بازگشت
1396/6/31 (( 7 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

سبوس حاوی چه مواد مغذی ای است؟ و برای تغذیه  کبوتران یک ماده اساسی است. 


دلیل اصلی مغذی بودن سبوس، وجود ویتامین‌های گروه B است. وقتی سبوس غلات جدا می‌شود، ویتامین‌های B1 یا تیامین، B3 یا نیاسین و بیوتین در آن‌ها کم می‌شود. در واقع، منبع اصلی ویتامین‌های گروه B غلات هستند اما نان‌های سفید و بدون سبوس از این لحاظ فقیر تلقی می‌شوند. به علاوه، در غلات، انواع مواد معدنی مثل آهن، منیزیم، کلسیم و فسفر نیز وجود دارد اما وجود فیبر در سبوس غلات جذب این مواد معدنی به خصوص آهن و کلسیم را تأمین می کند.


سبوس غلات مختلف از نظر ارزش غذایی با هم تفاوت دارند؟


بله. بهترین سبوس در گندم و جو وجود دارد. تفاوت سبوس گندم و جو خیلی زیاد نیست ولی بهتر است سبوس غلات مختلف را با غلات مصرف کنیم نه جداگانه.


دلیل اصلی مغذی بودن سبوس، وجود ویتامین های گروه B است. وقتی سبوس غلات جدا می‌شود، ویتامین های B1 یا تیامین، B3 یا نیاسین و بیوتین در آن ها کم می شود.


خواص دارویی سبوس گندم:


با مصرف روزانه سبوس گندم می‌توان از ابتلا به بیماری‌های پوکی‌استخوان، یبوست« اختلالات روده بزرگ»، کم‌خونی، چاقی، چربی‌خون، سرطان روده، بیماری‌های قلبی و عروقی، سوء هاضمه، ‌ضعف اعصاب، ضعف عمومی و جنسی پیشگیری کرد.


سبوس، جدار خارجی گندم است که دارای مقادیر زیادی از مواد فسفردار، همچنین دارای انواع ویتامین‌های E و B ،‌آهن، منیزیم، روی و کمی کلسیم است.


ویتامینE و روی در سبوس موجود میباشد. 


فیبر موجود در سبوس موجب می‌شود هضم مواد نشاسته ای با سرعت کمتری انجام شود که در نتیجه قند به آهستگی و به میزان کمتری وارد خون شده و همچنین از بالا رفتن یک باره قندخون جلوگیری می کند.


در تنظیم سیستم گوارش و رفع یبوست هیچ ماده‌ای با قدرت سبوس برابری نمی کند و سبوس موجب رانش مدفوع در طول لوله‌های روده کوچک و بزرگ شده و تحرکات موجی شکل روده‌ها را تقویت می‌کند، در نهایت ملین و برطرف کننده یبوست است.


فیبرهای محلول با اتصال به اسیدهای صفرا که دارای کلسترول هستند مانع جذب آن‌ها می‌شود و از این طریق چربی و کلسترول خون را کاهش و از چاقی جلوگیری می‌کند.


فیبر موجود در سبوس برای درمان یبوست و تنظیم سیستم گوارش بسیار مفید است.


سبوس گندم از بیشتر املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن به اندازه کافی برخوردار است لذا مصرف آن در دوران پرورش  توصیه می‌شود. 






مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب

آمارگیر وبلاگ