بازگشت
1396/2/10 (( 40 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

پروتئین 

پروتئین ها  از هیدروژن ، اکسیژن و ازت ساخته شده اند . وجود عنصر ازت در ساختمان و تمام ویژگیهای مولکول پروتئین و اعمال مختلف بدن در حقیقت مدیون وجود عنصر ازت است که در دو دسته چربی ها و کربوهیدراتها وجود ندارد .
https://telegram.me/joinchat/B4B8hUBqRsK0jdODEBOBvg

واحد ساختمانی پروتئین ها ، اسید آمینه است ، ۲۰ نوع اسید آمینه در ترکیب مواد غذایی و همچنین در ساختمان بدن انسان وجود دارد . اسیدهای آمینه به سه دسته تقسیم می شوند :

۱- اسیدهای آمینه ضروری .

۲- اسیدهای آمینه نیمه ضروری .

۳- اسیدهای آمینه غیر ضروری .

۱- اسیدهای آمینه ضروری : دسته ای از اسیدهای آمینه هستند که بدن انسان یا قادر به ساختن آنها نیست و یا نمی تواند آنها را به میزان لازم برای تأمین نیازهای خود بسازد . مثل لیزین ، ایزولوسین ، فنیل آلانین .

۲- اسیدهای آمینه نیمه ضروری : به آن دسته از اسیدهای آمینه گفته می شود که فقط در دوران کودکی و رشد ضروری هستند یعنی اگر به اندازه کافی در رژیم غذایی کودکان نباشد موجب اختلال رشد آنها می گردد .

۳- اسیدهای آمینه غیر ضروری : اسیدهای آمینه ای هستند که در صورت فقدان آنها در غذا بدن قادر است از متابولیسم چربی ها  ، پروتئین ها و عامل آمینی سایر اسیدهای آمینه آنها را منتشر کند. بنابراین در اعمال حیاتی مشکلی ایجاد     نمی شود
 . https://telegram.me/joinchat/B4B8hUBqRsK0jdODEBOBvg

💢 لازم به ذکر است ، کیفیت پروتئینی حبوبات ( پروتئین گیاهی ) پایین تر از انواع پروتئین های حیوانی است .

پروتئین غلات از نظر کیفیت بعد از حبوبات قرار می گیرند .

مقدار پروتئین ها :

در بین منابع غذایی بالاترین پروتئین در کشک وجود دارد . ( کشک خشک ) کشک در ایران به صورت سنتی ، به شکل گلوله های خشک تهیه می شود 

کشک خشک معمولاً بین ۵۵ تا ۷۵ درصد پروتئین دارد و هیچ ماده غذایی به این میزان پروتئین ندارد . بعد از کشک ، سویا بهترین منبع پروتئینی است و حدود ۴۰ درصد پروتئین دارد


💯سویا را می توان خاویار گیاهی نامید ، زیرا از نظر ترکیب با خاویار قابل مقایسه است . در سویا حدود ۴۰ درصد پروتئین و ۲۰ درصد چربی وجود دارد . در خاویار ۲۵ درصد پروتئین و ۲۰ درصد چربی وجود دارد . بنابراین سویا یک منبع پروتئینی گیاهی بسیار خوب است .
https://telegram.me/joinchat/B4B8hUBqRsK0jdODEBOBvg
⭕️
حبوبات بین ۱۴ تا ۲۵ درصد پروتئین را داراهستندبعد از حبوبات غلات قرار دارند در گندم  ۱۰ درصد ، ذرت حدود ۱۰ درصد و در شلتوک برنج ۷ تا ۹ درصد پروتئین وجود دارد.


آیا می دانید مکمل سازی پروتئین ها یعنی چه ؟ یا مصرف پروتئین چه تأثیری بر کیفیت پروتئین حاصله دارد ؟
https://telegram.me/joinchat/B4B8hUBqRsK0jdODEBOBvg
هنگامی که پروتئین را با حبوبات همراه می کنیم مثل ترکیب دانه ها و هنگامی که پروتئین حیوانی به جیره اضافه میکنیم  ..مانند روغن دمبه ...، کیفیت پروتئین حاصله از پروتئین تک تک آنها بهتر است و بازده و کارآیی پروتئین در بدن پرنده بهتر می شود ،
https://telegram.me/joinchat/B4B8hUBqRsK0jdODEBOBvg

🌹کاری از مدیران گروه کبوتران مسافتی 🌹

 


مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب

آمارگیر وبلاگ