بازگشت
1396/6/14 (( 14 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

بذر کنف 


کنف در سال های اخیر توجه بیش تری را از سویپژوهشگران و نیز طرفداران سلامتی به خود جلب کرده است.بذر کنف به دلایل زیادی یک ابرخوراکی محسوب می شود. و هرچند ارتباط آن با گیاه شاهدانه یک مانع است، اما دانشمندان به کشف فواید جدید این دانه و مشتقات آن ادامه می دهند.



ماه گذشته انجمن شیمی امریکا مقاله ای چاپ کرد که آشکار می کند “روغن بذرکنف چه تعداد ترکیب مفید برای سلامتی دارد.”


اما هرچند شاید پژوهش ها هنوز در حال پیشرفت و تکامل باشد، ولی ثابت شده است بذرکنف به عنوان یک خوراکی مفید برای سلامتی سابقه ای طولانی دارد. در ادامه ۹ مورد از مهم ترین و شگفت انگیزترین فوایدی که بذرکنف برای سلامتی دارد، آمده است.


۱. بذر کنف ۳۰۰۰ سال است که به عنوان خوراکی و دارو استفاده می شود


انسان ها از زمان آغاز تاریخ نوشتن، از گیاه کنف – و فواید مغذی آن – استفاده کرده اند. طب سنتی چینی به عنوان خوراکی و دارو به بذر کنف و روغن بذر کنف اتکا کرده است. در واقع شواهد حاکی از آن است که این بذر در دوران ماقبل تاریخ نیز استفاده می شده است.


هرچند بذر کنف اخیرا در غرب محبوبیت یافته است، اما غله ای مهم در طب و غذاهای سنتی آسیایی است.


۲. سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است


بذرکنف میزان زیادی فیبر و ویتامین های A، C، و E دارد. هم چنین سرشار از مواد معدنی، از جمله فسفر، پتاسیم، منیزیم، گوگرد، کلسیم است و مقدار کمی آهن و روی دارد.


۳. سرشار از آنتی اکسیدان است


بذر کنف حاوی مقدار زیادی ویتامین E است، که یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان ها است. هم چنین حاوی توکوفرول است، که گفته می شود برای آلزایمر و تصلب شراین مفید است، و فیتول، که خواص ضدسرطانی و آنتی اکسیدانی دارد.


۴. با کلسترول بد مبارزه می کند


پژوهش ها حاکی از آن است که بذر کنف و روغن بذرکنف می تواند به شکستن کلسترول و نیز جلوگیری از مشکلات ناشی از کلسترول بالا، از جمله لخته شدن خون کمک کند.


۵. بیماری های پوستی را بهبود می بخشد


هم چنین مشاهده شده است روغن خوراکی بذرکنف علائم بالینی درماتیت آتوپیک را بهبود می بخشد. پژوهشی که در ۲۰۰۵ چاپ شده است نشان می دهد فواید بذرکنف برای کلسترول و پوست، هر دو به خاطر توازن و فراوانی منابع اسیدهای چرب غیر اشباع چند پیوندی در روغن آن است.


۶. دارای توازن عالی اسیدهای چرب است


روغن بذر کنف حاوی نسبت ۳: ۱ از ۲ چربی ضروری است:امگا۶ و امگا۳. این نسبت ایده آلی است که سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت کانادا برای سلامت قلب و عروقتوصیه کرده است. هیچ نوع مغز یا روغن گیاهی دیگر این نسبت را ندارد.


۷. از بیماری قلبی جلوگیری می کند


این باور وجود دارد که چربی بذر کنف برای جلوگیری از انواع بیماری های قلبی مفید است.


پژوهشی که در ۲۰۰۷ چاپ شد، نتیجه گرفته است بذر کنف می تواند جلوی لخته شدن خون را بگیرد، که “ممکن است برای جلوگیری از سکته های ناشی از لختگی خون و انفارکتوس میوکارد (حمله ی قلبی) مفید باشد.” پژوهش دیگری نتیجه گرفت که ممکن است بذر کنف محافظ خوبی در برابر سکته باشد.


نهایتا، تحلیل انجمن شیمی امریکا به این نتیجه رسید که میزان زیادی اسید آلفا لینولنیک (یک چربی امگا۳) در بذر کنف “می تواند کاربردهای تغذیه ای مفیدی داشته باشد و اثرات خوبی روی جلوگیری از بیماری قلبی عروق کرونر و سرطان بگذارد.”


۸. مفید برای بیماری های دژنراتیو


همان تحلیل به این نتیجه رسید که میزان اسید گاما لینولنیک (یک چربی امگا۶) در بذر کنف “ارزش دارویی بالایی را برای بیماری های دژنراتیو مزمن فراهم می کند.” طبق گفته ی این مولفان این بیماری ها می تواند شامل تصلب شراین، بیماری های قلبی عروقی، بیماری آلزایمر، یا برخی انواع سرطان ها شود.


۹. تورم را کاهش می دهد


بذرکنف حاوی انواع استرول ها و الکل های گیاهی است که به کاهش تورم معروف هستند. همان طور که می دانید تورم عامل طیف گسترده ای از بیماری ها است.


با تشکر





مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب
حمید کردنوقابی چهارشنبه 15 شهریور 1396 19:30:16
ودر نتیجه کنف یک دانه خوب و مقوی واسه کبوتر هست و طبیعی
داود قربان نژاد چهارشنبه 15 شهریور 1396 17:51:39
ممنون بابت مطالب بسیار زیبا

آمارگیر وبلاگ