بازگشت
1396/5/26 (( 20 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

 نویسنده: Ad Schaerlaeckens

مترجم: صابر صالح زهی(البلوشی)

(باشگاه کبوتر مسابقه ای زاهدان)


من دوباره به سوالات زیادی از شما که ذهن بیشماری از شما مربیان را به خود مشغول کرده است را جواب میدهم.البته برای هر سوالی جواب قاطع وجود ندارد.بعضی مواقع مردم از من سوال میکنند که به چه صورت کبوتران را به خوبی جفت بزنیم؟ یا در مورد سیستم مسابقه خودم توضیح دهم؟ یا من به چه صورت قهرمان شدم؟ این جور سوال ها خیلی ساده به نظر می آید اما جواب آنها بسیار پیچیده است.برای موفقیت در این ورزش چندین عوامل مانند لاین خونی مناسب، تمرینات، تغذیه، مراقبت های دارویی، کبوترخانه، ایجاد انگیزش و شانس مهم هستند.قهرمانها در ورزش کبوتران مسابقه یک چرخه زنجیر وار دارند.این چرخه به صورت زنجیر وار به هم متصل است و اگر یکی از زنجیرها گم شود تمام چرخه ناقص میشود.


س ۱: هر چند وقت یک بار باید پرندگان را علیه بیماری کوکسیدوز درمان کرد؟


ج: شما وقتی درمان را شروع کنید که کبوتر شما به شدت دچار عفونت شده باشد.چون بدن خود کبوتر توانایی مقابله با مقدار کم بیماری را دارد.در واقع این بیماری خیلی خطرناکی برای کبوتران نیست.چون این جز عفونت ثانویه محسوب میشود.اگر کبوتر از بیماری سالمونلا، استریپتوکسی، کولی و غیره رنج میکشد در این صورت بدن پرنده ضعیف میشود و مقاومت بدنی پرنده کم میشود و در این حالت قابلیت آسیب پذیری تو عفونت ثانویه مانند کوکسیدوز  زیاد میشود.گذشته از این خود پرنده ممکن است به خودی خود بدون دارو بر این بیماری غلبه کند و خود را درمان کند.فقط پرنده را در محیط خشکی قرار دهید غالبا خودش درمان میابد. من یک دفعه از دانشمندی شنیدم که گفت کوکسیدوز یک بیماری برای دامپزشکهای کم تجربه است.منظور او این بود که بیماری کوکسیدوز به راحتی زیر میکروسکوپ معلوم میشود چون بیشتر کبوتران آن را دارند.و دامپزشکانی که با کبوتران آشنا نیستند فورا دارو تجویز میکنند. و بعضی از مربیان خودشان میکروسکوپ دارند و پرندگان خود را چک میکنند.و به زودی بعد از یک مسابقه سخت در آنها کوکسیدوز را مشاهده میکنند اما بعد از اینکه پرنده به شرایط ایده ال فیزیکی رسید بیشتر بیماری یا تمام بیماری از بین میرود.دکتر بلژیکی مارین از معدود دامپزشکانی در این رشته است که جز قهرمانهای این رشته محسوب میشوند و نتایج قهرمانی او در سال ۲۰۰۴ شگفت انگیز بود.او پیشنهاد میدهد که دارو فقط در شرایط سخت و جدی استفاده شود.


س ۲: من یک جفت مولد بسیار عالی داشتم اما متاسفانه کبوتر نر مرد.من الان میخواهم که این ماده را با برادر اون کبوتر جفت کنم. آیا از شانس مساوی برخوردار هستم که کبوتران خوبی پرورش دهم؟


ج: این کار بسیار ساده ایی نیست.برای پرورش جوجه های خوب شما به طور قاطع به لاین خونی خوبی احتیاج داریدشما به پرنده های زیبایی نیاز ندارید اما از نظر فیزیکی هم نباید دچار نقص و ضعف باشند.مهمترین چیزی که شما به آن نیاز دارید شانس است!!! من در مورد جفت های مولدی که به آنها جفت طلایی گفته میشود شک و تردید دارم.جفت های که فقط پرنده های خوب میدهند فقط در کاتالوگ های فروشنده ها وجود دارند و به این خاطر قهرمانها بیشتر اوقات مولدهای خود را عوض میکنند حتی مولدهای را که قبلا جوجه های خوبی میدادند. چرا قهرمانها در هلند و بلژیک جوجه های زیادی را پرورش میدهند؟ زیرا پی برده اند که شانس خوب در این ورزش از اهمیت خیلی بسزایی برخوردار است.

شما میتوانید این را با بلیط بخت آزمایی مقایسه کنید: هر چی بیشتر بلیط بخرید از شانس برد بیشتری برخوردار هستید.درسته که شما با مسابقه دهنده های ثابت شده از شانس بالاتری برخوردارید اما شما هیچ وقت نمیتوانید مطمئن باشید.

در اینجا یک قهرمان بزرگ بلژیکی وجود دارد که در گذشته با دقت و وسواس زیاد جفت های مولد خود را انتخاب میکرد. هر زمستان هفته ها فکر میکرد که چه نری را با چه ماده ای جفت بزند.تا اینکه به مدت یک ماه درست در فصل جفتگیری در بیمارستان بستری شد.او هیچ راهی جز این نداشت که بگذارد تا کبوتران به دلخواه با هم جفت شوند‌.نتیجه خیلی جالب بود کبوترانی که به وجود آمدند خیلی از کبوترانی که خودش طی سالیان با هم جفت کرده بود و پرورش داده بود بهتر بودند. آیا نری را که مرده با برادرش جایگزین کنید؟ شاید خوب باشد و شاید بد باشد.


س ۳: بعضی از مربیان کبوترانی را با استخوان سینه بلند برای مسافت بلند ترجیح میدهند. آیا این معقول است؟


ج: بله درست است.من کبوتران مسافت بلند واقعی زیادی را در دست گرفته ام.و تا الان مهمترین قسمت کبوتران مسافت بلند استخوان سینه طولانی آنها بوده است.کبوتران مسافت بلند نیاز به استقامت بنیه قوی و عضلات قوی دارند.و هر چه استخوان سینه بلندتر باشد عضلات سینه نیز بلندتر و 

قویتر هستند.


س ۴: آیا کبوتری که دوره پرریزی را کامل نکرده باشد برای پرورش مناسب هست و شما به چه صورت به درستی میتوانید تشخیص دهید که


دوره پرریزی


کامل شده است؟


ج: اگر کبوتری دوره پرریزی را کامل نکرده باشد در این صورت در زمان پرریزی از سلامت خوبی برخوردار نیست.اما ممکن است که بعدا برای پرورش از سلامت کامل برخوردار شود.پس این زیاد مهم نیست.معمولا جوانه ها ی سالم پرهای بال و همچنین دم را تجدید میکنند.


س ۵: آیا این واقعیت دارد که پرندگانی که زبان با نقاط سیاه دارند خوب نیستند و یا پرندگانی که گلوی آنها نقاط سفیدی دارند دچار مشکل هستند؟


ج: در مورد نقاط سیاه بر روی زبان من چیزی نمیدانم.ولی میدانم که نه برادران جانسین و نه دیکلاک هیچ وقت نوک پرنده را باز نمیکردند.یک بار کلاک که خیلی مهمانواز بود به یکی از واردکنندگان ژاپنی کبوتران خود را نشان میداد ولی وقتی مشاهده کرد که دارد نوک پرندگان را باز میکند از این کار خوشش نیومد و بهش گفت بیخیال بریم قهوه بخوریم.البته درست است که شما میتوانید چیزهای زیادی در مورد سلامت پرنده از باز کردن نوک پرنده یاد بگیرید اما بیشتر قهرمانان وقتی این کار را میکنند که پرنده ایی مشکوک به بیماری باشد.یک کبوتر باز حرفه ایی حتی پرنده را به دست نمیگیرد تا ببیند در شرایط ایده الی است یا نه.. اون فقط با یک نگاه به پرندگان همه چیز را میداند.


س ۶ : بهترین روز برای دادن ویتامینها در طول فصل چه موقع میباشد؟


ج: بسیاری از قهرمانان، دامپزشکان، و دانشمندان و حتی خود من در مورد استفاده ازویتامینها دچار شک و تردید هستیم.من هیچ وقت پرنده ای را ندیدم که بعد از مصرف ویتامین در شرایط بهتری قرار بگیرد.علاوه بر این مصرف ویتامین در کشورهای با آب و هوای گرم خطرناک است.چون بعضی از ویتامینها بعد از اینکه کمتر از یک ساعت در معرض گرما و نور قرار بگیرند فاسد میشوند.پس اگر میخواهید ویتامین بدهید بنابر این بهتر است که ویتامینها را به صورت محلول در آب ندهید و به صورت پودر در غذای آنها بریزید.بهترین روز برای دادن ویتامین بین مسابقات است و قبل و بعد از مسابقات ویتامین ندهید‌.برخی از دامپزشکان برای استفاده از ویتامین تبلیغ میکنند چون آنها باید محصولات خود را بفروشند و از این طریق امرار معاش کنند.


س ۷: چه قدر جو و کتان برای کبوتر خوب هستند؟ چیز های زیادی خوانده ایم که ما را گیج کرده اند.


ج: جو و کتان در واقع خیلی بحث برانگیز هستند.بعضی از قهرمانان به پرندگان خود جو نمیدهند و بعضی آن را طلا میدانند.کبوتران آن را دوست ندارند اما به این معنا نمیباشد که خوب نیست. بعضی به عنوان تصفیه کننده دستگاه گوارش استفاده میکنند زیرا فکر میکنند که هضم آن خیلی آسان است اما این درست نیست. هضم جو خیلی سخت است.بعضی به کبوتران خود جو میدهند چون فکر میکنند که جو از چاقی آنها جلوگیری میکند و از لحاظ جنسی آنها را سردتر میکند.اما دچار سوتفاهم هستند زیرا من کبوترانی را دیدم که فقط جو تغذیه کردند و به قدری چاق شدند که به سختی میتوانستند پرواز کنند و همچنین مانند خرگوش بیشتر تولید مثل میکردند. کتان نیز برای کبوتران خوب است به خصوص در دوران پرریزی مناسب است.اما استفاده از کتان نیز ریسکی میباشد چون زود خراب میشود و احتمال دارد که سمی شود.اگر بذرها به هم چسپیدند بهتر است که دور ریخته شوند.و خطر دیگر کتان این است که ممکن است به گلو بچسبد و گلو را زخم کند.سالها پیش یکی از کبوتران قهرمان مارسی کارل میلومینز فوت کرد که علت آن یک بذر بود که در گلوی پرنده چسپیده بود و او را خفه کرده بود.


س ۸: من نمیخواهم که ماده های جوان من تخم کنند، به هر حال خیلی به ندرت تخم تقلبی را میپذیرند آیا پیشنهادی دارید؟


ج: تخمهای مصنوعی به خصوص از جنس پلاستیک خوب نیستند آنها خیلی سبک هستند و کبوتران میفهمند که آنها را گول میزنید.تخم های واقعی عالی میباشند.آنها را با آب ولرم مرطوب کنید و سر شب زیر آنها بگذارید.


س ۹: مسافت بلند: آیا این حقیقت دارد که کبوتران مسافت بلند هلند به مراتب بالاتر از کبوتران مسافت بلند دیگر هستند؟


ج: بله هیچ شکی در این نیست، حتی خیلی از بلژیکیهای متعصب نیز با این موافق هستند. به خصوص برای مسابقات مسافت بلند ۲ روزه کبوتران هلند از بهترینها هستند.


س ۱۰: کبوتران مسافت کوتاه: خیلی از بلژیکیها فقط ۱۰۰ کیلومتر مسابقه میدهند. آیا این کبوتران برای مسافت های ۴۰۰ کیلومتر یا بیشتر مناسب نمیباشند؟


ج: این سوال در ذهن بسیاری از علاقمندان است و خیلی جالب میباشد و من در یک مقاله ویژه به آن میپردازم.


با تشکر


مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب
پرهام شنبه 25 آذر 1402 21:13:37
درود و خسته نباشین به مدیریت سایت و دوست داران حیوانات. بنده دیروز کبوتر دم چتری لبه دیوار دیدم که مریض بود و گربه دنبالش. خداروشکر تونستم بگیرمش و بردمش دامپزشکی و دارو داد. فقط یه سوال دارم لرزش سینه و بال پرنده طبیعی. اخه چند جا خوندم کبوتر سینه لرزان دم چتری. ممنون واسه جواب🌻
ناشناس سه شنبه 23 خرداد 1402 15:48:23
یک تخم داشتم که کبوترنر رفت و ماده روی تخم نمیخوابه این تخم رو گذاشتم پیش یک جفت کبوتر دیگه وقتی این تخم را گذاشتم پیش این دوتا کبوتر.کبوتر ماده اولین تخم رو بعد از چند دقیقه گذاشت. میخواستم بدونم که آیا کبوتر ماده دومین تخم رو هم میگذارد؟
Morteza چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 20:18:59
سلام استاد دو تا از جوجه های من بزرگ شدن اما دون خور نمیشن علامت نیوکاسل ندارن
علیرضا جمعه 9 مهر 1400 9:23:52
باسلام و احترام بنده یک جفت کبوتر تهرانی دارم اما شاهد رفتار عجیبی در آنها شده ام کبوتر ماده به جوجه های خودش حمله میکند و آنها را به قصد کشت میزند به نظر تان درمانی برای اینگونه رفتار وجود دارد
مهدی پنج شنبه 1 مهر 1400 11:38:9
سلام کبوترم هوا شده ماده هم داره ولی حدود یکساعت هست که نیومده

آمارگیر وبلاگ