بازگشت
1396/2/9 (( 41 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

 نویسنده: Ad Schaerlaeckens
مترجم: صابر صالح زهی(البلوشی)

الکترولیت چیست و چه کاربردی دارد؟

بیشتر مربیان از من سوال میکنند الکترولیت چه می باشد و آیا برای کبوتران مفید میباشد و چه موقع باید به پرنده ها الکترولیت داد؟ از آنجایی که سوالات زیاده من به صورت خلاصه در مورد الکترولیت توضیحی میدم و وارد جزییات نمیشم که خیلی اونوقت داستانش پیچیده میشه.
از نظر پزشکی همون نمک مخصوصا یون میباشد. الکترولیت معمولا در نوشابه های ورزش کاران موجود میباشد و آب از دست رفته بدن ورزشکاران را بعد از تمرین جبران میکند.اگر شخصی سخت تمرین کند مقدار زیادی الکترولیت از طریق عرق کردن از دست میدهد به ویژه  سدیم و پتاسیم و اینها جز اصلی الکترولیت هستند و باید به زودی جایگزین بشوند و باید کربوهیدرات و گلوکز به آن اضافه شود تا تولید انرژی کند‌.

کبوتران: نه تنها فقط انسانها بلکه کبوتران نیز نمک و یون از دست میدهند مخصوصا بعد از تمرینات سخت و فشرده در هوای گرم و از دست رفتن آب بدن و کم آبی یکی از بزرگترین مشکلات میباشد و باید به آنها کمک کنیم که آب از دست رفته بدن خود را باز یابند. به چه صورت باید به آنها کمک شود؟ الکترولیت جواب آن است. و سوال بعدی اینه که کدوم بهترین است؟
این خیلی سخت است که بگیم...اما شما راه را درست رفته اید اگر کلماتی مانند سدیم،پتاسیم،کلراید،کلسیم،منیزیم، بیکربنات،سولفات را روی بر چسب آن پیدا کنید. خیلی از بسته های طبی تولیدی که برای کمبود آب بدن موجوده برای انسان و کبوتر میباشد اما برای ما مهمه که این بسته ها را از دامپزشکی یا شرکتهای معتبر تهیه کنیم.
کارایی و طرز استفاده الکترولیت به چه صورت است و چه کارایی بر روی بدن دارد؟ همانجور که قبلا گفتم آب از دست رفته بدن را جایگزین میکند و تشنگی مفرط را از بین میبرد.
چه موقع از الکترولیت باید استفاده کرد؟ بهترین موقع استفاده بعد از تمرینات میباشد و مسابقه ای که در گرما انجام گرفته باشد.و باید ازقبل داخل آبخوری آنها موجود باشد.و اگر هوا گرم است خوب است که قبل از تحویل پرنده به سبد مسابقه نیز به آنها داده شود.و اگر پرنده ها به خانه برگشتند در حالتی که از هم پاشیده شده باشند به خاطر از دست دادن آب بدن و نمک در این صورت محلول در آب خیلی دیر است و علاوه بر آن در این حالت باید به صورت پودر بر روی دان نیم خیس بپاشید.«بعضی از الکترولیتها که به صورت محلول در آب هستند و مزه شور دارند از دادن آنها بپرهیزید»خیلی زود بعد از خوردن، الکترولیت جذب چینه دان و معده پرنده ها میشود و پرنده ها احساس تشنگی میکنند و به دنبال آن آب زیاد میخورند که این سیستم بدنی آنها را تثبیت میکند.و همچنین به کبوتر اعتماد به نفس بالایی میدهد. بعد از یک مسابقه مسافت بلند الکترولیتها باید برای ۲ تا ۳ روز در اختیار پرنده قرار بگیرد تا هر چه زودتر ریکاوری کند و توان از دست رفته خود را باز یابد.

در بعضی از مواقع شما مشاهده میکنید که جوجه های ۱۰ روزه فضله آبکی دارند.بیشتر آب هست تا خود فضله...بعد از اینکه شما الکترولیت را به آبخوری آنها اضافه کنید نتیجه آن تماشایی میباشد و در ظرف ۲ روز فضله آنها به حالت نرمال برمیگردد. پرنده های که از امراضی مانند Adreno(یک نوع عفونت ویروسی) و یا E coli (یک نوع عفونت باکتریایی که از آب و غذای آلوده به مدفوع انسان یا حیوان به وجود میاد.) رنج میبرند و آب زیاد میخورند و همچنین فضله آبکی دارند برای این پرنده ها نیز الکترولیت مفید میباشد.


مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب

آمارگیر وبلاگ