بازگشت
1397/3/15 (( 31 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

رمز و راز چشم

منبع مقاله مجله "Homing Pigeon" 

رمز و راز از چشم کبوتر

ژ ژانتائو / ون

ترجمه و گرداوری :صادق کردانی


گفته است که چشم های کبوتر به اندازه چشم های عقاب چشمانی تیزی دارد و چشم کبوتر تقریبا به اندازه مغز آن است که ده ها میلیون سال از طریق تکامل اهسته تشکیل شده است.ص.ک کبوتر ها دارای یک جفت چشم با وسعت دید بسیار طولانی و دور هستند، زیرا هنگام تماشای اشیاء روی زمین، آنها اغلب از ارتفاع های بالا نگاه می کنند. این عمل نیاز به تمرکز بیشتر و بینایی دقیق دارد. خوراک کبوترها از دانه ها هستند و غذاهای کوچک مانند دانه ها، لوبیا و ذرت را می خورند. اگر ما از چشم غیر مسلح استفاده کنیم بدون اینکه از هیچ وسیله ای استفاده شود، دانه های زمین را از ارتفاع 100 متر پیدا نمیکنیم و غیرممکن است دیده شود. اما کبوتر می تواند به راحتی با چشمان تیزش این دانه ها را پیدا کند.

چشمهای کبوتر در دو طرف سر و بلندتر هستند و جایگاه انها به سمت دهان قرار داده شده به این دلیل تا جلوی خود را به اسانی تماشا کنند. 

هر چشم می تواند به طور مستقل تصویری را که می بیند دریافت کند، ما این چشم انداز (دید رو به جلو) را تکی مینامیم. هنگام نگاه کردن به جلو، چشم کبوترها می توانند در یک زمان با هم به تصویر دیگری توجه کنند. ما این چشم انداز را دوچشمی می نامیم. چشم های انسان در یک جهت رشد می کنند، بنابراین شما تنها می توانید یک جهت را ببینید، یعنی دید دایره ای یا دوچشمی که در بالا ذکر شد را نداریم مگر اینکه شما سر را به دو طرف بچرخانید، در غیر این صورت شما نمی توانید اشیا را در هر دو طرف ببینید.

چشم کبوتر ها بسیار متفاوت از چشم های انسان است: خط دید چشم انسان در افق در یک فاصله محدود است و منحنی بزرگتر از خط دید است، چرا که هر دو طرف افق توسط چشم انداز ما قطع میشود، اما کبوتر از آن استفاده می کند. بینایی مونوکال می تواند افق را به عنوان یک دایره کامل ببیند؛ص.ک علاوه بر این، چشم انسان چشم انداز را به عنوان یک خط مستقیم می بیند و ولی کبوتر افق را یک منحنی میبیند، بنابراین کبوتر همیشه در طول پرواز مرکز افق را که به شکل منحنی است, اصلاح می کند.

حداکثر افق دید انسان در حدود 5 کیلومتر از سطح دریا است، اما کبوتر دید را می توان در طول پرواز به میزان قابل توجهی افزایش دهد. انسانها به طور کلی نگران نیستند که چه اتفاقی در پنج کیلومتری رخ داده است، اما کبوتر ها باید به وضوح اشیا  دورتر را هم ببینند. حداکثر افق خط دید کبوتر در حدود 125 کیلومتر از سطح دریا است.      

از تماشای مشتاقانه برای مشاهده فاصله های دور استفاده می کند و فوکوس طولانی منحصر به فرد خود را شکل می دهد بنابراین ویژگی های زندگی و شیوه زندگی کبوتر ها در چشم های شگفت انگیز منعکس می شود.

هنگام دیدن یک چشم کبوتر به صورت مو شکافانه، سطح بیرونی قرنیه (بدنه شیشه ای زجاجیه) یک پوشش شفاف است ,که  پوشش رنگین کمان (ماسه شکل ) و کریستال (مردمک یا حدقه) و ماسه زیرین را در بر میگیرد. کریستال ها در مکانیزم چشم کبوتر نقش مهمی ایفا می کنند.

 چه نوع شکل از کریستال ایده آل ترین است؟ 

نویسنده معتقد است که بهترین نوع کریستال بیضی شکل است و موقعیت آن به سمت پایین دهان بهتر است. برعکس، اگر لنز کریستال با بازتاب نور کاملا دایره ای باشد، ایده آل نیست؛ در همان زمان، کریستال نباید بیش از حد بزرگ یا خیلی کوچک باشد.

نقش صفحه نمایش جذب چشم کبوتر شبیه به یک دوربین است. نور منعکس شده از تصویر، به وسیله ی یک لنز آب مانند وارد محافظ پشت چشم می شود. اونتوم از بسیاری از سلول های بصری فیبر و میله ای شکل تشکیل شده است و با اعصاب مختلف مرتبط  است. عصب بینایی به طور مستقیم به مغز متصل است. کبوتر را با لنز دوربین مقایسه کنید، برای اولین بار آینه را به عنوان یک تصویر در نظر بگیرید و سپس آن را از شبکیه دریافت کنید و روی تصویر تمرکز کنید. در این زمان، باید قبل از اینکه تصویر به omentum (پوشش جلد یا کرک مانند) وارد شود تنظیم شود. تصویر منعکس شده باید کنترل شود، نه خیلی قوی و نه خیلی ضعیف. این بستگی به سلول های حساس به نور دارد. این تشبیه لنز دوربین است که برای متوقف کردن فاصله و جلوگیری از ورود نور به دوربین است.

کریستال های آب چشم کبوتر دارای سه اثر که در زیر امده است:

 یکی برای کنترل نور است که به چشم منعکس شده است، و پس از آن اجازه پردازش تصویر بر این اساس را میدهد. دوم این است که تصویر دور و طولانی را در محدوده عملی چشم (توان چشمی) را به یک تصویر واضح کاملا توسط کریستال تبدیل کند .سوم، از طریق انقباض و گسترش کریستال ها برای تمرکز بر روی شی برای گرفتن تصویر واضح است.

ادامه دارد ......


در ادامه تحقیق پورفسور میخوانیم 

که 

ترجمه :ص.ک

👇👇👇👇👇


در ورزش کبوتر حقایق مطلق را هرگز پیدا نخواهید کرد. کبوتر هرگز به یک پرنده کلاس اول تبدیل نخواهد شد اگر چشم های فوق العاده یا قدرت اراده و یا کیفیت عضلانی تنها ویژگی او باشد. در عوض، کبوتر خوب باید به میزان فوق العاده بالا حداقل پنج یا شش وحتی بیشتر دارای ویژگی مهم باشد.

شما می توانید درصد خاصی را به عنوان یک راهنما برای اهمیت یک خصوصیات خاص استفاده کنید. این درصد بر اساس فرکانسی است که در ویژگی یک کبوترهای کلاس بالا یافت می کنید.

پیدا کردن عنبیه کاملا گرانول در حدود 80٪ درکبوتر با کیفیت بالا به معنی این است که این عامل یک پیوند مهم در روند زنجیره ای "ویژگی های دستاورد" است. (به دست اوردن ویژگی خاص برای پیشرفت ) دیگر ویژگی های اضافی نیز ممکن است بدون این عامل وجود داشته باشد، اما احتمال ان تنها 20٪ است.

یک مربی درحالی که پرندگان خود را با اطمینان انتخاب می کند، که واقع گرایانه ترجیح می دهد که یک علامت احتمال او را چهار برابر به موفقیت بیشتر نزدیک میکند. در موارد استثنایی، او به علائمی که کمتر امیدوار هستند اعتماد می کند.

 یکی از دلایل که اغلب وجود دارد این است که اتاق کافی در حیاط وجود ندارد. توجه کردن به کبوتر با مردمکهای  بزرگ، برای شما فقط نیمی از یک درصد، شانس موفقیت را فراهم میکند

در حالی که چشمان بدون رنگ و یا دانه گرایی (دندانهای چشمی یا شن وماسه )به اندازه کافی نمی توانند بیش از 20٪ شانس شما را بالا ببرد. همیشه با مقدار مشخص از فضای موجود در لفت های مان محدود می شوید، بدین معنا که ما نمیتوانیم هر کبوتری را نگه داریم. حس مشترک به ما می گوید که بهترین فرصت ممکن برای موفقیت در آینده، ما تنها باید کبوترانی را نگه ص.ک داریم با ویژگی توانایی دستیابی به یک موفقیت مثبت را دارا باشند .

علاوه بر سطح دانه ای در عنبیه، رنگ قرمز در چشم یکی دیگر از نشانه های عرضه بزرگ خون به چشم است(خون رسانی). رنگ قرمز در چشم بواسطه رنگدانه ایجاد نمی شود، بلکه از مویرگ های بسیار نازک می آید که خودشان را به سطح عنبیه می کشند، با فشار دادن دانه های رنگدانه و دادن رنگ زرد به جوهر سرخ مایل به قرمز.

این بیشتر منطقی است که رنگ چشم و دانه بندی و عرضه خون نه تنها باید در لایه نازک در سطح بیرونی چشم یافت شود. آنها باید در تمام قسمت رنگی چشم حضور داشته باشند. .

میزان خون رسانی به چشم، که ما با نگاه کردن به گرانولاسيون و مقدار رنگ قرمز اندازه گیری می کنیم، بسیار مهم است، زیرا به ما نشان می دهد که چگونه خون را به بقیه بدن می دهد. وقتی عرضه خون به چشم عالی باشد، بسیار بعید است که به سایر قسمت های بدن ناکافی باشد.

یکی از عناصر اساسی مورد نیاز برای دستیابی به این هدف عبارت است از: (سرزندگی) یا (انرژی حیاتی )که همان شور و نشاط یا پور جنب و جوشی است.

سرزندگی کبوتر به شکلی است که مانند پرندگان دیگر که در فرم بالایی قرار دارند. کبوتر، با مقدار زیادی از سر زندگی سال به سال، روز به روز، همانند یک کبوتر مسابقه ای معمولی است که در وضعیت بالا قرار دارد.

به نظر می رسد در شرایط کلی برای به دست آوردن امتیازات بالا از شور و نشاط کبوتر نیاز به یک بدن با منبع خون عالی دارد که به طور پیوسته بالاتر از میانگین پرنده است.

افزایش میزان تولید خون موجب بهبود فرم (شرایط مطلوب) بدن می شود، وکاهش آن باعث عکس ان میشود. بنابراین می توان گفت که عنصر مهم در سالنهایی که به طور پیوسته دارای سرزندگی و ارزش حیاتی بالایی هستند، سیستم دخیره خون و خون رسانی عالی آنهاست.

کبوترانی که به طور پیوسته در معرض زنده بودن هستند، سیستم عالی خون رسانی آنهاست. وقتی می توانیم از دانه بندی گرانول نتیجه گیری کنیم که رنگ چشماني که خون بالاتر از متوسط ​​وجود داشته باشد و مي توانيم همزمان تصور کنيم که اين امر براي بقيه بدن پرنده صادق است این کبوتران به ما فرصتي بسيار بهتر از حد متوسط ​​مي دهند تا موفق شويم .

 گاهی اوقات اتفاق می افتد، برای یک دوره زمانی مشخص، رنگ چشم ها ممکن است به طور قابل توجهی در کبوترها که در معرض استرس هستند و یا به تازگی مجبور به انجام وظیفه شدید می شوند محو شود. روشنایی یا براقی ناپدید می شود،که نشان می دهد تمام ارگانیسم بیش از حد خسته است و خون رسانی ،و عرضه خون به حداقل رسیده است .


در حالی که سلول های بصری شبکیه را ترک می کنند، یک جریان بسیار کوچک را منتشر می کنند،این جریان تحت تاثییر اصطکاک سطح عملکرد پایه چشم , پایه شن و ماسه پایین (ماسه پایین کاتد الکترود منفی است و شن و ماسه بالا آند الکترود مثبت است.) امواج و امواج نور را تولید میکنند . این نوع طول "موج "به کبوتر توانایی بازگشت به خانه را از فاصله یک هزار مایلی میدهد. به طور کلی دانشمندان معتقدند که هرچه طول موج، بیشتر باشد عملکرد کبوتر بهتر است و بلعکس.

سه نقش اصلی از کریستال ها،باید عاملی اساسی باشند که هر مربی و پرورش دهنده ای را وادار به درکی از ان داشته باشند. در عین حال، لازم است که انقباض و گسترش کریستال ها را تحت انعکاس نور درک کنیم. سرعت نباید بیش از حد سریع یا خیلی کند باشد، اگر خیلی سریع باشد به راحتی منجر به ناتوانایی در جهت درک و تفاوت ان می شویم( نکته سنجی، خبرگی)

 اگر آن خیلی آهسته باشد، به نظر می رسد که باعث تیرگی در جهت درک ان شود، یعنی حساسیت کم میشود. زمانی که به عمق و با نگاه بهتر به کریستالها مینگرید، متوجه خواهید شد که کریستال از انواع رنگدانه ها تشکیل شده است. بنابراین میپرسید چه رنگی از کریستال ها خوب است؟ 

در حقیقت، کیفیت بلورها نباید با رنگ مشخص شود، بلکه باید توسط تراکم و ضخامت آن مشخص شود. به نظر می رسد یک کریستال ضخیم، عمیق و بدون سوراخ مانند یک حفره بدون درز است .

 رنگ کریستال در پرواز کبوتر نقش مهمی ایفا می کند. اگر رنگ نور یکسان باشد، توانایی تشخیص و حساسیت بین جهت ها قوی و بالا است. در غیر این صورت، درست مخالف ان است. البته، رنگ نور خود ثابت است، اما زمانی که آن را تحت تاثیر شرایط آب و هوایی مختلف و شرایط خارجی، میبیند(مه یا ابری) رنگ تغییر خواهد کرد، بنابراین رنگ کریستال چشم کبوتر مربوط به رنگ نور در پرواز است.

به طور کلی، "تسمه داخلی" در بدن کریستال وجود دارد . انواع و ساختارهای بسیاری از "خط درونی تسمه " در کبوتر وجود دارد. ما می توانیم آن را از فرم، رنگ، طرح، شکل، عرض، ضخامت و موقعیت رشد آن تشخیص دهیم. رشد "تسمه داخلی" با سن کبوتر متفاوت است. به طور کلی، پرندگان جوان از یک تا شش ماه که متعلق به دوره رشد و توسعه می باشند. این دوره قابل مشاهده نیست. شش تا دوازده ماه متعلق به دوره رشد بلوغ است وقابل مشاهده است. یک تا دو سال یک دوره کامل است ص.ک و مشاهدات در این دوره بسیار واضح است. مشاهده "رشته ممتد" باید در ذره بین با بیش از ده برابر بزرگی استفاده شود ، فقط به علت اینکه درچشم غیر مسلح روشن و پیدا نیست. تعداد کبوترها با "تسمه داخلی"  در بدن کریستال کم است و کبوترهای کوچک با "درز یاکوک ویژه" خاص وجود دارد. البته، کبوترهایی با "کوک های داخل" می توانند به عنوان کبوتر مسابقه استفاده شوند، البته اگر آنها به عنوان کبوتر پرورش استفاده شوند، میتوانند حتی ایده آل تر باشند.



(فایز العتیبی) 

✅ نایب قهرمان نقطه افریقا وپنجم نقطه افریقا 

✅ قهرمان مسابقات ویکتوریا و برنده جایزه ماشین 

✅ قهرمان اول و سوم نقطه تایلند 

✅ قهرمان سه دوره مسابقات متوسط و کوتاه کشوری 

✅ قهرمان مسافت بلند جبل علی

ترجمه :صادق کردانی 

برجستگی سیاهی چشم حلقه داخلی

                                               

این تجربه شخصی بعد از جفت زدن از روی نشانها و زمینهای چشمی من است .

خداوند متعال چشمها رو بدون دلیل خلق نکرده ؟

اکثرا برای جفت اندازی از روش چشم خوانی استفاده میکنن.در اساس ترکیب همه به شکل و رنگ و زمینه  که همه انها از ژن و خون کبوتر به وجود می اید توجه میکنند.

 خیلیها دراین زمینه بامن مخالف هستن به دلیل اینکه به صورت تصادفی از ترکیب قهرمان خود برای جفت کردن استفاده میکنند.در چشمهای کبوتران قهرمان خود با دقت نگاه کنید و پی به گفته من میبرید !!! اما من به این امر ایمان دارم واعتقادی ندارم این یک کار تصادفی است چون تجربه کردم .

درانواع جفت کردن کبوتر به روش چشم خوانی رنگهای مختلف و رنگهای متشابه باهم صورت میگیرد .ولی من میگویم زمینهای چشمی مختلف را باهم جفت کنید اینجاست که کبوتر قهرمان و باهوش برای ما به وجود می اید .

خروجی چشم بسیار خوش رنگ و زیبا است وانهم به دلیل جفت کردن شکلهای مختلف وزمینهای چشمی مختلف ولی زیبایی چشم برای ما مهم نیست ما میخواهیم کبوتری ص.ک برای مسابقات و قهرمانی داشته باشیم.

چشمهای زیبا با علامتهای چشمی خوب رو ترکیب کنید (استوک)زیرا باعث شکست ژنهای اصلاح شده میشود که این امر برای جفت زدن وترکیب مناسب هستند .

 ما به دنبال کبوتر با کیفیت و راه مختصر هستیم در زیر به شما انها را میگوییم

1_ تغییر فرمول ترکیب نژاد

2_خروجی اندام 

3_خروجی چشم وزمینه ان

4_اداره صحیح مربی 

5_انتخاب تغذیه مناسب کبوتر 

به این صورت در صد کبوتران احمق و بی مصرف  کم میشود و از چرخه خارج میشون.





مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب
محمد یکشنبه 5 فروردین 1403 14:16:51
کبوتر چه رنگی رو بهتر میبینه؟
ابراهیم یکشنبه 15 فروردین 1400 14:4:15
منم با تمام نظرات شما موافق هستم و منم همین کار های شما رو انجام میدم مرسی و ممنون
احسنت ممنون از مقاله جالبتون ❤ شنبه 3 شهریور 1397 18:3:50
احسنت ممنون از مقاله جالبتون ❤
احسنت ممنون از مقاله جالبتون ❤ شنبه 3 شهریور 1397 18:3:48
احسنت ممنون از مقاله جالبتون ❤

آمارگیر وبلاگ