بازگشت
1397/2/6 (( 20 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

شرایط جوجه کشی: 

شاید برای همه دوستان پیش اومده باشه که جوجه کبوتر بعد از تولد به دلایلی تلف شده باشد که در این رابطه به چند علت اشاره خواهد شد:


🔹1- لانه کبوتر:


لانه ای که دارای ابعاد و اندازه استاندارد نباشد میتواند موجبات تلفات جوجه را فراهم کند بطوری که بعد از گذشت چند روز از تولد جوجه ها، فضله آنها دور بدن آنها جمع شده و در جلوی دهان و بینی آنها قرار میگیرد و باعث مریضی جوجه میشود.


استفاده از لانه تخم عریض هم باعث میشود نروماده نتوانند به طور کامل روی جوجه ها قرار بگیرند و کنترل کامل روی آنها ندارند و اینگونه جوجه ها یا تخم کبوتر سرد میشود.


پس باید توجه داشت از لانه تخم مناسب استفاده شود و همچنین برای داخل لانه تخم از مواد مناسب استفاده شود که به جوجه آسیب نرساند و در ضمن زود به زود تعویض شود.


🔹2- دمای محیط


دمای محل نگهداری کبوتر بایستی معتدل باشد که تقریبا دمای 20 درجه مناسب میباشد و همچنین اگر فضا بسته باشد باید گهگاهی هوای محل تعویض و هوای تازه وارد شود.


🔹3- کبوتر پرستار


یکی از مهمترین عواملی که در مرگ و میر جوجه ها نقش دارد کبوتر پرستار یا به اصطلاح عامیانه حمال میباشد که مسئولیت بزرگ کردن جوجه ها را برعهده دارد. در انتخاب کبوتر پرستار باید دقت زیادی داشت زیرا هر پرستاری مخصوص نژاد خاصی است که باید بر اساس نوک و هیکل کبوتران خود اقدام به انتخاب پرستار نمایید. قابل ذکر است که زمان تخم کبوتران زینتی و پرستار باید همزمان باشد.


🔹4- بیماری


علت دیگر تلفات جوجه ها انواع بیماری هاست. اگر در زمان مرگ جوجه معده و یا چینه دان جوجه پربود و غذا داشت به این معناست که کبوتر پرستار کار خود را بخوبی انجام داده و به احتمال زیاد مرگ جوجه ها ناشی از بیماری است.


بیماری داخلی: علت این بیماری، بیمار بودن کبوتر پرستار بوده که با مشاهده کوچکترین بیماری کبوتر پرستار آن را رفع کرده چرا که امکان دارد این بیماری به سرعت به جوجه سرایت کند که به علت ضعیف بودن جوجه ها به سرعت باعث مرگ جوجه میشوند.


بیماری خارجی: این نوع بیماری از محیط بوجود می آید که به سرعت باعث مرگ ومیر جوجه میشود. برای پیشگیری از این بیماری ها باید بهداشت محیط را رعایت نموده و تمامی اصول بهداشتی مربوط به قرنطینه و پیشگیری را رعایت نماییم.


🔹5- تفاوت روزهای تولد جوجه ها


بیشتر مواقع به علت اینکه تخم اول کبوتر زودتر از تخم دوم تبدیل به جوجه میشود جوجه دوم بخوبی تغذیه نشده و بعد از چند روز از بین میرود که جهت حل این مشکل میتوان هر زمانی که کبوتر تخم اول را گذشت آن را برداشته و به محض اینکه تخم دوم را گذاشت هر دوتخ را در یک روز زیر کبوتر گذاشت تا هر دوجوجه در یک روز از تخم خارج شوند. ویا اینکه به محض اینکه کبوتر تخم گذاشت تخم آن را برداشته و در زیر هر پرستار یک تخم قرار دهید.


 🔹6- مشکلات ژنتیکی


یکی دیگر از علل تلفات جوجه ها مشکلات ژنتیکی میباشد که این مشکلات در بعضی از موارد در جفت زدن کبوتران خواهر و برادر با یکدیگر بوجود می آید که جوجه بعد از گذشت ده الی بیست روز از تولد بدون داشتن هیچگونه علایمی از بین میرود. البته لازم بذکر است مشکلات ژنتیکی ناشی از جفت زدن خواهر و برادر به ندرت اتفاق می افتد.


با تشکر از انجمن باشگاه کبوتران مسابقه ای ایران* 






مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب
اهورا یکشنبه 30 شهریور 1399 22:38:38
دوست عزیز بعد برداشتن تو دمای ن گرم ن سرد داخل یک ظرف ک توش یکم خاک رس یا اره خاک میریزی و وقتی ک تخم دوم رو گذاشت ب ارومی تخم بقل اون تخم میزاری
ارش جمعه 29 فروردین 1399 2:45:43
محض رضای خدا یکنفرتون اینو بگه ک وقتی تخم اولو از زیرش برداشتیم در چه شرایطی بذاریمش ک خراب نشه همه فقط گفتن برش دارید . خب برش داریم بذاریمش زیر خودمون؟ چکارش کنیم تو چه دمایی نگهش داریم ک خراب یا لق نشه

آمارگیر وبلاگ