بازگشت
1396/7/11 (( 250 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test
بسمه تعالی


(  با سلام و عرض ادب به همه علاقه مندان به ورزش مفرح مسابقات کبوتران نامه بر مسافتی  )

همانطور که دوستان عزیز استحضار دارند در دنیا دو نوع مسابقه کبوتران مسافتی برگزار میشود :

 

1 –  مسابقه رهاسازی همه کبوتران از یک مبداء و بازگشت هر کبوتر به آشیانه خود که در این روش با اندازه گیری دقیق مسافت افقی مبداء رهاسازی تا مقصد آشیانه هر کبوتر ، فاصله طی شده توسط هر کبوتر محاسبه میشود و زمان طی کردن این مسافت نیز اندازه گیری میشود و سرعت متوسط هر کبوتر از فرمول (v=d/t)   بدست می آید و چنانچه d بر حسب متر باشد و t بر حسب دقیقه باشد سرعت متوسط بر حسب متر در دقیقه بدست می آید (mpm)  و هر کبوتری که سرعت متوسط بیشتری داشته باشد یعنی سریعتر مسافت را طی نموده است برنده محسوب میگردد .
در این روش مسابقه ، عوامل دیگری نیز در قضیه دخیل میباشند .

الف – جهت باد که ممکن است به ضرر بعضی کبوتران که مسیر حرکتشان به سمت خانه در خلاف جهت باد است باشد .
ب – وجود تپه ماهور یا کوهستانی بودن مسیر عبور بعضی کبوتران که ممکن است در مسیر راهشان باشد.
پ – تغذیه متفاوت 
ت – سن 
س – روش متفاوت مدیریت و نگهداری و بهداشت و آموزش کبوتران .

برای اصلاح معایب فوق روش دیگری برای مسابقات ابداع گشت :

2 – مسابقات وان لافت (one loft) یا تک آشیانه 
 
در این روش جوجه کبوترهای جوانی که تازه مستقل شده اند و جلد آشیانه خودشان نیستند به محل برگزاری مسابقه و تک آشیانه ارسال میشوند و در شرایط یکسان یعنی از نظر تغذیه و بهداشت و نگهداری و آموزش ، پرورش داده میشوند و در پایان با یکدیگر مسابقه ای از یک مبداء به سمت تک آشیانه خودشان پرواز می کنند و برنده مسابقه کبوتری است که در شرایط کاملا مساوی و بسیار منصفانه در مسابقه برنده میشود . سپس تمام کبوتران بدین ترتیب رده بندی میشوند .
در این نوع مسابقه امکان هیچگونه غل و غش و تقلب وجود ندارد و کبوتر برنده از نظر ژنتیک و قدرت و جهت یابی بهترین کبوتر در جمع تمام کبوتران شرکت کننده که گاها تعدادشان به دهها هزار کبوتر میرسد می باشد .

معمولا پس از برگزاری این مسابقات جشنواره و نمایشگاه و مزایده حضوری برگزار میگردد و مالکینی که قصد فروش دارند کبوتر خود را به معرض فروش و مزایده می گزارند و خریداران نیز با طیب خاطر و با اطمینان از عدم امکان وجود تقلب در مسابقه اقدام به خرید کبوتر می نمایند .
با توجه به توضیحات فوق این هیات تصمیم به برگزاری مسابقات تک آشیانه گرفت و امید است با استقبال شما دوستان عزیز به زودی زود این امر محقق گردد .

مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب
مجتبی دهکردیان پور محمدی چهارشنبه 12 بهمن 1401 12:4:13
باز گشت به خانه

آمارگیر وبلاگ