بازگشت
1397/7/12 (( 137 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test


 ترجمه : صابر صالح زهی 


نکاتی مهم در دوران پرریزی کبوتران مسابقه ای:


۱. تغذیه غیر اصولی و دادن غذای بیش از انداره در دوران پرریزی بزرگترین اشتباه است.از آنجایی که خودمان دوست داریم بخوریم فکر میکنیم که کبوتران ما نیز باید زیاد بخورند.چربی که کبوتر در زمان پرریزی ذخیره میکند بسیار مشکل است که قبل از شروع مسابقات از شر این چربی ها خلاص شویم.به همین خاطر موقع تغذیه کبوتران باید اعتدال را رعایت کنیم و به نحوی دست خود را بسته نگه داریم. ۱۶ گرم از غذا برای دو وعده در روز کافی است.از این مخلوط استفاده کنید: ۷ قسمت از مخلوط پرورش شما باید از پروتئین بالایی برخوردار باشد و به این مخلوط ۳ قسمت تخم آفتابگردان نیز اضافه کنید و از این مخلوط به اندازه ۱۶ گرم به هر کبوتر در دو وعده غذایی بدهید.یک قاشق غذا خوری سر پر برای هر کبوتر در هر وعده غذایی کافی میباشد. در اینجا یک مخلوط مخصوص دوران پرریزی را برای شما پیشنهاد میکنیم: ۲۴٪ ذرت، ۲۰٪ گندم، ۱۴٪ جو، ۶٪ سورگوم، ۲۷٪ مخلوطی از انواع نخودها (نخود سبز، نخود فرنگی، نخود زرد...) ۱.۵٪ ماش، ۱.۵٪ تخم کتان، ۱.۵ درصد شاهدانه، ۱.۵ درصد ارزن و ۳٪ ذرت سفید.


۲. مکمل روزانه برای کبوتران ضروری است تا به آنها در رشد و تقویت پرهای جدید کمک کند. ۳ نوع خوب آن در بازار موجود است. Breed and Moult Max به روی غذا بپاشید و  Premoult 100 و Avio Moult اگر دوست داشته باشید به صورت محلول در آب بدهید.( از آنجایی که ممکن است این مکمل ها در اینجا موجود نباشند بهتر است از مکملهای موجود که برای پرریزی در ایران موجود هستند استفاده کنید. مترجم) مولتی ویتامین، اسید آمینه، عناصر کمیاب و الکترولیت در رژیم غذایی فراموش نشود.همچنین از اسپریهای مخصوص کبوتر برای دفع حشرات موذی و انگلهای خارجی بر روی کبوتر استفاده کنید.


۳. آنتی بیوتیک ها باید در دوران پرریزی کنار گذاشته شوند.فقط در شیوع شدید بعضی از بیماریها استفاده شوند.از نظر من کبوتری که بیمار میشود باید نابود شود.


۴. درمان باید بر علیه بیماری سرطان ( تریکوموناسیس) و کوکسیدوز هر ماه به مدت پنج روز صورت بگیرد.این محصولات ترکیبی در بازار موجود میباشند.Tric n Coc, Tac Plus, Cossi Geel, Pegosam و  Gambacocsit


( اگر این داروها موجود نباشد داروهای مشابه آن برای پیشگیری یا درمان تریکوموناسیس و کوکسیدوز در بازار موجود است.مترجم)


۵. واکسن های نیوکاسل، آبله و پاراتیفوید باید زده شوند.


۶. به هیچ وجه پرهای اولیه بال (شاهپرها) را نکشید.اگر کبوتر مسابقه ای در تجدید پرهای خود ناتوان بود شما نباید با کشیدن پرهای کبوتران آنها را مجبور به پرریزی اجباری کنید.اگر کبوتری پرریزی نکند دلیل آن میتواند کم خونی یا بیماری باشد که بر جریان خون تاثیر میگذارد که در نتیجه قدرت کافی برای تجدید پرهای جدید را ندارد.دقت کنید اگر شما این توصیه را گوش کنید نتیجه مطلوبی خواهید گرفت. نکته: اگر کبوتر شما در سانحه ایی یکی یا بیشتر از پرهای بال خود را شکست شما میتوانید آنها را در بیاورید و از کبوتر مراقبت لازم را به جا آورید.و این تنها راه رسیدن به نتیجه است. توصیه میشود که این کار را در ماههای مارس و آپریل حتما انجام دهید.


۷.در این فصل کبوتران در حال پرریزی شدید هستند و دوست ندارند کاری جز خوردن و استراحت انجام دهند.پس آنها را در این زمان تنها بگذارید و آنها را مجبور نکنید که بیرون بروند به هر حال اگر خودشان دوست داشتند اشکالی ندارد که به کبوتران خود هر سه روز صبح زود اجازه دهید که بیرون بروند و به میل خود پرواز کنند.و بعد از آن دوباره آنها را به داخل لافت جمع کنید چون کبوترانی که بیش از اندازه تمرین داشته باشند دوره پرریزی آنها به کندی پیش میرود و همچنین بر کیفیت پرها تاثیر نامطلوب میگذارد.


۸. برای داشتن کبوتران مسابقه ایی سالم خیلی ضروری است که هر هفته آبتنی داشته باشند.در تابستان که هوا گرم است توصیه میشود که دو بار در هفته آبتنی داشته باشند. کبوتری که دوست نداشته باشد آبتنی نمیکند اما کبوترانی که مایل به آبتنی هستند مشاهده خواهید کرد بعد از آن چقدر سرحال میشوند حتی دوست دارند دو بار در هفته آبتنی کنند.به خاطر داشته باشید که آبتنی اعضای کبوتر را تقویت میکند و هر گونه خاک و آلودگی را از پاها و پرهای آنها می زداید. 

۹. کبوتران شما در طول روز باید از نور آفتاب کافی برخوردار شوند زیرا نور آفتاب در روند پرریزی کبوتران تاثیر مطلوبی خواهد داشت. مراقب باشید پنجره های لافت خود را زمانی باز بگذارید که هوا مناسب باشد و اجازه ندهید کبوتران به مدت طولانی در هوای بارانی پرواز کنند زیرا اگر به این موضوع اهمیت ندهید دیر یا زود کبوتران شما بیمار میشوند. در زمان پرریزی باید از ورود جریان هوای سرد و مرطوب در لافت خود جلوگیری کنید چون باعث بروز بیماری میشود.در حقیقت کبوتران در لافت گرم زودتر پرریزی خود را انجام میدهند. 


۱۰. نظم و انضباط هم برای شما و هم کبوتران شما خیلی ضروری است.پس یک روال منظم داشته باشید.هیچ وقت بدون برنامه و سردرگم نباشید و به این خیال نباشید که به راحتی از فصل مسابقات لذت خواهید برد. پس برای موفقیت باید زحمت کشید.


۱۱. وقت کافی برای کبوتران خود بگذارید و با آنها داخل لافت تنها باشید و با آنها صحبت کنید. در تمام لافت های موفق رابطه خوبی بین مربیان و کبوتران آنها وجود داشته است.


۱۲. نگه داشتن کبوتران زیاد در این فصل سقوط شما رو رقم خواهد زد.بسیار مهم است که بعد از اتمام مسابقات به لافت کبوتران مسابقه دهنده خود بروید و خود را از کبوتران اضافی و به درد نخور راحت کنید.اگر شما نمی توانید این کار رو انجام دهید از مربیان باتجربه بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند. در کبوترخانه ای که کبوتران در آن با تعداد بالا در کنار هم نگهداری میشوند دوره پرریزی به کندی شکل میگیرد و به خاطر استرس شدیدی که کبوتران خواهند داشت کیفیت پرهای آنها خراب میشود.



مقالات مرتبط

خواص بادام زمینی برای کبوتر.                                                ...
نظرات درباره این مطلب
علی جمعه 7 مرداد 1401 16:34:6
خدا مادر بچه هات زیاد کنه با این مطالب خوب و ارزشمند
مرتضی جمعه 31 تیر 1401 12:15:47
عالی دمتون گرم

آمارگیر وبلاگ