بازگشت
1396/11/8 (( 23 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

پدر و پسران خانواده جانسن 

نویسنده: مهدی قاسمی. irpipa.ir 

در سال 1872 هنری جانسن متولد شد ، هنری پایه گذار خانواده کبوتر جانسن بود. در سال 1886 او داری کبوتر خانه بود . در آن زمان به نام Driekke De Paauw شناخته می شد. هنری پس از ازدواج صاحب هفت پسر و دو دختر شد. هنری یکی از پایه گذاران باشگاه کبوتر در آرندوک بود. و مشتاقانه این ورزش را دنبال می کرد، در سالهای 1908 تا 1914 او کبوتران مشهوری داشت، از جمله Het Blauwtje برنده بیست مقام اول! هنری یک مرد آرام و دوستدار طبیعت بود و به هر چیزی که با طبیعت مرتبط بود علاقه داشت، از اینرو دشمن زمستان و جوجه کشی در زمستان و همچنین بیوگی بود، بچه ها هم مجبور بودند در ورزش پدر شرکت کنند و در امر تمیز کردن و کارهای دیگر به او کمک کنند. هنری در سال 1974 درگذشت. irpipa.ir

همانطور که گفتیم هنری مخالف سیستم بیوگی بود ، او نگران بود که در طی سالیان نتواند ماده های خوبی برای پرورش داشته باشد به همین دلیل از سیستم بیوگی استفاده نمی کرد، همچنین بسیاری از قهرمانان وی ماده ها بودند. بهرحال بعد از مرگ وی فرزندان او راه پدر را ادامه دادند و همچنین یک قسمت برای کبوترهای بیوه ساختند. فرزندانی که هنوز ازدواج نکرده بودند کارها را بین یکدیگر تقسیم کردند، آدریان مراقبت از کبوترها و جوانها را انجام می داد، لوئیس مراقبت از پرورش دهنده ها، جف مراقبت از کبوترهای پرستار و حمل و نقل و باز کردن ساعتها و چارل مراقبت از بیوه ها را انجام میداد.


برادران جانسن بسیار انسانهای متواضع و مهربانی بودند که همیشه مهمانهای زیادی به خانه آنها راه داشتند.آنها به سختی در کارخانه سیگار کار می کردند تا بازنشست شوند. irpipa.ir

شیروانی جانسن خیلی ساختمان ساده ای داشته واصلا خبری از تجهیزات گران قیمت و لوکس نیست، فقط این اواخر یک سیستم امنیتی خیلی پیشرفته نصب شده که خود آنها ناراحت بودند که چرا مجبور به اینکار هستند،

نطافت در راس امور شیروانی آنها قرار داشته و کمتر از داروهای شیمیایی استفاده می کردند. 

در ادامه به بررسی قهرمانهای جانسن خواهیم پرداخت.


پسران هنری جانسن  ( irpipa.ir ) 

Fons، Frans، Jef، Vic، Adriaan، Charel،Louis ، بودند 

آنها هر کدام یک قسمت در شیروانی به خود اختصاص داده بودند و کبوترهایی برای خود داشتند." تام" نام کبوتری از چارل بود که هر موقع دستش را دراز میکرد روی دستش می نشست! آدریان و چارل بعد از مشورتی با یکدیگر تصمیم گرفتند که تام را با ماده ای از آدریان جفت کنند، حاصل این جفت دو جوجه با چشم های مرواریدی شدند که فونس (برادر بزرگتر) به قیمت 30 فرانک از آنها خرید و به خانه خود برد، یکی از آنها در مسابقه گم شد ولی دیگری تبدیل به یک ابر قهرمان شد و توانست نه بار مقام اول کسب کند، "lichte" نام این قهرمان بود. فونس این کبوتر را در کمال ناباوری به برادران خود داد، و بعد از اینکه خانه خود را از آنها جدا کرد برادرانش به مسابقه دادن با او پرداختند، و توانست مسابقه بعدی را با اختلاف ده دقیقه برنده شود. irpipa.ir


زمستان بعد وقتی همسایه آنها در حال تعمیر خانه خود بود،در هنگام شب یک قفسه بزرگ سقوط کرد و مادر جانسن ها یک کبوتر وحشت زده را دید که در حال فرار بود! بله lichte رفته بود!بعد از دوسال این کبوتر به خانه بازگشت، احتمالا جایی او را گرفته بودند و مشغول جوجه کشی بودند تا اینکه توانسته بود فرار کند!

البته Blind خواهر این قهرمان بود که او هم توانست مقام های زیادی بدست آورد. irpipa.ir

زمانی که آدریان و فونس به دیدار یکی از دوستان رفته بودند کبوتری را دیدند که در یک جعبه کوچک بود و بال های شکسته و پرهای کثیفی داشت نظر آنها را جلب کرد،آنها کشف کردند که او یک پرورش دهنده قدیمی بوده و دارای سه مقام می باشد، بهرحال آنها کبوتری که از نظر صاحبش ارزشی نداشت را خریدند و به خانه بردند،   Schalieblauw پس از پرریزی مثل اینکه دوباره متولد شده بود! پس از آن آدریان این کبوتر را با ماده ای که از مزایده خریداری کرده بود جفت کرد و توانست جوجه های قهرمان از او بوجود آورد، این انتخاب یعنی دید یک کبوترباز واقعی نسبت به کبوتر!!

onge Witoger" x "Dochter van De Aa

این جفت کبوتری که فونس جانسن از آقای Schoeters که از نژاد قهرمانان وی بودند گرفت، جوجه های اول آنها استعدادی نداشتند، یکی روی خانه و دیگری در تمرین گم شد!! ولی جوجه های بعدی آنها مسابقه دهنده و پرورش دهندگان خیلی خوبی شدند که امروز هنوز هم نسل کبوتران جانسن از آنها می‌باشند.

در ادامه باز هم به بررسی کبوتران و ویژگی‌های این خانواده می پردازیم.

برنامه تغذیه جانسن: دوشنبه و سه شنبه تغذیه با دانه های سبک، در روزهای بعد کم کم دانه هی پر انرژی اضافه میشود،  شنبه صبح تغذیه فقط با دانه های ریز،  به نظر میرسد زمانی که کبوتر را درون سبد مسابقه قرار می دهید باید مطمئن باشید که دانه زیادی ندارد، چون سبب تشنگی کبوتر می گردد. irpipa.ir

برادران جانسن خودشان دانه ها را هر روز مخلوط می کنند ودر اختیار کبوتران قرار می دهند.بنظر آنها مهم است که کبوتران هر روز در یک ساعت تغذیه شوند.


 ترکیب دانه ها در زمستان: 31٪ ذرت، 38٪ جو، 15٪ گندم و 15٪ لوبیا. 

در تابستان: 30٪ ذرت، 25٪ نخود انگلیسی، 27٪ گندم، 13٪ جو و 5٪ لوبیا.

آب همیشه در دسترس کبوتران جانسن می باشد و هفته ای یکبار آب تنی که به آب نمک آب تنی اضافه می شود.سالیان طولانی کبوتران آنها هفته ای یکبار آب و عسل می نوشند و هفته ای یکبار تکه های ریز شده هویج در اختیار آنها قرار می گیرد و سبزیجات دیگری به کبوترها نمی دهند.

در تمام قسمتها سنگریزه و مواد معدنی و نمک در اختیار کبوترها می باشه تا هر چقدر میخواهند استفاده کنند،فقط در روز قبل از سبد کردن اجازه استفاده نمی دهند چون موجب تشنه شدن کبوترها می شود. 

برنامه آموزش برادران جانسن: ( irpipa.ir ) 

کبوتران سه بار در روز پرواز می کنند، 7.30 و 12 و 17، این کار برای فرصت پرواز برای نرها و ماده ها به طور جداگانه می باشد. صبح بعد از پرواز مقداری دانه های ریز و ظهر کمی از دانه مخلوط و عصر به اندازه کافی برای هر کبوتر تا هنگامی که برای نوشیدن آب می روند، تغذیه می شوند. پرورش دهنده ها جداگانه در قفس های خود تغذیه می شوند. 

هنگامی که جوجه ها به قسمت خود منتقل می شوند جو در جیره آنها بیشتر می شود و پس از چند روز کم کم به گندم تبدیل می شود.پس از سه هفته آموزش جوجه ها آنها به قسمت تاریکی منتقل می شوند و یک دوره پرریزی بدون استرس و خیلی عالی را طی می کنند تا در زمستان به خوبی سرما را تحمل کنند.  

به نظر برادران جانسن بهترین زمان برای مسابقه نرها زمانیست که ماده ها را تعقیب می کنند و برای ماده ها زمانی که جوجه هشت تا ده روزه دارند، آنها به ماده های مسابقه دهنده یک جوجه می دهند و در روز هشتم تا دهم به مسابقه می فرستند، البته این سیستم برای مسابقات مسافت کوتاه جوابگو می باشد!! البته در این روش خیلی باید مراقبت سلامت کبوترها بود، علائم کبوتری که در شرایط عالی بسر می برد عبارتند از :

*زمانیکه آنها لانه را به ندرت ترک می کنند.

* زمانیکه آنها از لانه خود دفاع می کنند.

*هنگامی که در موقع تغذیه چند دانه میخورند و سریع به لانه باز می گردند.

*زمانیکه کبوترها رفتارهایی غیر معمول از خود نشان می دهند که قبلا سابقه نداشته. irpipa.ir

به عقیده جانسن ها نرهای پرورش دهنده میتوانند بیوه های خوبی بشوند، کبوتر یکساله را با روش پرورش مسابقه می دهند و بعد از سالهای بعد به روش بیوگی استفاده کردند.

نرهای بیوه: دوبار در روز ساعت 7 و 18 پرواز می کنند، هنگام صبح کمی از دانه های ریز و در عصر مخلوط مسابقه تغذیه می شوند. در آغاز هفته 25 درصد بیشتر از پایان هفته جو داده می شود. نرهای بیوه غذای خود را درون جعبه فردی خود دریافت می کنند. نرهای بیوه صبحها ابتدا پرواز می کنند و پس از بازگشت به مدت نیم ساعت در جعبه خود محبوس می شوند، هیچ چیزی برای ترساندن آنها برای پرواز بیشتر به کار نمی رود، آنها نباید بترسند، پرنده خودش باید پرواز کند! اگر نخواهد پرواز کند یعنی سالم نیست!اگر آنها نتوانند روی لانه خود بنشینند جاهای دیگر خواهند نشست،و این خیلی حرکت بدی می باشد. بیوه ها همه در بهار یک جوجه بزرگ می کنند و پس از آن در دور دوم پس از ده روز پرورش بیوه می شوند،ماده ها جدا شده و جوجه ها پشت درب قفس بیوگی قرار می گیرند، (irpipa.ir )


نرهای بیوه برای بار اول ماده های خود را قبل از سبد کردن ملاقات می کنند و سپس در حالیکه که ماده ها در کنار آشیانه هستند داخل سبد قرار می گیرند، پس از بازگشت از مسابقه ماده ها برای نیم ساعت با نرها هستند و درب قفس بسته است، نرهایی که نتیجه خوبی نداشته باشنددر آن مسابقه مدت زمان بیشتری ماده خود را می بینند. نرهایی که دیر می آیند و یا فردا باز میگردند هم ماده هایشان را می بینند در حالیکه نرهای دیگر پشت میله های قفسشان محبوس هستند. پس از جدا کردن ماده ها نرها آزاد هستند که به حالت عادی باز گردند. با این روش دو بار در هفته می توان نرهای بیوه را به مسابقه فرستاد. irpipa.ir

برخی نرهای بیوه آرام هستند و برخی پر سر و صدا، بعضی تمایل دارند بیرون از قفس خود باشند باید به آنها اجازه راه رفتن در لانه را داد. نرهای بیوه می توانند تا سه ماه بعد از بزرگ کردن جوجه خود در حالت بیوگی بمانند.، بیوه هایی که قبل از بیوه شدن چند مسابقه داده اند، در زمان بیوگی ممکن است آسیب ببینند.زمانیکه که یک بیوه نتایج خوبی را ارائه می دهد بهتر است در فصل بعد با همان ماده و در همان لانه بیوه شود.

ماده های بیوه : ماده ها سهم بسیار بزرگی در موفقیت ها دارند، آنها باید خیلی علاقه به نرهای خود داشته باشند،به نرهای آنها به هیچ وجه ماده دیگری نشان داده نمی شود،پس از دیدن ماده ها نرها به سرعت به بخش خود برده می‌شوند، درست قبل از برداشتن نرها از پیش ماده ها،  ماده ها با کاسه خود در نیمه قفس محبوس می شوند. تغذیه درست همانند نرها می باشد، به مدت سه ماه ماده ها شبها د. قفس خود حبس می شوند و روز ها در قسمت نگهداری پرنده ها هستند،ماده ها برای سه یا چهار فصل می توانند بیوه باشند، پس از آن اشتیاق خود به نرها را از دست می دهند، پس از آن برای قسمت پرورش فقط بکار می روند. جانسن ها هیچگاه از روش بیوه دوتایی استفاده نکردند.

جانسن ها معتقدند که ماده ها نقش بسیار بزرگی در موفقیت دارند و باید به خوبی از آنها مراقبت کرد، هرگز فکر نکنید که با نرهای بیوه به تنهایی می توانید موفق باشید، باید ماده ها را شرکت بدهید تا در آینده پرورش دهنده های خوبی داشته باشید.

#چند سوال از برادران جانسن: آیا شما به کبوتران خود پلیت می‌دهید ؟ 

کبوترها با دانه های معمولی سالم هستند آنها خوک نیستند که پلیت بخورند.

irpipa.ir

#نظر شما درباره کبوتربازهایی که لانه های خود را تمیز نمی کنند یا مدفوع را روی زمین می گذارند، چیست؟

آنها نباید کبوتر نگه دارند، بازهم کبوتر خوک نیست که اینگونه نگهداری شود. 

#چرا شما در مسابقات مسافت بلند شرکت نکردید؟

ما از کبوترهای مسافت بلند متنفریم، چون ریسک زیادی برای آنها وجود دارد و شما اغلب آنها را گم خواهید کرد.پرندگان ما کار ما را جواب می دهند. ما برای اینکه صحبت هایی در مورد ناتوانی کبوتران ما در راههای طولانی بود یکبار سه کبوتر را برای مسابقات شاتورو( 575 کیلومتر) فرستادیم و توانستیم مقام اول ، دوم و چهارم را در باشگاه بدست آوریم. ما کبوتر  "De Scherpen" را برای مسابقه بوردکس 800 کیلومتر فرستادیم و او دوبار مقام اول را کسب کرد. سپس شایعات زیادی شروع شد و ما تصمیم گرفتیم در رده متوسط و کوتاه کار کنیم.این چیزیست که ما دوست داریم!!! (irpipa.ir )

آیا جفت های پرورش دهنده(بریدر) واقعا وجود دارند؟

جفت هایی که جوجه های خوب می دهند وجود دارند ولی جفتهایی که ابر قهرمان بوجود بیاورد خیلی به ندرت یافت می شوند، اگر شما بتوانید یک ابر قهرمان پرورش دهید یعنی یک جفت بریدر دارید.

#آیا شما پرنده زندانی هم دارید ؟

نه ما عقیده داریم که پرنده باید بتواند پرواز کند.

آیا شما به کبوتران پیر خود دارویی برای تقویت باروری می دهید؟

نه به هیچ وجه، ما معتقدیم که مسن تر ها باید جای خود را به جوانها بدهند، اینجا باید کبوترهای پیر از رده خارج شوند.

#شما چه چیزی را در ورزش کبوتر بیشتر دوست دارید؟

بازگشت کبوترها از مسابقه و رشد جوجه ها در آشیانه!

irpipa.ir

#شما تا چه موقعی این ورزش را ادامه می دهید؟ 

تا زمانی که بتوانیم راه برویم و از پله ها بالا برویم!

@racingpigeonesfahan

برادران جانسن بیش از 75 سال مسابقه دادند، و مقام های بسیاری کسب کردند، آنها هرگز تبلیغ نکردند، این نتایج مسابقات هست که تبلیغ می کند! 

از سال 1935 تا 1939 آنها 60 بار مقام اول را کسب کردند. در دهم آپریل 1938 آنها 17 کبوتر سبد کردند و توانستند مقامهای 1،2،3،8،9،15،26،36،56،57،82،100 را بین380 کبوتر کسب کنند! دو هفته بعد آنها 12 کبوتر سبد کردند و توانستند مقامهای 1،2،4،10،12،26،28 را در بین 295 کبوتر بدست بیاورند! 

از سال 1945 تا 1951 آنها 80 بار مقام اول را کسب کردند! در پنجم می 1945 آنها 15 کبوتر سبد کردند و توانستند مقامهای 1،2،4،5،6،7،18،25،30،42،92 را بین 682 کبوتر بدست بیاورند ،یعنی یازده کبوتر از پانزده کبوتر ارسالی مقام اوردند!

در 28 می 1951 آنها 18 کبوتر سبد کردند و توانستند مقامهای 1،2،3،4،9،12،23،35،38،39،62،85،142،170،185 را کسب کنند! یعنی پانزده مقام از 18 کبوتر!!!

irpipa.ir

1953،، 28 بار مقام اول

1954،، 30 بار مقام اول

1955 ،، 32 بار مقام اول

1956،، 30 بار مقام اول

1957،، 13بار مقام اول

1958،،15 بار مقام اول

کبوترهای جانسن در مسابقه های محلی و منطقه ای شرکت می کردند، آنها رقبای حسودی داشتند که می خواستند جانسن ها را از مسابقات خارج کنند زیرا کبوترهای جانسن بسیار سریعتر بودند. نتیجه این تلاش ها به تعلیق در آمدن برادران جانسن در سالهای 1960 تا 1970 بود، در این سالها آنها کبوترانی مانند،  Merckx", "Raket""Scherpe","Geeloger","019",  بودند که درسالهای 1972 به بعد مقامهای بسیاری کسب کردند

irpipa.ir

پیشنهاد برادران جانسن برای شروع:

*داشتن یک لانه خشک با تهویه خوب!

*یک خانواده خوب کبوتر!

*یک برنامه جامع برای همه کارها

*صبر !!

*یادگیری چگونه مسابقه دادن

* هرگز کبوتری را مجبور نکنید

*کبوتران خود را با دقت نگاه کنید

* دقت کنید در تعادل کتف سر و نوک 


نر سرخ*** پسر "goed voske

از کبوترهای قهرمان برادران جانسن


Wondervoske janssen***

عجیب و غریب جانسن! از نژاد نر قرمز جانسن.


De stier" 

گاو نر*** اورجینال برادران جانسن! مالک آقای Theo Rutten and son


Superkweker"

از معروفترین ماده های جانسن***


De Raket"

 موشک*** اورجینال برادران جانسن! مالک آقای Theo Rutten and son

با تشکر از سایت باشگاه ایران (  irpipa.ir ) 




مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب
عبدالله زمانی چهارشنبه 20 دی 1402 19:8:15
سلام بر همه عشق بازهای ایران نظرمن برا پرندهای جانسن ب مسافت بلند هم جواب میدن چون خوده من تجربه کردم تو مسافت بلند ماده جانسن و نر جان اردن با هم میکس کردم وخدابیامرزد هم خودجانسن را وهم بچهاشا
ماجد سحرزاده جمعه 9 تیر 1402 6:55:38
آره بهترین کبوتر جانس راه دارم لاف هم نمیزنم چشم قرمز نر مست خوشگل دو خط پا برزگ اصل مسافتی خیلی خیلی خوشگل
امیرحسین غلامی دوشنبه 1 خرداد 1402 1:49:41
هرکی خالص جانسن و وانروی خواست من دارم Hosseingholami5569@gmail.com
اميرحسين غلامی دوشنبه 1 خرداد 1402 1:45:18
با سلام من نژاد خالص جانسن و وانروی را دارم و لاف هم نمیزنم
کامران لطفی پنج شنبه 13 بهمن 1401 22:50:11
با سلام با این وضعیت الان و گرانی دانه و دارو و مکمل کبوتر پلاکی صرف نمیکنه ببری جاده مگه برای عشق خودت چندتا داشته باشی برای دور بوم و با گندم تغذیه کنی وسلام

آمارگیر وبلاگ