بازگشت
1396/8/2 (( 39 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test


 نویسنده: تام ده مارتینو

مترجم: صابر صالح زهی

(باشگاه کبوتر مسابقه ای زاهدان)



روشهای ساده و آسان برای نگهداری کبوتران مسابقه ای سالم: 


من ۵۵ سال است که در کار پرورش کبوتران مسافتی هستم و دوست دارم این تجربیات رو در اختیار علاقمندان به این ورزش کبوتران مسابقه ای قرار بدهم. دانستن اینکه چرا کبوتران شما مریض میشوند باعث صرفه جویی در هزینه درمان میشود و همچنین زمان لازم در اختیار شما قرار میدهد که لذت بیشتری از کبوتران سالم خود برده باشید.


کبوتران هم به مانند دیگر جانوران میبایست در طبیعت به صورت آزاد زندگی کنند‌.ما با نگهداری آنها به صورت انبوه در کبوتر خانه های غیر استاندارد و بدون تهویه مناسب و غذای سالم و مقوی باعث بیماری آنها میشویم.


یکی از مهمترین چیزهایی که باید در نظر گرفت در اختیار گذاشتن آب شرب سالم در اختیار کبوتران میباشد.و چیز دیگری که باید در نظر گرفت قرار دادان ویتامینها و مینرالهای مختلف ۳۶۵ روز در سال میباشد.توصیه من این میباشد که همیشه از یک مارک مخصوص واسه ویتامین و مینرال استفاده نکنید و محصولات دیگر شرکت ها رو هم استفاده کنید.


بهترین روش برای آبتنی کردن پرنده ها این است که از روش قطره ای بارانی استفاده کنید چون در این روش مانع نوشیدن آب آلوده توسط پرنده میشوید.(آبتنی در ظرف باعث میشود که کبوتران از همان آبی که خود را تمیز کرده اند و آلوده است شرب نمایند)


الان مهمترین نکته ایی که من در موردش میخواهم حرف بزنم مقدار PH (میزان اسیدی یا قلیایی بودن مواد) موجود در کبوترخانه میباشد.اینجا جایی هست که بیشتر مریضی ها در گله به وجود می آید. 

کبوتر سالم فضله ایی اسیدی مانند دارد حتی سالم ترین کبوتران مریضی را در فضله شان حمل میکنند. کبوترانی که به صورت آزاد در طبیعت زندگی میکنند مریض نمیشوند ولی وقتی به صورت متراکم در کبوترخانه زندگی میکنند همین بزرگترین مشکل و باعث بروز انواع  بیماریها میشود. با توجه به مقالات ،کتابها و فیلمها و نظرات اساتید در مورد کبوتران ما پی میبریم که همه چیز صحیح و درسته و راه همانها رو ادامه میدهیم ولی من به این نتیجه رسیدم که این راه همه رو به نابودی میکشاند من بذارید خلاصه مطلب رو به شما بگم «هیچ وقت از تغذیه ای که خاصیت قلیایی دارد استفاده نکنید و همیشه سعی کنید که محیط کبوتر خانه حالت اسیدی داشته باشد»...لطفا تحقیق کنید و غذاهایی که خاصیت قلیایی رو دارند لیست کنید و از دادن آنها به کبوتران خود امتناع کنید.شما متوجه میشوید که در این لیست چیزهای موجود میباشد که به طور کلی واسه کبوتر مفید میباشد مانند سیر، لیمو، سرکه سیب و غیره... هر چند که اینها واسه سلامت کبوتر مفید میباشند اما مصرف بیش از حد اینها به مرور زمان مانند بمب ساعتی عمل میکند. 


وقتی که کبوتران با مواد غذایی که خاصیت قلیایی دارند تغذیه شوند متعاقب آن فضولات کبوتران هم خاصیت قلیایی دارند.وقتی این فضولات مرطوب بر روی جایگاه چوبی و یا کف لانه بیوفتند چوب رطوبت قلیایی موجود را در خود جذب میکند و به مرور زمان و با وجود گرما تراکم اینها باعث به وجود آمدن فعل و انفعالات و تغیراتی در تعادل PH موجود در کبوتر خانه میشود و این باعث شیوع انواع بیماریهای خطرناک میشود.همه ما این چیزها رو میبینیم و تعجب میکنیم که مریضی از کجا آمده است و با خود میگوییم آیا این از کبوتر جدیدی نیست که به کبوتر خانه آورده ایم.


در آخر میخواهم بگویم که آبخوری کبوتران جایی است که مریضی به خصوص در فصل گرما به راحتی از یک پرنده به پرنده دیگر سرایت میکند.نظافت روزانه آبخوری پرندگان و در اختیار گذاشتن آب سرد و تازه رو سر لوحه کار همیشگی خود قرار دهید.دو چیز است که من انجام میدهم اول اینکه یک مقدار سرکه سفید تقطیر شده رو به آبخوری پرندگان اضافه میکنم این کمک زیادی برای مقابله با امراضی مانند کانکر و باکتریها و دیگر امراضی که به راحتی بین پرندگان شیوع پیدا میکنه میباشد.

و راه دیگر این است که آب رو همیشه خنک نگه داریم برای این کار چند بطری آب بذارین در فریزر وقتی هوا گرمه و آب رو عوض میکنیم این بطریهای یخ در آبخوری قرار دهیم که یخ باعث جلوگیری از رشد باکتریها میشود.شاید شما از خود بپرسید چرا تکه های یخ داخل آب نندازیم؟ خوب اگر شما در آبخوری از دارو یا ویتامینها استفاده میکنید بطری یخ جلوی رقیق شدن مقدار دارو رو میگیرد.


مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب
اسماعیل انزابی جمعه 16 آبان 1399 23:56:30
سلام چیکار باید کرد سرعت پرنده زیاد بشه تو راهکش
اسماعیل انزابی جمعه 16 آبان 1399 23:55:51
سلام چیکار باید کرد سرعت پرنده زیاد بشه تو راهکش

آمارگیر وبلاگ