بازگشت
1396/12/10 (( 43 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

برنامه پیشگیری و مقاوم سازی کبوتران از بیماری های کشنده
چگونه می توانیم به پرندگانی قوی و سالم در برابر بیماری و با ضریب ایمنی بالا دست پیدا کنیم؟
) ایمن سازی  و آب پاشی جفتگاه ها و پرندگان با حشره کش ها و نازاکننده ها برای از بین بردن حشرات در هر ماه و به صورت دوره ای، چرا که حشرات بزرگترین عامل انتقال بیماری در پرنده می باشند.
2) در سن 4 روزگی جوجه، باید دارو داده شود برای جلوگیری از مایکوپلاسما به مدت 3 روز پیاپی و از طریق آب آشامیدنی تایلان و تالوزین داده شود به علاوه ویتامین آد3ای (AD3E) به مدت 5 روز متوالی.
3) در 12 روزگی دارو برای پیشگیری از بیماری سالمونلا به مدت سه روز متوالی داده شود و از طریق آب آشامیدنی به همراه ویتامین ها به مدت 5 روز. و این دوره با دادان زغال سنگ  ریز شده به اندازه دانه عدس که باید با دان ها به مقدار کم مخلوط شود به مدت دو روز چرا که سموم را دفع میکند و ومعده را واکسینه و برخی از انواع التهابات روده ای را از بین می برد. نباید زغال سنگ به همراه ویتامین ها به کبوتر داده شود.
4) در سن 22 روزگی جوجه، واکسن زنده نیوکاسل سویه لاسوتا به صورت یک قطره در چشم داده شود ( فقط یک قطره و در یک چشم ) سپس 5 ثانیه صبر میکنیم تا چشم واکسن را جذب کند و برای اطمینان از موفقیت در جذب این واکسن به نیمه زبان پرنده نگاه میکنیم که باید رنگش روشن شده باشد یعنی مثل رنگ واکسن و این واکسینه فقط به مدت 21 روز کبوتر را ایمن نگه میدارد. و باید قرص ویروس زنده را با آب مقطر حل کرد . به همراه دادن مجموعه ای از ویتامین ها به مدت 5 روز متوالی.  با مراعات شستشو و پاک کردن دست ها بعد از واکسینه  و آنچه که از واکسن ها بعد از استفاده می ماند باید فورا از بین برده شود. و تأکید میکنم که کبوترانی که برای واکسینه در نظر گرفته می شوند باید در صحت و سلامت کامل باشند چرا که کبوتران مریض یا ضعیف به نتیجه مطلوب در ایمنی بعد از واکسینه دست نمی یابند. و حتی به آنها ضرر نیز می رساند.
5) در سن 28 روزگی جوجه باید به آنها دارو برای پیشگیری از بیماری کوکسیدیوز  به مدت سه روز پیاپی داده شود. همچنین ویتامین ((ک)) به مدت 5 روز متوالی، و کارایی ویتامین ((ک ))  توقف خونریزی کبوتران تازه متولد شده میباشد، و علت رخ دادن خونریزی کمبود ویتامین (( کا )) می باشد.
6) در سن 37 روزگی باید سیستم ایمنی کبوتر بالا برده شود. 
7) در سن 42  روزگی، باید به کبوتر واکسن کشته روغنی نیوکاسل در گردن زیر پوست زده شود به همراه ویتامین ها به مدت 5 روز پیاپی . این واکسینه کبوتر را به مدت 3 ماه ایمن نگه میدارد. با مراعات شستشوی دست ها بعد از انجام واکسیناسیون و آنچه که از واکسن ها بعد از استفاده می ماند باید فورا از بین برده شود. و تأکید میکنم که کبوترانی که برای واکسینه در نظر گرفته می شوند باید در صحت و سلامت کامل باشند چرا که کبوتران مریض یا ضعیف به نتیجه مطلوب در ایمنی بعد از واکسینه دست نمی یابند. و حتی به آنها ضرر نیز می رساند. ( مانند واکسن زنده لاسوتا ) در این زمان، جوجه آماده جداسازی از والدین می باشد.
8) بعد از جدا کردن جوجه ها و در سن 47 روزگی باید داروهایی برای پیشگیری از بیماری میکوپلازما به مدت 3 روز پیاپی داده شود و از راه آب داروهایی مثل تایلان و تایلوزین به همراه ویتامین ( AD3E )  به مدت 5 روز پی در پی داده شود.
9) بعد از جداسازی جوجه هاو در سن 55 روزگی جوجه دارو باید برای پیشگیری از بیماری سالمونلا به مدت 3 روز داده شود و به همراه آب، مجموعه ای از ویتامین ها در اختیار آنها گذاشته شود و این دوره با دادان زغال سنگ  ( فکر کنم سنگ آهک مدنظر باشد )خرد شده به اندازه دانه عدس که باید با دان ها به مقدار کم مخلوط شود به مدت دو روز چرا که سموم را دفع میکند و ومعده را واکسینه و برخی از انواع التهابات روده ای را از بین می برد. نباید زغال سنگ به همراه ویتامین ها به کبوتر داده شود.
10) در سن 65 روزگی  باید دارو برای پیشگیری از بیماری کوکسید در اختیار جوجه قرار داده شود.به مدت 3 روز پیاپی به همراه ویتامین کا . ( که نقش آن دربالا توضیح داده شد ).( و ماند دوره قبل ویتامین ها نیز داده شود به همان روش )
11) در سن 75 روزگی باید مکملات غذایی و گروه ویتامین های ب ( B complex )  و اسیدهای آمینه و مواد معدنی در هر دو هفته 3 روز در اختیار پرندگان گذاشته شود.
12) در سن 135 روزگی باید واکسن کشته روغنی نیوکاسل به کبوتر در گردن زیر پوست زده شود.
13) و به این صورت ایمن سازی جوجه ها پایان می گیرد و درصد ابتلا به بیماریشان کمتر می شود و ایمنی شان بالا و مقاومتشان در برابر بیماری افزایش می یابد.


مقالات مرتبط

نظرات درباره این مطلب
مهدی یکشنبه 28 آبان 1402 23:10:45
سلام میخواستم بدونم کبوتر شامی که نمیتونه جوجه ها شو دون بده باید چیکار کنم به علت کوچیک بودن نوک اونها جوجه هاشون بعد از چند روز میمیرند ممنون میشم راهنمایی کنید
بهمن یکشنبه 2 بهمن 1401 20:32:52
بهترین دارو .متروندازول انسانی +سفالکسلین انسانی+نتسات انسانی .مخلوط کنید هرکفتر مریضی یک امپول پرکنید بریزید تو گلشون مرده را زنده میکنه ....بعدش قرطینه درست کنید هر کفتری جدید یا غریبی یک هفته جدا نگاه دارید مریض نبود ببرید تو کفتراتون گل شور بدید به پرندهاتون..
بهمن یکشنبه 2 بهمن 1401 20:28:10
بهترین دارو نظافت گنجه نور افتاب صبح به گنجه بتابد نم رطوبت از کفتر دور باشه سیر یا سرکه سیر تو جاابیشون هرچند روزیک بار دون غروب به غروب تو جادونی بدید بعد دون جاابی بزارید سیر شدن وردارید تا فردا ساعت ۵ فضله کبوتراتون دقت کنید مشکوک نباشند
احمد سه شنبه 3 خرداد 1401 17:1:28
با سلام کفتر هام بال هشون میلرزه چه مریضی هست .و چی باید بهشون بدم
حمید جمعه 19 شهریور 1400 6:44:4
سلام کبوترانم دچاراسهال واستفراغ شداند باید چکار کنم تا اینها بیشترمریض نشوند ممنون میشم ازتون اگر راهنمایی بفرمایید باسپاس فراوان ازشما زنده

آمارگیر وبلاگ