بازگشت
1396/11/4 (( 41 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

:

4 شاخص سلامتی و شایستگی


1.سرعت بازگشت فضله کبوتر به حالت طبیعی :


فضله کبوتر سه جز دارد:


مواد هضم نشده غذا ( سبز قهوه ای ) مواد جامد ادراری ( سفید ) و ادرار روشن ( مایع بدون رنگ ) . صفرای کبوتر سبز رنگ است و موجب هضم چربی دانه ها و رها سازی انرزی انها میگردد. وقتی کبوتر ها از لانه دور هستند مصرف خوراک انها کاهش می یابد و حتی به صفر میرسد.در کبوتری که اب در بافته های بدن او وجود داشته باشد مقدار ترشح و تولید ادرار ثابت باقی میماند.بنابراین فضله کبوتر بلافاصله بعد از مسابقه از ادرار ساخته شده و به صورت لکه کرم رنگ مایعی است.


در مسابقاتی که پرندگان تحت فشار زیادی قرار میگیرند و یا امادگی چهندانی ندارند و یا گرسنه و یا تحت تقلای بیش از اندازه هستند صفرای بیشتری تولید میکنند و در نتیجه فضولات انها در زمان بازگشت دارای ادرار و ضفرا بوده و به صورت مایع به نظر میرسد که لکه های متغیری از مواد سبز درخشنده بر روی ان ریخته شده باشد.کبوتر پس از بازگشت به خوردن نمیپردازد خوراک هضم نشده در مدفوع او دیده میشود.به تدریج حالت ظاهری فضله کبوتر طبیعی میشود.


کبوترهایی که از مسابقه بازگشته اند باید به راحتی به اب دسترسی یابد تا تمامی اب از دست رفته بدنی انها جایگزینی شود.


کبوتری که بلافاصله بعد از بازگشت به لانه به اب دسترسی داشته باشد به سرعت ادرار خوبی تولید میکند و در نتیجه اولین فضولات او ابکی خواهد بود.


با توجه به فضله کبوترها میتوان فهمید که ایا اب کافی خورده است یا نه .


2.سرعت بازیابی کبوتر بعد از مسابقه :


در مسابقات کوتاه بعد از 1 ساعت


3.تخلیه چنه دان :

کبوترانی که به خوبی بازیابی شده اند صبح فردا دارای چینه دان خالی هستند.عدم توازن الکترولیتی و بازیابی اهسته کبوتر بر روی کارکرد عضلات چنه دان تاثیر گذارده و تخلیه ان را به تاخیر میاندازد.


4.مقایسه نتایج با کبوتربازان دیگر :

برخی از کبوتربازها بعد از بازگشت کبوترها از مسابقه به انها نگاه میکنند تا دریابند که اول سراغ اب میروند یا دان.به نظر انها این مسئله شاخصی از طرز تلقی کبوترها از فرایند مسابقه است.در زمان وجود کوشش و تقلای بدنی و احاطه گرمای محیطی رطوبت از سطح کیسه های هوایی دفع میشود.با تورم کیسه های هوایی این افت به شدت افزایش می یابد و باعث میشود که کبوترها بلافاصله به سراغ اب بروند. ( irpipa.ir ) 


کبوترهای سالم در روزهای گرم ابتدا به سراغ اب میروند به ویزه اگر در جریان انتقال به محل رهاسازی در معرض گرما و از دست دادن اب بدن قرار گفته باشند و یا مسافت مسابقه طولانی بوده باشد.


اگر کبوتر ابتدا به سراغدانخوری برود نشانه ان است که مسابقه برای او رمق گیر و جانفرسا نبوده و کبوتر در محدوده مرزهای توانایی شایستگی خود از پس ان برامده است.


با تشکر از سایت باشگاه ایران  ( irpipa.ir )





مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب
سلام کارتون عالیه پنج شنبه 19 بهمن 1396 0:45:59
عالیه

آمارگیر وبلاگ