بازگشت
1396/9/2 (( 35 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

 نویسنده: Ad Schaerlaeckens

مترجم: صابر صالح زهی

(باشگاه کبوتر مسابقه زاهدان)


آیا چشم خوانی در کبوتران مسابقه تاثیری هم دارد ؟


بعضی عقیده دارند که تفاوت اصلی بین هلندیها و بلژیکیها با خارجیها در دو کلمه خلاصه میشود: اسمها(نژادها) و چشم خوانی. کسانی که مقالات من را خوانده اند افکار من را در مورد اسم و نژاد پرنده ها میدانند(به عقیده ایشون تنها اسم و نژادهای بزرگ شما را قهرمان نمیکند و خیلی از پرنده های هستند که نژادشون اسم بزرگی نداره ولی موفق بودند.مترجم) و خارجیانی که با افکار مربیان هلندی و بلژیکی آشنا هستند میدانند که آنها چه احساسی نسبت به چشم خوانی دارند.


«ما فقط نمیدانیم چشم خوانی چه میباشد» دلیل آن خیلی ساده است: شما برای چیزی که وجود ندارد حرفی ندارید.

دست کم این تفکر ما در اینجا میباشد.


وقتی خارجیها از ما در مورد مقوله چشم خوانی سوال میکنند ما فقط میخندیم...چون نمیدانیم در چه موردی دارند صحبت میکنند.

خیلی از خارجیها اعتقاد دارند که نشانه های چشم یک نوع کیفیت برای کبوتران محسوب میشود.در حالی که خیلی از ما این نظریه را به راحتی رد میکنیم.

سوال پیش می آید که چه کسی درست میگوید؟  حقیقت این است چون که اینجا مهد کبوتران مسابقه ای است پس ما این حق را نداریم که ادعا کنیم ما همه چیز را میدانیم.

من به شخصه به چشم خوانی اعتقادی ندارم.هر چند لحظه های پیش می آید که من دچار شک و تردید شوم.اما فکر نکنم که اون لحظه پیش بیاد که من نظرمو عوض کنم و از اون ذره بین های خنده دار به چشم بزنم و با خارجیها و مربیان در مورد چشم خوانی اظهار نظر کنم.


به طور تصادفی به تازگی یک مقاله ای رو خوندم که نوشته پرفسور Van Grembergan بود شخصی که کلا تئوری چشم خوانی رو نفی نموده و به طور کامل از روی تخته سیاه پاک نمود. به طور علمی هیچ گونه همبستگی بین علامات ‌چشم و‌ کبوتران مسابقه وجود ندارد و هیچ دانشمندی در جهان با مقوله توانایی برگشت کبوتران به لانه از طریق چشم موافق نیستند. وقتی که پرفسور دریافت که خارجیان به چشم اعتقاد دارند به این نتیجه رسید که این میتواند به عوامل وراثت ربط داشته باشد. «کبوتران دمهای بلند یا کوتاه دارند، با رنگهای متفاوت, و پشت پهن و‌ علامات چشم که از اجداد خود به ارث برده اند. آیا یک مربی فوتبال تا حالا به چشمان دیوید بکهام نگاه کرده است که آیا بازیکن خوبی است؟ این یک مقایسه منصفانه نمیباشد اما در اینجا حقایقی موجود است. چشمان دیوید بکهام به تنهایی نمیتواند از او فوتبالیست خوبی بسازد.

رنگ چشم کبوتران نیز اصلا مهم نیست و فقط به رنگ پرهای آنها و وراثت آنها مربوط میشود.کبوترانی با پرهای تیره و سیاه بیشتر اوقات چشمان مشکی دارند و کبوترانی با پرهای روشن نیز از رنگ چشمان روشنی برخوردارند البته استثنا هم وجود دارد. اما پولکی تیره با چشمان  شیشه ایی خیلی نایاب میباشد.  علامات چشم هم همین داستان رو در بر دارد و به رنگ پرنده و اجدادش بستگی دارد.

چشم خوانی بیشتر به خواهان اون افکار بستگی دارد. به عنوان انسان ما همیشه سعی میکنیم دنبال چیزی بگردیم و آن را توضیح دهیم که اصلا وجود خارجی ندارد. و در مورد کبوتران ما میخواهیم تفاوت بین خوب و بد را ببینیم اما موفق نمیشویم.توجیه کردن خصوصیات و توانایی خیلی حیاتی و مهم هستند. این چیزها به هر حال قابل دید نیستند هر چند که ما میخواهیم آنها رو ببینیم.  آن چیزی که ما در چشم پرنده میتوانیم ببینیم سلامتی و شرایط ایده ال اوست.

من میدانم که چشم خوانی به چه معنا میباشد.آن چیزی که من به آن پی بردم این بود که خیلی از پرنده های بد با بهترین علامات چشم هستند و خیلی از پرنده های خوب هستند با بدترین نشانه های چشم وجود دارند.در بازار پرندگان شما کبوترانی را میبینید با بهترین نشانه های چشم اما این کبوتران توانایی برگشت ۱۰ کیلومتر تا خانه خود را ندارند اما در طرف دیگر شما پرندگانی را می بینید بدون نشانه های چشم خوب اما در حقیقت آنها عالیترین مسابقه دهنده ها هستند.

پولا Paula: پولا را به یاد آورید معرفترین ماده جهان که متعلق به Remi de Mey از بلژیک بود.خیلی وقت پیش نماینده بلژیک در المپیاد دورتمند آلمان بود.گزارش شده که این ماده بهترین مسابقه دهنده بلژیک در کل تاریخ ورزش این کشور بوده است.

و در آنجا بهترین خبرگان از تمام دنیا به پرندگان امتیاز داده بودند و این ماده کمترین امتیاز از تمام پرندگانی که شرکت کرده بودند دریافت کرد.بر طبق رای داوران این ماده جز بدترین پرنده ها حتی بدتر از پرندگانی از کشورهای کوبا، مجارستان، لهستان و روسیه قرار گرفت.

«تنها عیب بزرگ پولا چشمان او بود» بزارید جدی باشیم: اگر چشم خوانی به طور قاطع و محکم قانون بود و این داوران از روی چشم قضاوت میکردند آیا الان قهرمانهای بزرگی وجود داشت.

اما در اصل حقیقت این است؟ من کسانی را میشناسم که در چشم خوانی ادعای پیغمبری دارند. برای ۵ دلار به شما میگن که چه پرنده ای خوب و چه پرنده ای بد است. من در مورد نتایج مسابقات آنها تحقیقی کردم آنها به حدی ضعیف بودند که عقیده من را در مورد رد چشم خوانی قویتر کردند.

 پس نتیجه میگیریم که اگر شما قهرمان هستید و خانواده کبوتران خود را بر پایه چشم خوانی بنا نهاده اید پس لطفا ادامه دهید. و حرف های من را در این مورد قبول نکنید...اما شما باید بدانید که بیشتر قهرمانان بزرگ هلند و بلژیک به طور قاطع مقوله چشم خوانی رو رد میکنند.

حتی W de Bruyn اظهار داشته است که من حتی نمیدانم که چشم بهترین پرنده های من چه شکلی میباشند.شاید او کمی اغراق میکند اما روشن است که چه میخواهد بگوید. اگر همچین اشخاصی وجود دارند که به سادگی با نگاه کردن در چشم پرنده ها بهترین و با کیفیت ترین پرنده ها را گلچین کنند پس به زودی میلیونیر میشوند.


مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب

آمارگیر وبلاگ