بازگشت
1396/4/16 (( 28 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

2 . eye sign 131:

پرندگان، پستاندار نیستند. با اینکه پرندگان حیواناتی خون گرم هستند، از تخم بیرون می آیند. پستانداران ماده باردار، مواد مغذی را از طریق جفت در اختیار فرزند خود قرار می دهند. وقتی که نوزاد پستاندار متولد می شود، مادر آغوز تولید می کند که بسیاری از انتی بادی ها (پادتن ها) را در بر دارد و در روز های آغازین زندگی نوزاد، مواد مغذی ضروری را برای او تامین می کند. سپس مادر شیر تولید می کند که ترکیبی است از آب، کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها ، مواد معدنی، وایتامین ها و سایر مواد. کودک پستانداران، غذای کامل خود را از طریق شیر مادر و در مدت زمان های متغیر (با توجه به گونه ی جانور، مدت زمان شیرخوارگی می تواند متفاوت باشد) دریافت می کنند. پستانداران آنزیم های تخصص یافته ای به نام "لاکتاز" دارند که برای هضم "لاکتوز" یا همان "قند شیر" طراحی شده است. اما در مورد پرندگان، داستان کاملا متفاوت است .


رویان پرندگان، در طول دوره ی گرم کردن تخم (خوابیدن روی تخم)، در یک محیط بسته در داخل تخم قرار دارد. این به آن معناست که وقتی تخم از بدن خارج می شود، باید حاوی تمام مواد مغذی و مایعات مورد نیاز باشد تا بتواند پرنده را تا زمان خروج از تخم، زنده نگه دارد. وقتی که تخم باز می شود، والدین پرنده غذایی که خورده اند را بر می گردانند تا به این طریق جوجه را تغذیه کنند.(توضیح مترجم : البته در برخی گونه ها مثل اردک یا مرغ و خروس یا برخی پرندگان دیگر، جوجه ها از ابتدا تا حد زیادی مستقل هستند و توسط والدین تغذیه نمی شوند.) زیرا پرندگان قادر به تولید شیر نیستند ! غذا در چینه دان پرنده ذخیره می شود که یک کیسه خارجی مربوط به مری است. در برخی گونه های پرندگان مانند کبوتر ها، پوشش داخل چینه دان (سلول ها) ریزش می کند و [آن هم، همراه غذا] به جوجه داده می شود که به آن شیر چینه دان (Crop Milk) می گویند و البته این یک نام غلط است چراکه مواد شیر پستانداران جزو اجزای تشکیل دهنده ی آن نیست. بسیار جالب است که بدانید در کبوتر ها و قمری ها، هم جنس نر و هم ماده، شیر چینه دان را تولید می کند. مانند شیر پستانداران، شیر چینه دان بسیار غنی از چربی و پروتئین است ولی برخلاف شیر پستانداران، فاقد کلسیم و کربوهیدرات ها است. جوجه، شیر چینه دان را در روز های آغازین پس از خروج از تخم دریافت می کند. اما بعدا، میزان سایر غذاهایی که والدین به آن ها می دهند، به مرور افزایش می یابد. شیر چینه دان، هیچ قندی در خود ندارد.


بنابراین می توانیم درک کنیم که شیر و محصولاتی که حاوی شیر هستند، می تواند برای پرنده ای که زمان خود را در جنگل های بارانی و غیر بارانی می گذراند، یک خوراکی کاملا بیگانه باشد. پرندگان[خانگی] از دانه ها، مغز ها، میوه ها، سبزیجات، جوانه ها، برگ ها، شکوفه ها، شهد گل و گلبرگ گل ها و ... تغذیه می کنند. بنابراین در هیچ کجای محیط زندگی طبیعی خودشان ، شیر، پنیر ، ماست و سایر خوراکی های حاوی شیر را در اختیار ندارند. همچنین باید بدانیم که پرندگان آنزیم هایی که برای هضم قند شیر یا همان لاکتوز، لازم است را هم ندارند.


اگر پرنده شیر یا محصولات حاوی لاکتوز (قند شیر) را بخورد ، چه پیش می آید ؟ از آنجایی که پرنده آنزیم های ضروری برای هضم لاکتوز را ندارد، این قند بدون تغییر یافتن، در دستگاه گوارش پرنده به پیش می رود. به دلیل اینکه این یک قند بیگانه است، می تواند باعث ورود آب به درون روده شده و در صورت مصرف شدن به میزان زیاد، باعث اسهال بشود. مقادیر کم شیر و محصولات حاوی لاکتوز، احتمالا برای بیشتر پرندگان (نه همه) مضر نیست.(مترجم توصیه نمی کند که به پرنده خود لبنیات بدهید.)


بعضی از محصولات لبنی مانند پنیر کاتیج (Cottage Cheese) و انواع دیگری از پنیر ها، لاکتوز ندارند. عموما، این تفکر وجود دارد که پنیر یا ماست می تواند امن باشد(توجه داشته باشید موسیر نیز مانند سیر و پیاز سمی است پس نباید ماست همراه با موسیر باشد !)، هر چند که محصولات حاوی لاکتوز، در صورتی که به میزان کم در اختیار پرنده قرار بگیرد، احتمالا امن هستند.

جالب است بدانید، ماست های Live Culture (شیر پاستورایز شده، توسط ارگانیزم های زنده و از طریق تخمیر به ماست تبدیل می شود.)، وقتی ایجاد می شوند حاوی لاکتوز هستند. اما ارگانیزم های زنده ای که در ماست حضور دارند، لاکتوز را مصرف می کنند و در نهایت باعث ازبین رفتن کل لاکتوز موجود در ماست می شوند تا در هنگام مصرف، دیگر لاکتوزی در آن باقی نمانده باشد ! پنیر هایی که سیر یا پیاز دارند یا ماست هایی که موسیر دارند، نباید به پرنده داده شوند؛ زیرا سیر و پیاز برای پرنده به شدت مضر است و ریسک دچار شدن به کم خونی همولیتیک اجسام هاینز و در واقع تخریب گلبول های قرمز خون را بالا می برد [که این می تواند به مرور برای پرنده مشکلات مختلف ایجاد کرده و زندگی پرنده را تهدید کند و به یاد داش


ته باشید که به جز پرندگان، سیر و پیاز را به سایر حیوانات خانگی هم نباید بدهید.]


نگهدارنده ها، به دفعات از دامپزشک می پرسند که آیا برای پرنده اشکالی ندارد که مقداری شیر و غلات صبحانه ی (Cereal) سرد و یا بلغور جو دوسر (Outmeal) که با شیر درست شده است را بخورد ؟ در پاسخ باید گفت که اگر پرنده [گاهی و نه هر روز] مقدار کوچکی شیر مصرف می کند، نباید مشکلی برای پرنده ایجاد بشود. اما دقت داشته باشید ! نوشیدنی هایی که کافئین دارند (مثلا شیر کاکائو یا چای یا قهوه یا هر چیزی مثل این ها) چه شیر داشته باشند و چه نداشته باشند، نباید مطلقا در اختیار پرنده قرار بدهید (حتی یک قطره چای یا قهوه می تواند برای پرنده سمی باشد و علائم شدیدی را ایجاد کند یا به مرور به حیوان آسیب بزند) !


مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب
محسن پنج شنبه 24 مهر 1399 23:25:8
سلام سه روز بود یه قوطی شیر خشک داشتم امروز فردا میکردم ببرم بدم به کبوترام خوب امدم یه سری به اینجا زدم ممنون از تجربیات تون
حمید زاجل یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 23:5:2
شیر سالانه ۳قطره برایه کبوتر بالغ الزامی

آمارگیر وبلاگ