بازگشت
1396/5/16 (( 24 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

 نویسنده: Liam O Comain

مترجم: صابر صالح زهی(البلوشی)

(باشگاه کبوتر مسابقه ای زاهدان)


مارجین ونگیل استاد و متخصص نژاد جان آردن


چه چیزی میتوانیم بنویسیم که قبلا در مورد این استاد در زمینه پرورش و مسابقه کبوتران نوشته نشده باشد؟ یک شخص بومی از هلند که استوک خود را از بهترین کبوتران نژاد مسافت ماراتن جهان جان آردن به دست آورد و این نژاد را به بالاترین کیفیت موجود در سطح جهان رساند.یک مربی که New Vosemeer محل سکونت خود را به معروفترین مکان در اروپا و جهان تبدیل کرد. این از چه موقع شروع شد؟


مارجین ونگیل و جان کول بزرگ که یکی دیگر از طرفداران جان آردن بود با هم شریک بودند که بعد از مدتی تصمیم گرفتند از هم جدا شوند و بعد از آن مارجین ونگیل به استینبرگین رفت تا در آنجا کبوتران مسافت بلند را تهیه کند و برای خود یک نژاد قوی بسازد.و تنها یک هدف داشت و آن این بود که خانواده کبوتران خود را بر پایه و اساس نژاد جان آردن قدیم بسازد.مارجین ونگیل بعضی از پرندگان را از مربی معروف وان اگتمل که بهترین دوست جان آردن بود تهیه کرد.او میتوانست بهترین پرنده های جان آردن را از او به دست آورد.وان اگتمل پنج تخم کبوتر به ونگیل داد که دو تا از تخمها پدر و مادر ۵۰۰ معروف شدند. ۵۰۰ یکی از بهترین مسابقه دهنده ها و سوپر مولدهای مسافت بلند بود.و دو جوانه دیگر از همین مولدها به لافت ونگیل اضافه شدند.دو پرنده دیگر Ligtenberg (لیگتینبرگ) و ۵۹ قدیمی به دست ونگیل از نر بزرگ استوفیلین پرورش یافتند.با این کبوتران کم ونگیل پایه و اساس نژادی را پایه گذاری کرد که  اتفاقا به یکی از بهترین نژادهای مسافت بلند جهان شناخته شد.و بعد از آن دو پرنده دیگر به لافت ونگیل وارد شدند که یکی قهرمان مقام اول ملی سنت وینسنت از ویلیام وان دن برگ و دیگری قهرمان مقام اول بین المللی بارسلونا از پیت وان دیر اسلیک بود.و این پرندگان پایه نژاد ونگیل را به بهترین شکل ممکن قوی ساختند.


به هر حال موفقیت کبوتران خانواده ونگیل به صورت میکس کردن خونهای پرندگان از روی شانس نبود.بلکه ونگیل یک مربی متفکر و خلاق بود و برای آماده سازی و ساختن پایه خانواده کبوتران خود ساعتها فکر میکرد.به عنوان یک استاد در زمینه پرورش، که اینچنین نیز بود مارجین ونگیل از  روش همخونی استفاده میکرد و در واقع او تمایل چندانی به میکس کردن خون کبوتران دیگر در خانواده کبوتران خود نداشت.و از این استراتژی به خوبی جواب گرفت. و از اوایل سال ۱۹۱۶ به بعد ونگیل به عنوان یکی از بهترین مربیان مسافت بلند هلند شناخته شد.و از همه مهمتر کارایی تکنیک استاد پرورش مارجین ونگیل در این بود که خون نژاد جان آردن را به صورت خالص و به همان صورت که در سال ۱۹۵۰ بود حفظ کرد. حتی با گذشت ۲۵ سال از مرگ جان آردن کبوتران آردن ونگیل با همان شکل و کیفیت بودند. 


ونگیل کبوتران معروفی مانند دوله، لانگ، بونتی ۶۲، ۵۴ قدیمی، ۵۹ قدیمی و خیلی از کبوتران دیگر از جمله Vlekje معروف را که از این خون قهرمانهای بسیاری در هلند و دنیا به وجود آمدند را به خانواده خود اضافه کرده بود.بدون کوچکترین شک و تردیدی ونگیل یکی از برجسته ترین اساتید در زمینه هنر کبوتران مسابقه و در افکار بسیاری از مربیان یک نابغه در این ورزش بود.


الان میخواهیم در مورد کبوتر معروف دوله بزرگ صحبت کنیم.در سال ۱۹۶۷ یک سبز زرهی در Nieuw Vossemeer به دنیا آمد.در اوایل او بی نام نشان بود اما خیلی زود نام دوله به معنی دیوانه را به خود گرفت.زیرا در لانه همیشه در حال بازیگوشی بود و بعدها در تمرینات عادت داشت که به مدت طولانی در اطراف لافت پرواز کند.به خاطر جذابیت خاصی که در استایل و چشمان زیبایش داشت مارجین ونگیل به زودی به ارزش واقعی او هم به عنوان مسابقه دهنده و هم مولد پی برد.این کبوتر بزرگ در ۱۷ مسابقه شرکت کرد و ۱۷ جایزه بزرگ را کسب کرد از جمله مقام اول سنت وینسنت در بین ۱،۶۸۴ پرنده و مقام سوم سنت وینسنت به همراه جایزه ماشین، مقام اول و سوم داکس که این دفعه با چند ثانیه تاخیر ماشین را از دست داد و اینجا دوله فقط ۸ سال سن داشت او همچنین کلی مقام مهم دیگر نیز کسب کرد.Vlekje نوه پسری دوله بود که او نیز برنده جایزه ماشین در مسابقات ملی داکس شد و در اینجا دوله به عنوان یک سوپر مولد توانایی و کیفیت مولد بودن خود را به خوبی نمایش داد.و خیلی از مربیان از خون دوله بهترین نتایج رو گرفتند در سال ۱۹۷۹ ریک ستیونز یک جفت تخم از دوله برد و از این تخمها پسر دوله به وجود آمد که موفقیت های بسیاری را برای او کسب کرد.و همچنین برادران کایپرز و جولیا پوسر از آلمان نتایج خوبی از لاین دوله گرفتند.دوله در سن ۱۸ سالگی در سال ۱۹۸۵ درگذشت. 


حتی امروزه لاین خونی دوله همچنان پر قدرت برای مارتا ونگیل همسر مارجین ونگیل کار میکند و مارتا بعد از یک دوره غیبت دوباره به این ورزش برگشت و در سال ۲۰۰۰ مقام دوازدهم بارسلونا را کسب کرد.


امروزه در سرتاسر جهان ژن کبوتران ونگیل ثابت کرده اند که وقتی حرف مسافت بلند در میان بیاد این نژاد قویترین است.بعد از مرگ مارجین ونگیل در سال ۱۹۸۳ امپراطوری ونگیل به همسر او مارتا ونگیل رسید. مارجین ونگیل یک بااصالت و جنتلمن به تمام معنا در این ورزش بود و شخصی که با هوش و درک خود و همچنین فعالیتها و زحمتهای زیاد خود نژاد جان آردن را به خوبی و به صورت خالص حفظ نمود.و نام مارجین ونگیل همیشه با ورزش کبوتران مسافت بلند عجین شده است و به بزرگی یاد میشود.


مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب

آمارگیر وبلاگ