بازگشت
1397/1/31 (( 72 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

فلسفه مسافتی:


 بشر همیشه علاقه مند به رفتار اجتماعی حیوانات است. به تازگی محققان مقاله هایی منتشر کرده اند مبنی بر اینکه کبوتران مهاجر از رهبران پیروی می کنند، اما زمانی که رهبران شروع به اشتباه می کنند، کبوتر های دیگر تصمیمات خود را می گیرند و رهبرانشان را کنار می گذارند.


   در دنیای کبوتر ها، سرعت مهم ترین مسله است و این عمل بهمراه هوشش تکامل پیدا میکند: پرواز سریع در کبوتران  پیشرو است، 


    محققان در دانشگاه آکسفورد با تنظیم قابلیت ناوبری ساعت بیولوژیکی کبوتر : آنها کبوتری را در یک اتاق روشن‌ گذاشتند ، و پس از آن زمان اشتباه برای باز کردن و بستن یک منبع نور مصنوعی انجام‌دادند . پس از یک دوره تنظیم، کبوتر قادر به پرواز در جهت درست  انتظار می رود.


    پس از آن، محققان کبوتر را به هشت گروه پنج نفره تقسیم کردند و هر کدام از آنها یک GPS‌ وصل  کردند . از هشت کبوتر، تعدادی را مظطرب‌ و آشفته کردند کبوتران بعد از پرواز همه‌گی راه نادرست را طی میکردند تا یکی از  رهبران که حالت مظطرب انجام نشده بود راه صحیح را پیش گرفت و بقیه کبوتران دنباله روی آن یک رهبر شدند. 


    به نظر میرسد که کبوتران دیگر میدانند که راه درست را کدام کبوتر بهتر و سریع تر انجام میدهد و  پژوهشگران، این مکانیزم تصحیح،را دو احتمال بیان کردند:۱_  کبوتر  اشتباهات خود را پی میبرد بنا به مشاهده عمل کبوترهای اطراف خود ،۲_ کبوترهای آگاه بی کفایتی دیگر تیم را درک میکند و آنهارا زیرکانه خود یا کنار میگذارند.


    محققان بر این باورند که اگر چه کبوتر دارای یک سطح نسبتا پایداری از سیستم تصمیم گیری هستند ، اما این سیستم میتواند انعطاف پذیر باشد و تحت تاثیر قرار بگیرد بنا به اجتماعی بودنشان و گاهی بنا به اشتباه دیگر کبوترها مسیر را باهاشان طی کند ولی در عرصه کبوتران مسابقه ای بهترین کبوتران وقتی از درب قفس باز میشوند خود یکه تاز و رهبری میکنند و به  کبوتران دیگر اهمیتی نمیدهند.  

نکته : 

باهوشترین و سریع ترین کبوتران رهبران یک گروه و خود هستند.

 ( در یک مسابقه هر کبوتری متکی بر سرعت و هوش خود میباشد و فقط کبوتران کم استعداد دنبال کبوتران بدتر از خود مسیر را طی میکنند و دچار سردگمی و از دست دادن زمان خود میشوند ). 

با تشکر از انجمن باشگاه کبوتران ایران* 



مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب
سجاد موسوی آ‌.ش. سه شنبه 30 مهر 1398 13:48:27
بسیار عالی ..

آمارگیر وبلاگ