بازگشت
1397/1/4 (( 24 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

با تشکر از حمید نصری


تغذیه ماهیچه ها در کبوتران مسابقه ای(قسمت ۴)


به عنوان یک سوخت ذخيره برای پرواز، چربی دارای مزایای آشکاری نسبت به پروتئین و کربوهیدرات است. به عنوان مثال، یک واحد از چربی انرژی زیادی را نسبت به مقدار مساوی از کربوهیدرات و پروتئین با هم آزاد مي كند . یک گرم چربي مقدار 9300 کالری انرژی دارد در حالی که همان مقدار از کربوهیدرات داراي فقط 4200 کالری انرژی و یک گرم پروتئین، فقط 4100 کالری انرژی دارد. اگر چه کربوهیدرات ها توسط پرنده استفاده مي شود برای ارائه انرژی در شرايط خاصی از پرواز که قبلا مورد بحث قرارگرفت، ولي هیچ شواهد واقعی در دست نيست كه نشان دهد در شرایط عادی، پروتئین به عنوان منبع سوخت برای کار عضلانی مورد استفاده قرار مي گيرد.

فقط تحت شرایط سخت ، مانند تخلیه کامل بدن کبوتر از ذخایر چربی و کربوهیدرات انتظار می رود از پروتئین بعنوان سوخت استفاده شود . چه شواهدی دیگري وجود دارد که چربی سوخت اصلی برای مسابقه است؟ کار تجربی در عضلات کبوتر مسابقه نشان داده است که بعد از فقط 30 دقیقه فعالیت عضلانی، مقدار چربی در جریان خون كبوتران در حال مسابقه تقریبا 18٪ د ر مقایسه با پرندگان در حال استراحت افزایش می یابد .

این آزمایش ها همچنین نشان داد که میزان چربی در عضلات سینه ای بزرگ  كبوتران مسابقه اي 25 تا 40 درصد ودر کبد حدود 30٪ افزایش مي يابد .

ازیافته ها ي ديگر اين آزمايشات اين است که در این زمان مقدار چربی كه در ذخایر چربی بدن قرار گرفته مثل زیر پوست،ناحيه شکم و غیره، تقریبا 25٪ کاهش می یابد. بنابراین، این فرایند نشان مي دهد چربی در منابع خود در مناطق ذخیره سازی كاهش ميابد در حالی که چربی در جریان خون و پس از آن در کبد و در عضله اي كه فعال است افزایش  می يابد.

چربی به سمت فیبرهای عضلانی قرمزمي رودو بلافاصله در کنار میتوکندری که درسلولهاي آن است به راحتی متابولیزه می شود (در مفهوم بیولوژیکی سوخته مي شود) جهت تامین انرژی لازم برای پروازكردن.

در عضلات سینه، وجود شبکه گسترده ای از رگ های خونی کوچک هر یک از الیاف را  محاصره ميكند. علاوه بر این که اين خط لوله استادانه درست شده برای جایگزینی سوخت برای این عضلات، این رگها نیز ميزان فراواني از اکسیژن رابه همراه مي آورد كه در روند سوزاندن چربی (فرایندي که به اکسیژن نیاز داردو به عنوان سوخت و ساز هوازی شناخته مي شود) در عضله لازم است معادل آنچه در سوزاندن نفت، چوب یا گاز طبیعی در بخاري خانه رخ مي دهد.

همچنین، به دلیل افزایش تولید گرما توسط عضله در حال کار ، این توری بافتني عروق قادر به حذف و کمک به پراکنده کردن این گرماو دی اکسید کربن و سایر مواد زائد از سوخت و ساز وحمل آن به ریه ها، دهان و غیره است. يك محصول مفید حاصل از سوخت و ساز بدن، آب است. در طی سوخت و ساز بدن، سوزاندن یک واحد از چربی نه واحد آب تولید مي كند که، بدیهی است نفع فوق العاده ای براي پرنده در طول یک پرواز طولانی دارد.

حال در نقطه مقابل ما رشته های سفید را بررسي مي كنيم. ما می بینیم که آنها حاوی تعداد بسیار کمی از میتوکندری و در نتیجه، تقریبا بدون چربی هستند. در صورت عدم وجود چربی به عنوان سوخت ذخیره، الیاف سفید به چه سوختي نیاز دارند؟ بررسی دقيق نشان می دهد که سوخت اصلی برای الیاف سفید گلیکوژن است. گلیکوژن در زیر میکرسکوپ الکترونی به شكل دانه های تیره كه در طول این الیاف توزیع شده است دیده می شود . به یاد داشته باشید که ما قبلا گفتم که گلیکوژن تشكيل شده ازتعداد زيادي  واحد گلوکز متصل به يكديگر. از آنجا که الیاف سفید برای اجرای حرکات سرعتي  هستند، لازم  است آنها به آسانی و بلا فاصله  سوخت خود را در اختيار داشته باشندواين گلیکوژن است که سوخت را تامين مي كند. سوخت و ساز بدن از گلیکوژن وتبديل آن به گلوکز توسط این الیاف به اکسیژن نیاز ندارد، در نتیجه متابولیسم غیر هوازی (بدون اکسیژن)صورت مي گيرد بدون نیاز به یک شبکه بزرگ از رگ های خونی در اطراف هر فیبر برای تأمین اکسیژن  و همچنين نیازي به تعدادزيادي میتوکندری، براي از استفاده چربی نيست.

اطلاعات خوبي بدست آورده ايم، اما چگونه می توان این اطلاعات را به چیزی قابل فهم تر و عملی ترجمه كرد؟ بر اساس اطلاعات فوق و برخی از تحقیقات در رابطه با عضلات سینه کبوتر، ما درادامه می توانیم به احتمال زیاد از وقایعي كه در این عضلات پس از آزادسازی در تمرين و یا مسابقه رخ می دهد پرده برداريم. در مقابل، این حقایق ما را با نشانه هایی عملی قابل توجهی كه در تنظیم جیره برای مسابقه لازم است آشنا مي كند. بیایید نگاهی به این وقايع كه از نقطه آزادسازي دريك مسابقه در مسافت طولاني رخ مي دهد بيندازيم.

همانطور که كبوتران در انتظار زمان آزاد شدن هستند، ما می بینیم که الیاف سفید با گلیکوژن و فیبرهای قرمز به خوبی با گلیکوژن و ذخائر فراوان از قطرات چربی، غني از سوخت اولیه دربافت خود هستند.

ان


بارهای ذخیره سازی چربی در مناطق مختلف بدن دارای ذخایر کافی برای ساعت های طولانی در خور مسابقه است، اما اكثر پرندگان اضافه وزن ندارند و تعادل خوبی بین میزان چربی بدن و شرایط فیزیکی در آنها وجود دارد.

کبد همچنین دارای ذخایر کافی گلیکوژن و چربی است که می تواند بسیج کرده و به خون ودرنهايت به عضلات كه در حال فعالیت هستند ارسال كند.اين پرندگان آماده شده اند برای رقابت دريك مسابقه با مسافت طولاني.كبوتراني که کمی سنگین هستند در مسابقه عادی ممکن است براي آنها یک نقطه ضعف به حساب آيد اما وفتي شرايط سخت مي شود شايد همين چربي هاي اضافه آنهارا نجات دهد. 

اکنون همه چيزآماده است.ناگهان، تمام سبدها به طور همزمان بازمي شود و صدای انفجار از تلاش عضلانی شديد و پشت سرهم شنيده مي شود ، كبوتران با زاویه در حدود 30درجه پرواز را شروع مي كنند (هر چند که آنها قادر به پرواز عمودی برای چند ثانیه هستند) و سرعت بالا رفتن آنها حداکثر در حدود 5 مایل در ساعت است، نرخ بال زدن به طور متوسط 9.4بار در هر ثانیه است و تداعي كننده شکل عدد 8 است بالها زاویه 142درجه را در هر رفت و برگشت طي مي كنند.

برای درك قدرت فوق العاده ي عضلات سینه، كافي است بدانيد، که یکی از عضلات سینه ای بزرگ به تنهایی قادراست نیروی حدود ده برابر وزن اين پرنده را اعمال كند. و ديگراينكه می دانیم که downstroke حدود یک سوم از هر ضربه و upstroke، حدود دو سوم ازهر ضربه را در این زمان تشكيل مي دهد.(به همين علت بالها دربالاي سركبوتربه يكديگر برخورد كرده وايجاد صدا مي كنند.)

قدرت انفجاري مورد نیاز برای شروع پرواز نیاز به تلاش زيادي دارد به این معنی که تمامی نیروی عضلات سینه ای هستند که قادر به انجام چنين كار سختي مي شوند.

راه اندازی سریع، اقدام انفجاری است. اگر چه ما از الیاف سفید انتظارداريم به تنهایی اين کار انجام دهنداما به ياد داشته باشيد  كه اين الياف تنها 6٪ از کل الیاف در عضلات سینه را تشکیل می دهند، در حالی که الیاف قرمز گسترده ترند و اکثریت یا حدود 94٪ از تعداد کل از الیاف را تشکیل می دهند. پس به نظر نمی رسد منطقی باشد كه، تنها 6٪ از الیاف بتواند چنین عمل قدرتمندي را اداره کنند. بنابراین به احتمال بسیار زیاد اين كارمشترك هر دونوع ماهيچه قرمز و سفید است كه پرنده را با سرعت به جلو وبه سمت بالامي راند تا آنها ارتفاع لازم جهت رسیدن به سرعت معمول را بدست آورند.

(قسمت چهارم از شش قسمت)

با تشکر از سایت باشگاه کبوتران مسابقه ای  ایران


مقالات مرتبط

‍ با تشکر از حمید نصریتغذیه ماهیچه ها در کبوتران مسابقه ایمقدار فزاینده ای از اطلاعات در مورد کبوتر در دسترس است. نتیجه اين می شود که بسیاری از كبوترداران آگاه تر از همیشه رشته خود را دنبال مي كنند. ...
با تشکر از حمید نصریتغذیه ماهیچه ها در کبوتران مسابقه ای(قسمت ۴)به عنوان یک سوخت ذخيره برای پرواز، چربی دارای مزایای آشکاری نسبت به پروتئین و کربوهیدرات است. به عنوان مثال، یک واحد از چربی انرژی زیاد...
نظرات درباره این مطلب
مهدی نظری از خراسان جنوبی ؛ نهبندان پنج شنبه 7 تیر 1397 13:57:38
باتشکر ازمطالب بکر وبه روز سایت‌کبوتران مسابقه ای ایران

آمارگیر وبلاگ