که علاوه برقابلیت مکمل ویتامین با باز کردن مویرگهای مغزی و ماهیچه ای علاوه بر اکسیژن رسانی مطلوب تر به مغز موجب بالا بردن سوخت و ساز ماهیچه ای و عملکرد درست سوخت ساز ماهیچه ای در اندام پرنده ی در حال فعالیت می گردد 


میزان مصرف دارو هنگام تمرین و زمان مسابقه همراه ویتامین یک چهارم قرص برای هر پرنده میباشد 


و دانستن این نکته الزمایست که میزان قابل توجهی از داروهای انسانی در پرندگان و حیوانات نیز کاربرد دارندوگاهی با تغیرات اندک در میزان دوز دارو و شکل ملوکولی دارو کارکرد دارو را از انسانی به دامی مبدل میکنند ،،و همچنین  دقت در ساخت داروهای انسانی از داروهای دامی بیشتر است لذا در اکثر مواقع استفاده از داروهای انسانی با نام مشابه برای پرندگان مناسب تر است تنها نکته ی مهم در این مورد دانستن میزان دوز مصرفی دارو می باشد..


مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب
کامران دوشنبه 4 مهر 1401 0:45:14
سلام ب نظر من بحر داروی طبیعی دارو های شیمیایی مضرهستند و استفاده نشه بهتره

آمارگیر وبلاگ