بازگشت
1396/4/31 (( 26 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

روغن جگر ماهی 

شایان قلی زاده 

روغن جگر ماهی یکی از انواع روغن است که فواید زیادی برای ما دارد. ولی خب مصرف بیش از حد ان هم مانند هر چیز دیگری خطرناک است. همچنین شما میتوانید به جای ان از کپسول ماهی استفاده کنید. فواید و مضرات روغن ماهی در در ادامه مطالعه کنید.


خواص روغن جگر ماهی و خواص روغن کبد ماهی


خواص روغن جگر ماهی و خواص روغن کبد ماهی


از خواص روغن جگر ماهی یا خواص روغن کبد ماهی میتوان به وجود اسیدهای چرب امگا – 3 در آن است. البته فواید روغن ماهی ( از گوشت ماهی )  بیشتر از روغن جگر ماهی است و امگا – 3 ان هیچگونه خطری ندارد .


به گزارش آسان طب اسیدهای چرب امگا- 3 فوایدی مانند حفظ سلامت مغز ، قلب ، مفاصل ، دستگاه گوارشی و بسیاری از اندام های دیگر بدن را دارد و توصیه می شود از ان استفاده کنیم.


یکی دیگر از خواص روغن جگر ماهی وجود ویتامین E در آن می باشد. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی با هدف حفظ بدن از آسیب رادیکا‌ل‌ های آزاد است. در ضمن این ویتامین E به فرآیند اسیدهای چرب در بدن کمک خواهد کرد و باعث حفظ سلامت موها و پوست هم می شود.


این اسیدهای چرب غیراشباع امگا- 3 با اینکه برای حفظ سلامت بدن لازمند، ولی در داخل بدن قادر به تولید نیستند، برای همین باید آنها را با خوردن غذاها یا مکمل‌ هایی که دارای امگا – 3 هستند وارد بدن کرد.


بهترین و مهم‌ترین منبع تامین اسیدهای چرب امگا- 3، ماهی است که در انواع چرب آن این امگا – 3 بیشتر وجود دارد.


به گزارش آسان طب دو نوع اسید چرب امگا- 3 وجود دارد که برای حفظ سلامتی انسان ضروری‌‌اند: الف) دو کوزاهگزنوئیک اسید یا (DHA). ب) ایکوزا پنتانوئیک اسید یا (EPA).


طبق اطلاعات بدست امده بدن می‌تواند سایر اسیدهای چرب امگا- 3 مانند آلفا لینولینک اسید یا (ALA) را به DHA و EPA تبدیل کند، اما این فرآیند، کافی نمیباشد. کارشناسان معتقدند برای دستیابی به فواید DHA و EPA باید مقدار خیلی زیادی ALA مصرف کرد.


روغن تخم ‌کتان دارای اسید چرب ALA است و بعضی افراد معتقدند، این روغن همان فواید روغن جگر ماهی را دارد و هیچ گونه ضرری هم ندارد.


یعنی بهتراست بیشتر از تخم کتان استفاده کنیم تا روغن جگر ماهی.


خواص روغن جگر ماهی و خواص روغن کبد ماهی


مضرات روغن جگر ماهی و مضرات روغن کبد ماهی


یکی از مضرات روغن جگر ماهی اینست که روغن کبد ماهی دارای ویتامین‌های A و D به مقدار زیاد و مواد مضری مثل جیوه و آفت‌کش می باشد که برای بدن مضر است. درست است که ویتامین Aو  D برای سلامتی مفید است. ولی در حد تعادل . این ویتامین ها در روغن جگر ماهی بسیار زیاد است و ممکن است به بدن ضرر برساند.


* ویتامین D مضر در روغن جگر ماهی


طبق آمار بدست امده مقدار مورد نیاز ویتامین D برای افراد کمتر از 50 سال سن و کودکان، 200 واحد در روز ، برای مردان بالای 50 سال، 400 واحد در روز و برای زنان بالای 50 سال، 600 واحد در روز می باشد.


ولی باید بدانید که در هر قاشق مرباخوری روغن جگر ماهی ، 4000 تا 5000 واحد ویتامین D وجود دارد که خیلی بیشتر از نیاز روزانه ماست.


خواص روغن جگر ماهی و خواص روغن کبد ماهی


* ویتامین A مضر در روغن جگر ماهی


همچنین طبق امار بدست امده بیشترین حد مجاز مصرفی ویتامین A ، برای یک مرد 25 ساله 10000 واحد بین‌المللی است. خانم‌ها باید کمتر از نصف این مقدار را مصرف کنند. خانم‌های باردار نباید مکمل‌های حاوی ویتامین A را مصرف کنند، زیرا خطر بروز نقایص مادرزادی در نوزاد وجود دارد.


بیشتر بدانید : خواص روغن پیه گاو یا روغن شحم گاو و طرز تهیه

ولی باید بدانید که  هر قاشق مرباخوری روغن کبد ماهی حاوی 4000 تا 5000 واحد بین‌المللی ویتامین A است. خب مواد خوراکی دیگری که میخوریم هم ویتامین A دارند. اگر اینها روی هم جمع شوند از حد نصاب بیشتر شده و خطرساز هستند.


بطور کلی باید بگوییم به جای اینکه روغن جگر ماهی مصرف کنید ، سعی کنید از روغن ماهی استفاده کنید . چون فواید بیشتر و خطرات کمتری دارد. همچنین میتوانید مصرف تخم کتان را در وعده های خود بگنجانید تا میزان کافی امگا – 3 به بدن شما برسد.


مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب
علیرضا چهارشنبه 25 مرداد 1396 3:32:47
حلالت خه هم تخصصت
علیرضا چهارشنبه 25 مرداد 1396 3:32:46
حلالت خه هم تخصصت

آمارگیر وبلاگ