بازگشت
1396/7/25 (( 20 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

 نویسنده: Les J. Parkinson

مترجم: صابر صالح زهی(البلوشی)

(باشگاه کبوتر مسابقه ای زاهدان)


مصاحبه با گابی واندنانبیل


در هر دوره اهمیت و نقاط قوت قهرمانان تغییر میکند و لاینهای جدیدی به وجود می آید و کبوتران آنها از تقاضای بالایی برخوردار میشوند.در حال حاضر در بین لافتهای برتر و برجسته ایی که بهترین استوکهای قهرمان را دارند کبوترخانه  گابی واندنابیل است که کبوترهای گابی بهترین مقامها را در سطح جهان کسب میکنند.من در سفری که سپتامبر به آنجا داشتم از لافت گابی بازدید کردم تا ببینم چه تفاوت بزرگی در کبوترخانه گابی وجود دارد.ملاقات با گابی خوب بود و تنها مشکل تلفنهای بود که گاه و بیگاه به او میشد.به هر حال ما ملاقاتی با استاد کبوتران حال حاضر جهان در زمینه مسابقات و پرورش داشتیم.کبوترخانه گابی بسیار وسیع بود و استوک او محدود به محیط کوچیک با اتاقهای محدود برای تمرینات نبود بلکه کبوترخانه ای بزرگ و وسیع با بهترین لانه ها را داشت که این کلید رمز موفقیت در پرورش برای مدت زمان طولانی است.


س: لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید از چه موقع وارد این رشته شدید؟

ج: اسم من گابی واندنابیل است ۵۷ سال دارم و در دینتیرجم بلژیک زندگی میکنم.من به وسیله پدرم جنتیل وارد ورزش کبوتران شدم پدرم یکی از مربیان موفق زمان خود بود‌.من در سال ۱۹۷۶ در کبوترخانه تازه تاسیس خود در Wontergemstraat 72 جایی که هنوز آنجا زندگی میکنم و کبوتران خود را دارم مسابقات را شروع کردم. کبوترخانه پدرم بر اساس کبوتران نژاد دیسمیت ماتیجس، پول بوستین و لوسین ویرسترایت بنا شده است.


س:به خوانندگان خلاصه ایی از نتایجی که تا حالا کسب کرده اید بدهید؟

ج: من جوایز زیادی کسب کرده ام از سال ۱۹۸۸ پنج مقام اول ملی و ۶۰ مقام اول استانی کسب کرده ام. سال ۱۹۹۵ بهترین سال برای من بود من ۳ مقام ملی و ۱۲ مقام استانی به دست آوردم و ۲۴ مقام اول، ۲۱ مقام دوم و ۱۵ مقام سوم و غیره در سال ۲۰۰۲ کسب کردم و در همین سال ۱۵۶ بار جزو ۱۰ نفر برتر نیز بودم.


س: از بین مقامهای که کسب کرده اید بهترینها کدامها بودند ؟

ج: کسب مقام اول ملی بروجیس با رامبو در بین ۱۳،۱۵۴ پرنده، کسب مقام اول ملی برایو در بین ۴،۷۱۹ پرنده و مقام اول ملی دربی برایو در بین ۳،۹۷۰ پرنده با کبوتر قهرمان به نام فیدل بلویی،کسب مقام اول ملی لیموجیس در بین ۸،۸۸۳ پرنده با رانکر، و کسب مقام اول ملی بروجیس با جیمز باند در بین ۱۳،۱۱۶ پرنده.


س: شما تحت نظر چه سازمانی مسابقه میدهید؟

ج: من ببیشتر در مسابقات استانی و ملی شرکت میکنم.من نمیتوانم در مسابقات منطقه ای مسابقه بدهم؛ زیرا من به علت نتایج خوبی که کسب کردم تقریبا از شرکت در بیشتر مسابقات باشگاههای منطقه محروم هستم.این برای من بسیار سخت است که با آن زندگی کنم اما نمیتوانم کاری را بر علیه این روش مدیریتی باشگاهای محلی انجام دهم.با جلوگیری از ورود من به باشگاههایشان آنها در صدد بالا بردن اعضای خود میباشند.


س: آیا شما مقام رسمی در این ورزش دارید؟اگر دارید آیا فعال هستید و اگر ندارید دلایل شما چه میباشد؟

ج: نه من هیچ منصبی ندارم چون سرم خیلی شلوغ است و وقت این جور کارها رو ندارم.


س: آیا تا به حال در مورد رقابت برای میانگین ها فکر میکنید ، اگر نه چرا؟

ج: من در باشگاهها رقابت نمی کنم، بنابراین نمیتوانم رقابت کنم.


س: شما به چه صورت و به چه تعداد در مسابقات شرکت میکنید؟

ج: در پرندگان قدیمی و یکساله من فقط نرها را به شیوه بیوگی مسابقه میدهم.من ۵۵ بیوه دارم که هر ۱۴ روز در مسافت های متوسط و بلند مسابقه میدهند.آنها دو بار در ۲ لافت مسابقه دارند که بدان معنی است که هر هفته دو لافت در سبد برای مسابقه میروند.جوانه ها حدود ۸۰ پرنده هستند که به صورت جداگانه نر و ماده نگه داری میشوند.در روز تحویل به سبد مسابقه آنها را برای چند ساعتی در کنار هم میگذارم و این کار آنها را برای برگشت سریع به لانه تشویق میکند.


س: لافت(کبوترخانه) شما از چه ساخته شده است و چقدر بزرگ هستند؟

ج: همه کبوترخانه ها از چوب ساخته شده اند.من ۴ لافت برای بیوه ها دارم که در ۲ لافت با هم ۱۲ پرنده و در ۲ لافت با هم دیگر ۱۶ پرنده دارم.یک لافت به مساحت ۲.۴۰ متر بر روی ۱.۸۰ متر است.من ۳ لافت برای پرندگان جوان دارم و اندازه آن حدود ۳ متر بر روی ۲.۴۰ است.بعد من لافت پرورش خود را دارم که یک قسمت مخصوص جفت های پرستار است که جوجه های مولدها را بزرگ میکنند.در لافت پرورش لانه های بزرگی وجود دارد جایی که پرندگان فضای کافی داشته باشند تا بتوانند به شرایط ایده ال دست یابند.ماده های بیوه و ماده های اضافی به صورت جداگانه در بیرون از لافت نگه داری میشوند.و همچنین لانه های باز جداگانه ای دارم که کبوترانی را که در هیچ زمان خاصی استفاده نمیکنم در آنجا قرار میدهم.

س: آیا شما به داشتن کبوترخانه با سقفهای کاشی شده اهمیت میدهید، اگر چنین است چه مزایایی وجود دارد؟

ج:همه کبوترخانه های من سقف کاشی دارند و فکر میکنم برای تهویه محیط مناسب می باشد.در لافتهای بیوه من هواکش وجود دارد تا هر چه بیشتر هوای تازه وارد لافت بشود.


س: شما چه تعداد پرنده استوک نگه داری میکنید و آیا شما از تیم مسابقه دهنده خود هم جوجه گیری میکنید و به نظر شما هر سال از چه تعداد کبوتر باید جوجه کشید تا به یک جفت استوک خوب دست پیدا کرد تا توانایی تولید کبوتران با کیفیتی داشته باشند؟

ج: من ۳۰ جفت پرنده استوک دارم.باید اشاره کنم که قبل از اینکه یک کبوتر به عنوان یک پرنده استوک انتخاب شود, باید ثابت کند که او یک پرنده مسابقه دهنده خوبی است.یک پرنده خوب مسابقه ای از شانس بهتری برخوردار است و عمدتا به نظر می رسد راهی خوب برای این کار است.


س: شما چه موقع پرندگان خود را جفت میکنید و چرا در آن زمان؟

ج: کبوتران در اواخر نوامبر با هم جفت میشوند؛ این به من این فرصت را میدهد تا جوانه های اولیه تا شروع فصل مسابقات آماده شوند.همه مربیان در بلژیک به خاطر همان دلیلی که گفتم در آن زمان کبوتران را با هم جفت میکنند.


س:آیا شما کبوتران ماده را با جوجه ها جا به جا میکنید؟

ج: نه جوجه ها وقتی ۲۱ روزه باشند از ماده ها جدا میشوند.


س: بیماریهای کبوتران جوان مشکل ساز است؛ آیا شما این بیماریها را در لافت خود دارید و اگر چنین است به چه صورت آنها را معالجه میکنید ؟

ج: من فکر میکنم این امراض برای تمام مربیان مشکل ساز است اما امروزه ما داروهای بهتری را برای درمان این نوع امراض داریم, در واقع نباید مشکل بزرگی باشد.تنها مشکل زمانی است که پرنده های جوان در سبد مسابقه مریض بشوند.این ممکن است به تلفات بزرگی در آن پرواز بی انجامد.در درمان بیماری کنکر همرا با داروهای که استفاده میکنید حتما از الکترولیت نیز استفاده کنید که بسیار مفید است.


س: آیا شما پرندگان جوان را مسابقه میدهید،اگر چنین است،در چند مسابقه و اگر نه چرا، آیا شما فکر میکنید آنها برای مسابقات بزرگتر مناسب هستند و بهتر است در مسابقات سبک شرکت کنند؟

ج: پرندهای جوان باید مسابقه بدهند تا تجربه کسب کنند.اگر از سلامت خوبی بهره داشته باشند تمام فصل را میتوانند مسابقه بدهند.پرندگان جوان سالم مشکلی ندارند حتی اگر در مسابقات زیاد و فشرده شرکت کنند.پرندگان جوان در ۲ مسابقه ۱۲۰ مایل(۱۹۲ کیلومتر) ۲ مسابقه ۲۰۰ مایل(۳۲۰ کیلومتر) و حدود ۶ مسابقه ۳۰۰ مایل(۴۸۰ کیلومتر) شرکت میکنند.


س: در زمستان بر اساس چه معیارهای کبوتران خود را با افکاری که برای مسابقات و پرورش در فصول بعدی دارید انتخاب میکنید ؟

ج: فقط آنهایی که خوب مسابقه داده اند در لافت میمانند.برای حفظ کیفیت یک گزینش سختگیرانه لازم است.مخصوصا جوانه های که در شرایط سخت آب و هوایی عملکرد خوبی داشته اند نگهداری میشوند.


س: آیا شما از شبکه های توری در کف لانه استفاده میکنید؟

ج: من در کبوترخانه خود از این چیزها استفاده نمیکنم.


س: شما در مورد برنامه واکسیناسیون پرندگان چه نظری دارید و آیا شما فکر میکنید در طولانی مدت تاثیری هم دارد؟

ج: من پرندگان خود را در برابر پارامیکسو (نیوکاسل) واکسینه میکنم.در بلژیک همه موظف به انجام آن هستند و هر مربی در سرتاسر جهان باید این کار را انجام بدهد.بعد از آن میتوانیم بر بیماری غلبه کنیم و کبوترهای جوان هم در برابر آبله و دیفتری واکسینه میشوند.


س: آیا شما به استفاده از سنگریزه و مواد معدنی اهمیت میدهید و یا کبوتران هر آنچه را که بخواهند خودشان وقتی بیرون از لافت هستند به دست می آورند؟

ج: در لافتهای من همیشه سنگریزه وجود دارد و در دسترس کبوتران است.من همچنین برخی از مواد معدنی را در لافت  قرار داده ام، اما کبوتران به نظر میرسد آنها را زیاد دوست ندارند.


س: شما هر از چند گاهی نظافت را انجام میدهید؟

ج: من روزانه جایگاه کبوتران را تمیز میکنم و سالی یک بار کل کبوترخانه های من ضدعفونی میشوند.


س: آیا شما دوست دارید که کبوتران از فضای زیادی برخوردار باشند؟

ج: نه من فکر میکنم که کبوترخانه ها نباید خیلی بزرگ باشند.کبوتران در لافت های کوچک بهتر در دسترس هستند و به مربی نزدیکتر میباشند.مربی باید رابطه خوبی با کبوتران خود داشته باشد تا کبوتران عاشق ماندن در لافت آنها باشند.


س: شما نرهای خود را به چه صورت تغذیه میکنید و به آنها چه میدهید،از مخلوط آماده استفاده میکنید و یا دانه ها رو به صورت جداگانه میخرید و خودتان میکس میکنید؟

ج: من هر روز از مخلوط خودم استفاده میکنم و فقط دو روز قبل از مسابقه کمی از ذرت اضافه میکنم.


س:آیا شما مقداری که به هر کبوتر داده میشود را اندازه میگیرید و یا هر کبوتر را به صورت اختصاصی تغذیه میکنید ؟

ج: بیوه ها به صورت جداگانه تغذیه میشوند.یک قاشق از مخلوط صبح بعد از تمرین و همچنین یک قاشق از مخلوط غروب بعد از تمرین داده میشود.به جوجه ها در دو نوبت به مقدار زیاد غذا داده میشود و هر چقدر که بخواهند میتوانند بخورند.


س: شما لافت خود را در چه جهتی بنا کرده اید و چرا؟

ج: تمام لافتهای من به سمت جنوب متمایل هستند.این یک مزیت خیلی خوبی دارد و لافت شما همیشه خشک میماند و بنابراین بیماریها کمتر میشوند.


س: آیا شما فکر میکنید داشتن شریک مسابقات مزیتی هم دارد؟

ج: من به تنهای مسابقه میدهم و از کبوتران خود مراقبت میکنم.من تا حالا داشتن شریک مسابقات را تجربه نکرده ام اما تصور میکنم مزایایی مانند تقسیم کار داشته باشد.اما همچنین می تواند مشکلاتی هم مانند تصمیم گیری در مورد مسائل مربوط به شرکت کبوتران در مسابقات و نحوه رقابت آنها به وجود بیاید.


س: آیا شما یک تیم حرفه ای از علاقمندان به کبوتر هستید و شرایط شما تغییر زیادی می کند؟

ج: میتوانید بگوئید من یک مربی حرفه ای هستم.تفاوت این است که من تمام وقت خود را در حفظ، پرورش و مسابقه کبوتران قرار داده ام.افرادی که مجبور به رفتن به محل کار خود میشوند نمیتوانند در ورزش خود به مقدار زیادی فعالیت کنند.همانطور که می دانید کبوتران نیاز زیادی به توجه دارند و هر چه بیشتر به آنها رسیدگی شود آنها بهتر پرواز میکنند.


س: هر زمان که من از کبوتر خانه ای بازدید کرده ام، مربیان همیشه به چشم کبوتر نگاه میکنند.آیا شما فکر می کنید که چشم اهمیت زیادی در پرورش، مسافت، سرعت و یا سلامت کبوتر دارد. یا از این موضوع سوءاستفاده میشود و اگر چنین است چرا؟

ج:من کم و بیش به چشم کبوتران توجه میکنم اما زیاد وارد این ماجرا نمیشوم.کبوترها با چشمهای مختلف میتوانند مولد یا مسابقه دهنده های خوبی باشند.بنابراین فکر میکنم شما نباید چشم را به عنوان معیار نهایی تعیین کنید. 


س: آیا از هر دارو پیشگیرانه استفاده میکنید ؟اگر کبوتری بیمار شود سعی میکنید آن را درمان کنید یا پرنده باید برود؟

ج: من سعی میکنم از داروهای کمتری استفاده کنم، اما اگر کبوتران من خوب نشدند.من از مراجعه به دامپزشک دریغ نمیکنم و از توصیه او پیروی میکنم.من سعی نمیکنم که نقش دامپزشک را بازی کنم و از خودم دارو تجویز کنم.من بر روی سلامت جوجه ها خیلی حساس و سختگیرم و جوجه های که نمیتوانند سالم بمانند بیرون میروند.


س:چند هفته شما فکر میکنید یک کبوتر میتواند فرم خود را بر اساس سیستم بیوگی برای هر دو نر و ماده حفظ کند؟

ج: من فکر میکنم که بیوه ها اگر خوب نگهداری شوند میتوانند فرم خود را برای ۱۳ تا ۱۵ هفته حفظ کنند.پس از مسابقه آنها نیاز به بهبود و بازیابی سریع دارند.آنها باید به شیوه خوبی تغذیه شوند به فرض مثال زیاد سنگین نباشد.


س: آیا شما کبوتران را به صورت متفاوتی آماده میکنید اگر آنها برای مسابقات بزرگتری در سطح ملی، کلاسیک یا باشگاههای تخصصی یا آزاد بروند؟

ج:نه همه کبوتران به یک شکل آماده میشوند و انتظار میرود که همه سهم خود را از هر مسابقه در طول فصل به خوبی انجام دهند.


س:آیا شما فکر میکنید یک کبوتر توانایی مسابقه در مسابقات کوتاه و بلند را دارد؟

ج:کبوتران من میتوانند برای کسب مقام اول از مسافت ۶۰ مایل(۹۶ کیلومتر) تا ۵۵۰ مایل(۸۸۰ کیلومتر) مسابقه دهند.همیشه قصد داشتم که کبوترانی را برای تمام مسافات پرورش بدهم.


س: در مسافت بلند کبوتران شما تا چه مسافتی عملکرد بهتری دارند؟

ج: مسابقات مورد علاقه من بین ۳۰۰ مایل(۴۸۰ کیلومتر) تا ۵۰۰ مایل(۸۰۰ کیلومتر) است.این چیزی است که ما به عنوان مسافت متوسط میشناسیم.


س: به نظر شما ساختن یک تیم سرعتی سختر است یا یک تیم مسافتی و چرا ؟

ج: من همیشه دنبال کبوترانی بودم که توانایی کسب مقامهای برتر را داشته باشند و همچنین توانایی پرواز از ۶۰ مایل(۹۶ کیلومتر) تا ۵۰۰ مایل(۸۰۰ کیلومتر) را داشته باشند.و آنها باید بهترین عملکرد را در جوانی و همچنین بیوگی داشته باشند.


س: شما بیشتر بر اساس چه شیوه ای مسابقه میدهید؟

ج: من فقط به سیستم بیوگی مسابقه میدهم.

س: سرعت یا مسافت، چه تفاوتهای وجود دارد آیا فقط به تغذیه آنها بستگی دارد؟


ج: من فکر میکنم این بیشتر به کبوتر بستگی دارد. کبوتران سرعتی برای موفقیت در مسابقات مسافت بلند به مشکل برمیخورند به خاطر اینکه زود خسته میشوند و یا جهت یابی آنها خیلی ضعیف است.و هر چه که مسافت طولانی تر باشد مسابقه نیز سختتر میگردد.

س: با در نظر گرفتن مسافت به نظر شما چه مسابقه ایی سختتر است؟

ج: مسابقات مسافت بلند همیشه سختتر میباشند. در زمان پرواز امکان تغییر آب و هوا زیاد است.خطرات بسیاری در سر راه پرنده وجود دارد.و رقابت در این مسابقات بسیار مشکل است.  به همین خاطر پرندگانی که برای این مسابقات انتخاب میشوند باید از استقامت و بنیه قوی برخوردار باشند.


س: کبوتران شما از چه نسلی میباشند؟

ج: سالهاست که من نسل کبوتران خود را بر پایه سوپر بریدر معروف Kleinen (1981) (کلانین) ساختم.این نر پایه و اساس کبوتران من است و مولد شماره یک من به حساب می آید که هیچ مسابقه ای نداده است. من خودم این پرنده رو پرورش دادم و شانس با من یار بود.


کلانین  از طرف پدر از Zitterke بود که به صورت قرضی از طرف جوزیف دیلودیر از  Zulte در اختیار من گذاشته شده بود. مشکل من نبود ماده بود چون همه ماده های من جفت بودند. Zitterke برای مدت کوتاهی در اختیار من بود به همین دلیل پیش دوستم Gilbert Van Parijs که در مسابقات جوانه ها بسیار قهار بود رفتم. GILBERT بهترین ماده خود Ameyke را که قبلا بهترین مسابقه دهنده های جوان را پرورش داده بود به من پیشنهاد داد.من به این خاطر اسم Kleinen را گذاشتم چون در ابتدا بسیار جثه کوچکی داشت و بعدا که بالغ شد تبدیل به یک کبوتر خوب متوسطی شد.او با  Goed Jong 76 که از کبوتران پدرم بود جفت شد و به زودی تبدیل به سوپر بریدر شدند و Picanol را به وجود آوردند که قهرمان مقام آس استانی در رده جوانان را کسب کرد.و از این نسل کبوتران خوبی به وجود آمدند که Sissi یکی از آنها بود که این ماده پایه و اساس نژاد کبوتران اد شارلیکنز شد. Sissi خواهر ناتنی پدر کبوتر قهرمان ملی لیموجیس رونکر بود. یکی دیگر از بهترین مسابقه دهنده های من فیدل پسر Zitterke و Ameyke بود که مقام دوم ملی لیموجیس در بین ۶،۹۱۱ پرنده را کسب کرد.پسر فیدل شون فیدل بود که مقام اول ملی برایو مسافت ۶۶۱ کیلومتر را در بین ۴،۷۱۹ پرنده کسب کرد. Kleinen  یک لاینی را به وجود آورد که بهترین قهرمانان مانند Stier, Turbo,Dokus, Bambino,Wolfgang,Parel و خیلی دیگر از قهرمانان را نیز شامل میشود. یکی از بهترین کبوترانی که من از Kleinen پرورش دادم Wittenbuik (ویتینبویک) معروف است که در سالهای ۱۹۸۹،۱۹۹۰،۱۹۹۱ مسابقه داده است و به راستی یکی از برجسته ترین مسابقه دهنده ها و مولدها بود و مهمتر از همه اینکه بسیاری از قهرمانان در اطراف جهان از این لاین به وجود آمده اند.و این لاین قهرمان با بلکسیم ادامه دارد که شانس بودن کبوتر آس ملی را به دلیل اینکه او را به مسابقات بروجیس نفرستادم از دست داد. از توربو پسر دیگر Kleinen نیز کبوتران بسیار خوبی هم به عنوان مسابقه دهنده  و هم مولد مانند Bourges و Het Proviciaalke به وجود آمدند. این یک روش از انتخاب است که باعث به وجود آمدن یک مربی خوب میشود.


س: شما برای وارد کردن یک خون جدید به خانواده کبوتران خود چه چیزهای را در نظر میگیرید؟

ج: من در این مورد بسیار مراقب هستم.خون جدید تا آخرین مرحله آزمایش میشود.فقط اگر مسابقه و به خصوص نتایج پرورش عالی باشد کبوتر جدید خریداری شده میتواند وارد لافت پرورش شود.من بیشتر از نژاد خودم(حداقل ۵۰% واندنابیل) که در لافت دوستان نتایج خوبی داشته اند خریداری میکنم.من همیشه دنبال بهترین کبوتران برای گسترش لاین پرورش خود در لافت هستم و به این خاطر کبوتران خوبی را وارد لافت خود میکنم اما اگر با استانداردی که مورد نظر من است مطابقت نداشته باشند دیگر جایی در لافت من نخواهند داشت.من همچنین از نسل ده ویتال که مقام اول کبوتر آس ملی در مسافت بلند است را دارم. و قبل از پایان دادن به این مبحث باید یادآوری کنم که توربو مقام اول کبوتر آس در مسافت بلند غرب فنلاندر در سال ۱۹۹۳ و همچنین مقام دوم کبوتر آس در مسافت بلند در سال ۱۹۹۴ بود.


س: آیا شما به این نکته فکر میکنید وقتی کبوتری را از خانواده جدید می آورید باید چه مدت زمان در اختیار  آنها قرار دهید تا با شرایط اقلیم و آب و هوا سازگاری پیدا کنند؟

ج: برای اینکه کبوتران جدید با محیط خو بگیرند و با شرایط آب و هوا سازگاری پیدا کنند مدت کوتاهی لازم است و این مدت نباید زیاد طولانی شود زیرا کبوتران خوب خیلی زود با شرایط محیط خودشان را وفق میدهند.


س: نظر شما در مورد همخونی چه میباشد و فکر میکنید که یک لافت به تنهایی میتواند قهرمان تولید کند؟

ج: اگر همه پرندگان استوک شما از یک خانواده باشند زمان مشخص خواهد کرد که آیا شما باید به دنبال خون جدید باشید. و در غیر اینصورت  شما وارد دایره نادرست همخونی شده اید و این باعث پایین آمدن کیفیت کبوتران شما میشود.من در واقع از همخونی خوشم نمی آید.


س: آیا زمانی که به دنبال کبوتران جدید هستید آیا به دنبال نژاد مشخصی هستید و یا فقط به دنبال نتایج مسابقات تخصصی و یا باشگاهی هستید و یا فقط به دنبال نام هستید؟

ج: من در این مورد فقط به بهترین کبوتران و نتایج آنها در تمام مسافتها نگاه میکنم و کاری به نام آنها ندارم.


س: اوایل مقاله ما در مورد جهت باد بحث کردیم، آیا شما فکر میکنید کبوترهای خوب در هر موقعیتی برنده خواهند شد؟

ج: بله. اگر در مسابقات باد از عقب بوزد حتی کبوتران کوچکتر نیز برنده میشوند اما موفقیت با سرعت کند در این مسابقات غیر ممکن است.


س: بعضی از مربیان کبوتران قهرمان با کیفیت خرید میکنند اما هیچ وقت به رتبه قابل توجهی  دست پیدا نمیکنند علت چه میتواند باشد؟

ج: به نظر من یک مربی باید مربی به دنیا بیاید.بعضی از افراد واقعا استعداد ذاتی دارند تا کبوتران خوبی را پرورش بدهند و در مسابقات شرکت کنند.آنها رابطه عالی با کبوتران خود دارند اینها قهرمانان واقعی هستند.


س:آیا شما درمان خاصی را برای پرندگانی که از مسابقات برمیگردند در نظر گرفته اید؟

ج: نه واقعا زیرا من فقط به آنها بعد از یک پرواز طولانی الکترولیت میدهم تا به آنها در ریکاوری سریع کمک کند.


س: آیا شما کبوتران خود را هر هفته مسابقه  میدهید و یا شما ترجیح میدهید که برای مسابقات خاص آنها را آماده کنید؟

ج: جوانه های من هر هفته مسابقه میدهند. بیوه های من در بین دو مسابقه  دو روز استراحت دارند چون آنها در مسافت های طولانی پرواز میکنند.


س: آیا شرایط خاصی وجود دارد که کبوتران شما بهترین عملکرد را در  زمان مخصوصی از سال داشته باشند؟ 

ج:کبوتران من بهترین عملکرد را زمانی از خود نشان میدهند که آب و هوا خوب باشد و باد به صورت آنها بوزد.بنابراین در شرایط سخت آب و هوایی نیز بهترین عملکرد را از خود نشان خواهند داد.

س: آیا به نظر شما فکر میکنید که یک لافت نیاز به کبوترهای مختلف برای فواصل مختلف دارد؟

ج:نه کبوتران خوب در همه مسافتها به خوبی کار میکنند و به این دلیل است که آنها در وهله اول از بهترین کبوتران هستند.


س: کدامیک از دو جنس نر و ماده برای پرورش از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؟

ج: هر دو جنس نر و ماده مهم هستند.


س: بعضی از مربیان از ماده های درشت برای پرورش خوششان می آید آیا اندازه ماده ها تفاوتی در تولید جوجه های با کیفیت دارد؟

ج: من فکر نمیکنم که اندازه خیلی مهم باشد. آن چیزی که به حساب می آید توانایی در پرورش و مسابقه است.این توانایی را شما میتوانید هم در کبوتران ماده با جثه کوچک و بزرگ پیدا کنید‌به این خاطر من اندازه را به عنوان یک فاکتور در نظر نمی گیرم.


س: آیا چیزی است که شما در این ورزش به دست نیاورده اید و دوست دارید که به دست آورید؟

ج: برنده شدن در سطح ملی بالاترین مقام است که شما میتوانید در ورزش ما به دست آورید.من قبلا ۵ مقام ملی را کسب کرده ام اما دوست دارم اگر ممکن است مقامهای بیشتری در این سطح به دست آورم.شما باید برای پیشرفت تلاش کنید.


س: چه کسی به نظر شما بهترین مربی کشور  است و به کدام دلایل؟

ج: اریک لیمبورگ. او در تمام مسافتها بهترین عملکرد را از خود نشان داده است.


س: به نظر شما برای پیشرفت این ورزش چه باید کرد؟

ج: حمایت از مربیان جدید مهمترین چیز است.


س: آیا شما مجلات و مقاله های زیادی میخوانید، اگر اینجور است چه نوع از مقالات برای شما جالب است؟

ج: به دلیل مشغله کاری وقت زیادی برای مطالعه  ندارم.اما مقالاتی که در مورد مربیان برتر است جالب میباشد و بیشتر اوقات میتوانید از آنها چیزهای خوبی یاد بگیرید.


س: آیا درمانهای خاصی وجود دارد که شما به کبوتران خود در پایان فصل مسابقات بدهید.شما برای خوانندگان چه پیشنهادی دارید؟

ج:شما باید تا جای که امکان دارد به آنها استراحت بدهید و امکانات رفاهی آنها رو فراهم کنید. مراقب باشید که آنها خوب باشند و از شرایط خوبی برای پرریزی قرار داشته باشند چون برای فصل بعد خیلی مهم است. آنها به هوای تازه خیلی نیاز دارند. 


س: وقتی مبحث پرورش به میان می آید. آیا شما از روش پرورش خطی استفاده میکنید یا از روش ضربدری و یا اجازه میدهید که قهرمانان با قهرمانان جفت شوند؟

ج: شما میتوانید استراتژی پرورش من را در شناسنامه های کبوتران من اگر با دقت مطالعه نمایید پیدا کنید من همیشه سعی میکنم که خوب را با خوب جفت بزنم.


س: آیا بعد از اتمام مسابقات شما از نرهای بیوه برتر خود جوجه میکشید،و آیا شما از جوانه های اخیر خود نیز جوجه میکشید و نظر شما در مورد جوانه های آخری چه میباشد؟

ج: فقط بیوه های که در مسابقات خیلی موفق بوده اند اجازه دارند که وارد لافت پرورش بشوند.و از بیوه های انتخاب شده بعد از فصل مسابقات برای پرورش استفاده میشود.


س: اگر تیم مسابقه دهنده شما در طول فصل از فرم خارج شود چه اقداماتی برای بازگرداندن شرایط ایده ال آنها انجام میدهید؟

ج: من با آنها دیگر مسابقه نمی دهم و به دامپزشک مراجعه میکنم.تنها پس از یک تحقیق جدی اقدام میکنم.خارج شدن از شرایط ایده آل میتواند دلایل مختلفی داشته باشد.اول باید علت اصلی رو پیدا کرد فقط پس از آن شما میتوانید تصمیم بگیرید که چه کاری انجام دهید. سه روز از Blitz-Form از Röhnifried (مکمل آلمانی که حاوی ویتامین و روغن انرژی زا است و در پرنده انرژی زیادی تولید میکند و برای رو فرم آمدن و تنظیم عملکرد و پرورش استفاده میشود.مترجم) همیشه برای برگرداندن پرنده رو فرم خوب است.


س: آیا موقعیت لافت مناسب در مسابقات سرعت از اهمیت زیادی برخوردار است؟

ج:یک لافت با موقعیت مناسب میتواند جالب باشد.اما مهارت مربی و داشتن کبوتران با کیفیت برای به دست آوردن نتایج خوب از اهمیت به سزایی برخوردار است.


س: آیا شما از سیستم تاریکی برای پرندگان جوان استفاده میکنید اگر چنین است برای چه مدت و بعدا فکر میکنید که در زندگی آنها تاثیر میگذارد؟

ج: بله. من از اواسط نیمه مارچ تا اوایل ژوئن از ساعت ۵ بعد از ظهر  تا ۷ صبح از سیستم تاریکی استفاده میکنم.من فکر میکنم تا یک سالگی تمام اثرات تاریکی از بین میرود.


س: آیا روشهای تغذیه ای برای پرندگان جوان وجود دارد.آیا دانه شکسته به آنها میدهید و یا آنها را برای اهداف کنترل گرسنه نگه میدارد.آیا به آنها دانه های مخلوط میدهید؟

ج: مخلوط واندنابیل به هر مقدار که بخواهند در دو بار در روز.


س: دورترین فاصله ای  که پرندگان قدیمی و جوان را آموزش میدهید چقدر است؟

ج: پرندگان قدیمی ۵۵۰ مایل (۸۸۰ کیلومتر) و پرندگان جوان تا ۳۰۰ مایل (۴۸۰ کیلومتر) آموزش داده میشوند.


س: اگر تست دوپینگ به صورت تصادفی از کبوتران شما گرفته شود آیا وجود داروهای غیر قانونی در آنها مشاهده میشود؟

ج: من کنترل زیادی بر روی کبوتران خود دارم و هیچ مواد غیرقانونی و یا دیگری در آنها یافت نمیشود.


س: آیا کبوتران مسابقه ای به عنوان یک سرگرمی مطرح هستند؟ آیا این ورزش خیلی تکنیکی و پیچیده و سخت شده است و یا میتوانید همه چیز را ساده بگیرید و همچنان با کبوتران خود برنده شوید؟

ج: شما باید اهداف خود را تنظیم و مشخص کنید.شما میتوانید یک لافت کوچک و زیبا داشته باشید و جوایز بسیاری را کسب کنید.


س: شما از مربیان موفق هستید.خیلی از مربیان از این ورزش دارند خارج میشوند برای تشویق مربیان برای پیوستن یا ماندن در این ورزش چه باید کرد؟

ج:مربیان موفق باید هر فصل را دوباره راه اندازی کنند.شاید یک فصل بهتر از فصل دیگر باشد.بنابراین باید بهترین شرایط را برای مربیان در اختیار آنها گذاشت و معیارهای مشخصی را برای مربیان موفق تعیین کرد.


س: آیا شما فکر میکنید مربیان برنده باید از مسابقات باشگاهها حرکت کنند.آیا عملکرد باشگاهها برای رضایت شخصی است و یا برای اهداف فروش اهمیت دارد؟

ج: به مطالب بالا نگاه کنید. در بلژیک شما را میتوانند از باشگاه خودتان به خاطر اینکه خیلی موفق بودی حذف کنند.کاری که با من کردند.من از این موضوع خوشحال نیستم اما نمیتوانم کاری علیه آن انجام دهم.


س: آیا شما به مبحث بال کبوتر اهمیت میدهید مانند عقب بال،انتهای ۴ پر پرواز و آیا به بالها قبل از مسابقات نگاه میکنید.چه نظری در مورد بال دارید؟

ج: پایان ۴ پر پرواز باید بلند و نباید زیاد پهن باشد.آنها نباید بعد از یک پرواز طولانی تغییر شکل دهند.آنها قوی و قابل انعطاف هستند.کبوتر باید بسیار نرم باشد.


س: آیا از هر نوع سیستم گرمایشی در لافت خود استفاده میکنید.آیا فکر میکنید این یک مزیت برای پرندگان محسوب میشود؟

ج: من از چنین سیستمهای استفاده نمیکنم. چون من ترجیح میدهم که به صورت طبیعی از آنها مراقبت کنم.


س: آیا کبوترانی که از مسابقه برمیگردند به درمان فیزیکی خاصی نیاز دارند تا آرام شوند؟

ج: یک آبتنی خوب معجزه میکند و کمک زیادی به آرامش آنها مینماید.و پرندگان از هر مسافتی که برمیگردند باید آرامش داشته باشند و از اینکه در خانه هستند خوشحال باشند.


س: صرفنظر از اینکه کبوتران شما چگونه پرواز کرده اند.نظر شما در مورد فصل گذشته چه خوب و چه بد و به طور کلی در مورد مدیریت ورزش چگونه است؟

ج: سال ۲۰۰۲ یکی از بهترین فصلهای من بود.اما همه مربیان باید به دنبال حفظ استاندارد این رشته باشند و برای پیشرفت و بهبودی این ورزش تلاش کنند.و مهم نیست که چه نتایج خوبی داشته اند.


س: هنگام کار با کبوتر شما شریک خاموش مانند همسر، شریک و یا دوست دارید و در چه قسمتی به شما کمک میکنند؟

ج: همسر من بزرگترین کمک برای من است.من همچنین دوستانی دارم که مایل هستند که در وقت نیاز به من کمک کنند.


س: آیا چیزی است که شما در این ورزش دوست ندارید.و آیا چیزی است که باید به نفع این ورزش تغییر کند؟

ج: مثل همه ورزشها همیشه چیزهای برای بهتر شدن وجود دارد اما در کل من از بودن در این ورزش خوشحالم و از مسابقات کبوتران و ملاقات افراد لذت میبرم. 


س:آیا شما هر گونه نظر و صحبت بیشتری از این ورزش دارید که از قلم انداخته باشیم؟

ج: من توجه زیادی به تابشهای زمین دارم.اگر لافت شما با پرتوهای بدی احاطه شده باشد کبوتران شما به خوبی نمیتوانند پرواز کنند.



با تشکر از گابی بابت وقتی که در این سفر برای ما گذاشت و ما را در به اتمام رساندن این گزارش  کمک کرد و امیدوارم که علاقمندان به واندنابیل از این مقاله لذت برده باشند.


مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب
مهربان پنج شنبه 15 تیر 1402 3:38:33
مقاله عالی بود گابی یک عشقباز به معنی تمام است
جواد پنج شنبه 17 بهمن 1398 1:38:7
کبوتران خود را بر پایه لاین خونی جانسن ساخته یا اردن ؟؟؟
یوسفی چهارشنبه 6 آذر 1398 20:11:57
گزارش،عالی بود ولی چندتا سوال ازشون جا افتاده بود 1ب کبوتران مسابقه ای چ دونی میده 2ب کبوتران مولد چ دونی میده 3 برنامه راهکشش چطوری هیستش
رضا یکشنبه 7 آبان 1396 1:33:39
واقعا اسطوره هستن ایشون

آمارگیر وبلاگ