بازگشت
1397/8/28 (( 38 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

پونه کوهی و نعناع هر دو از خانواده نعناعیان می باشند و از نظر مواد مغذی بسیار مشابه هستند. پونه کوهی گیاهی است با برگ هایی به رنگ سبز تیره که پوشیده از کرک می باشد. درحالی که نعناعچنین پرزهایی را ندارد. برگ های این گیاه، بیضی شکل و نوک تیز می باشند و دارای گل های ارغوانی رنگ است. 

پونه کوهی را بهترین مربیان اروپای استفاده میکنند و هفته ای دو الی سه بار به کبوترانشان دم میکنند. پونه بخصوص برای پرندگان جوان و پیر سن بالا که پوست بدن زرد دارند عالی است. پونه در فصل پرریزی خیلی باید استفاده شود و مربی خیلی سریع شادابی کبوترانشان را میتوانند بببینید‌. حتما در کل سال استفاده کنید و در دوره قبل از مسابقات برای بالا اوردن استایل پرنده بسیار مفید است و نیازی به هیج دارو و مکملی با این گیاه ندارید و پولتان را هدر ندید.   


خواص پونه کوهی:


اگر فشارخون دارید، پونه کوهی مناسب تر از نعناع است، زیرا:

1. پونه کوهی دارای سدیم کمتری نسبت به نعناع می باشد. 

2. پتاسیم موجود در پونه کوهی حدوداً سه برابر نعناع است. 

3. کلسیم پونه کوهی 8 برابر کلسیم موجود در نعناع می باشد. 

4. پونه کوهی 4 برابر نعناع منیزیم دارد. 


تحقیقات نشان می دهد برای پیشگیری و کنترل فشارخون  رژیم غذایی ای داشته باشند که پتاسیم، منیزیم و کلسیم بیشتری داشته باشند و از سدیم کمتری تشکیل شده باشد. توازن این چهار ماده معدنی در کنترل فشارخون بسیار موثر است.


پونه کوهی و ویتامین K 

پونه کوهی منبع خوبی از ویتامین K، ویتامین E، منیزیم، منگنز، آهن، کلسیم و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می باشد. ویتامین K باعث ارتقای رشد استخوانی می شود و چگالی استخوان را حفظ می نماید. در حقیقت ویتامین K یکی از ریزمغذی های موثر در تولید سلول های استخوانی است. همچنین این ویتامین در تولید پروتئین های انعقادی نقش بسزایی دارد. 


پونه کوهی و خواص آنتی اکسیدانی

تیمول و رزمارینیک اسید، فیتوکمیکال های بسیار قوی موجود در برگ های سبز پونه کوهی می باشند که می توانند سلول ها را از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد اکسیژن محافظت کنند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که پونه کوهی ظرفیت آنتی اکسیدانی قوی تری به نسبت آنتی اکسیدان های صنعتی که به فرآورده های صنایع غذایی اضافه می شوند، دارد. ظرفیت آنتی اکسیدانی پونه کوهی 42 بار بیشتر از سیب، 30 مرتبه بیشتر از سیب زمینی و 12 بار بیشتر از پرتقال است. 

پونه 

پونه کوهی، آنتی باکتریال است 

مواد شیمیایی فعال موجود در پونه کوهی رشد باکتری هایی چون سودموموناس آیروژنز و استافیلوکوکوس اورئوس را متوقف می کند. حتی مطالعات متعدد نشان می دهد که پونه کوهی به نسبت داروهای تجویزشده در برابر باکتری ژیاردیابسیار موثرتر عمل می کند. به نظر می رسد که پونه کوهی به علت تقویت سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت ها، قوی ظاهر می شود.


خواص بی نظیر پونه گیاهی


پونه کوهی گیاهی سرشار از فیبر

فیبرهای موجود در پونه کوهی، باعث اتصال نمک های صفراوی به مواد سمی سرطان زا در کولون می شود. در نتیجه دفع آن ها از بدن را تسریع می نماید و بدن مجبور می شود تا کلسترول بیشتری را برای تولید نمک های صفراوی تجزیه نماید. به همین علت است که رژیم سرشار از فیبر، سطح کلسترول بدن را کاهش می دهد و خطر ابتلا به سرطان کولون را کم می کند. 


ترکیبات ضد التهابی

دانشمندان دانشگاه بون در آلمان دریافتند که ترکیبات فعال با خاصیت ضدالتهابی که با نام بتاکاریوفیلین در پونه کوهی شناخته می شوند، در برابر پوکی استخوان و گرفتگی عروق محافظت می کنند. 


اثرات درمانی دیگر پونه کوهی:

1. بهبود مشکلات معده ای و روده ای مانند نفخ، سنگینی معده، سکسکه، تسریع هضم غذا و ... 

2. ضد عفونی مجاری تنفسی، بهبود سرماخوردگی، برونشیت و ... 

3. تسکین دردهای ماهیچه ای، درد دندان، سردرد، گوش درد و ... 

4. درمان بسیاری از بیماری های پوستی مانند آکنه، شوره سر و ... 

5. تسریع روند درمان انگل های روده ای، برطرف نمودن خستگی و ... 

6. پیشگیری یا کند کردن روند پیشرفت سرطان سینه 


۱. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

۲. علیه باکتری‌ها فعالیت می‌کند.

اگر بخواهیم جزئی‌تر در مورد تاثیری که این گیاه روی سیستم ایمنی بدن دارد، صحبت کنیم، باید بگوییم که پونه کوهی خواص ضد باکتری مشخصی دارد، و این خواص به دلیل وجود تیمول و ترکیب دیگری به نام کارواکرول است. این ترکیبات آلی مهم می‌توانند از بدن در برابر طیف وسیعی از باکتری‌ها محافظت کند. این باکتری‌ها می‌توانند پوست، روده، و دیگر قسمت‌های بدن را تحت تاثیر قرار بدهند. پونه کوهی یک عامل تحریک کننده است که می‌تواند تولید سلول‌های سفید خون را افزایش دهد، 


۳. سلامتی دستگاه گوارش را ارتقاء می‌دهد.


پونه کوهی سرشار از فیبر است، بنابراین با وجود اندازه‌ی کوچکی که دارد، می‌تواند تاثیر زیادی روی دستگاه گوارش شما داشته باشد. فیبر عنصری اساسی برای یک سیستم گوارشی سالم است، چرا که می‌تواند مقدار مدفوع شما را افزایش دهد و حرکات لوله‌ی گوارش را تحریک کند، که به این ترتیب حرکت غذا در دستگاه گوارش و دفع به صورت موثرتری صورت می‌گیرد. فیبر همچنین به حفظ سلامت روده کمک می‌کند و جذب مواد غذایی را افزایش می‌دهد، به طوری که فایده‌ی بیش‌تری از غذایی که می‌خورید به بدن‌تان می‌رسد.


۴. سلامت قلب را بهبود می‌‌دهد.


پونه کوهی به طور طبیعی نوعی اسید چرب امگا ۳ است، نوع مفید کلسترول که در واقع باعث بهبود سلامت قلب شما می‌شود، در حالی که اسیدهای چرب امگا ۶ تاثیر منفی دارند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ به توازن سطح کلسترول کمک می‌کنند و التهاب را در سیستم قلبی و عروقی کاهش می‌دهند، در نتیجه از تصلب شرایین، حمله‌ی قلبی، و سکته‌ی مغزی جلوگیری می‌کنند!


۵. بدن را سم‌زدایی می‌کند.


مواد مغذی فراوانی که در پونه کوهی وجود دارد، از جمله میزان بالایی از منگنز، کلسیم، آهن، ویتامین K، فیبر و طیف گسترده‌ای از دیگر ترکیبات آلی، باعث می‌شود که این گیاه مفید گزینه‌ای ایده‌آل برای زدودن سموم از بدن باشد. تحقیقات نشان داده‌است که پونه کوهی می‌تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کند و روند از بین بردن سموم را سرعت ببخشد.


۶. سلامت استخوان را بهبود می‌‌دهد.


همان‌طور که سن‌مان بالاتر می‌رود، استخوان‌های‌مان کم‌کم ضعیف و شکننده می‌شوند، بنابراین مهم است که در سال‌های اولیه‌ی زندگی‌مان به اندازه‌ی کافی ویتامین و مواد معدنی دریافت کنیم. کلسیم، آهن، منگنز و برخی از مواد معدنی برای سلامت استخوان‌های‌مان بسیار مهم هستند، و پونه کوهی مقدار قابل توجهی از تمام این مواد را دارد، و همین باعث می‌شود که این گیاه آن برای افرادی که می‌خواهند از خود در برابر پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی‌شان محافظت کنند، عالی باشد.


۷. سطح انرژی را بالا می‌برد.


با بهبود سوخت و ساز بدن، به لطف ویتامین‌های گروه B و ترکیب ارگانیک منحصر به فردی که دارد، بدن شاداب و پرطراوت می‌شود و انرژی می‌گیرد. افزایش گردش خون، به دلیل حضور آهن و سطوح افزایش یافته‌ی هموگلوبین، کمک می‌کند که اکسیژن به طور کامل به سلول‌ها و عضلات بدن برسد، و در نتیجه انرژی و قدرت فرد افزایش یابد.


۸. خاصیت ضد التهابی دارد


کارواکرول موجود در پونه کوهی دلیل بوی خوش و منحصر به فرد برگ‌های این گیاه است اما کارکرد کارواکرول بیش از این‌ها است. مطالعات بسیاری انجام شده و نشان داده‌اند که کارواکرول ترکیبی با اثر ضد میکروبی قوی است. به خاطر داشتن خواص ضد باکتریایی، پونه کوهی برای کمک به مبارزه با باکتری‌ها و جلوگیری از برخی بیماری‌ها حیاتی است.


۹. فعالیت ضد سرطانی از خود نشان می‌دهد


پونه کوهی حاوی بعضی از آنتی اکسیدان‌های قوی است که برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد ضروری هستند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در بدن تولید شوند اما مقدار آن‌ها کافی نخواهد بود، به همین دلیل مصرف خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان برای بر طرف کردن نیاز روزانه‌ بسیار توصیه می‌شود. رادیکال آزاد دلیل اصلی به وجود آمدن و رشد سلول‌های سرطانی است.


۱۰. برای سلامت پوست و مو: 

چرا پونه کوهی برای پوست خوب است؟ چون تمام خواص ضد قارچی، ضد عفونی و البته آنتی ‌اکسیدانی را که برای پوستمفید هستند در بر دارد. خواص ضد قارچی و ضد عفونی موجود در گیاه پونه کوهی برای درمان ناراحتی‌های پوستی مفید هستند، در حالی که آنتی اکسیدان‌ ها برای حفظ سلامت سلول های پوستی و بهبود بازسازی سلول‌ها حیاتی هستند.


۱۱. سوخت و ساز را تسریع می‌کند


سوخت و ساز سالم برای حصول اطمینان از عملکرد درست بدن ضروری است. با وجود این، عوامل بسیاری وجود دارند که بر سیستم سوخت و ساز بدن تاثیر می‌گذارند؛ بعضی از عوامل سرعت سوخت و ساز را کاهش می‌دهند در حالی که بعضی دیگر این فرایند را تسریع خواهند کرد. پونه کوهی حاوی خواصی است که می‌تواند سوخت و ساز را سرعت ببخشد تا بدن بتواند عملکرد بهینه‌ای داشته باشد.


۱۲. فرایند بهبود و التیام را سرعت می‌دهد


یکی از مشکلاتی که آدم‌ها بعد از سپری شدن بیماری باید با آن روبرو شوند دوران بهبودی و ریکاوری است. در طول این فرایند بهبودی، بدن انسان در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد و تقویت سیستم ایمنی مهم است. کمی پونه کوهی به رژیم غذایی خود بیفزایید تا مطمئن شوید سیستم ایمنی‌تان به صورت بهینه کار می‌کند. یا این که می‌توانید چای برگ‌های پونه کوهی بنوشید.


۱۳. جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشد


امروزه تعداد کسانی که قبل از خوردن فکر می‌کنند به طرز فزاینده‌ای رو به افزایش است اما آدم‌های کمتری می‌دانند که سیستم گوارشی ناسالم می‌تواند جذب بهینه‌ی مواد مغذی استخراج شده از خوارکی‌های مصرف شده را بر هم بزند. خوراکی‌های غنی از فیبر حرکات درون سیستم گوارشی و روده‌ها را تحریک خواهند کرد و این امر به اطمینان از جذب بهینه‌ی مواد مغذی کمک خواهد کرد.


۱۴. منبع طبیعی اسیدهای چرب امگا ۳ است


اسیدهای چرب امگا۳ برای بدن انسان ضروری هستند اما افراد زیادی نمی‌دانند که اسیدهای چرب امگا۳ تنها از خوراکی‌های دریایی حاصل نمی‌شوند بلکه پونه کوهی نیز حاوی درصد نسبتا بالایی از اسیدهای چرب امگا۳ است. بنابراین، برای کسانی که به خاطر آلرژی نمی‌توانند غذای دریایی مصرف کنند یا اینکه این غذاها را دوست ندارند، پونه‌ کوهی می‌تواند جای آن‌ها را پر کند و اسیدهای چرب امگا۳ لازم را برای بدن فراهم آورد.


۱۵. سطح کلسترول را متعادل می‌سازد


آیا می‌دانستید سطح کلسترول پونه کوهی صفر است؟ خب، این فقط یکی از دلایلی است که آدم‌های مبتلا به مشکل کلسترول باید پونه کوهی را به رژیم غذایی روزانه‌ خود بیفزایند. سایر دلایل عبارتند از این که: پونه کوهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که می‌توانند به متعادل ساختن سطح کلسترول بدن کمک کنند. بنابراین، به عبارت دیگر، پونه کوهی یکی از آن خوراکی‌هایی است که برای افراد مبتلا به مشکل کلسترول توصیه می‌شود.


۱۶. لخته شدن صحیح خون را بهبود می‌بخشد


لخته شدن خون شهرت بدی پیدا کرده است چون گاهی این لخته‌ها در جایی تشکیل می‌شوند که انتظارش نمی‌رود مثلا در شریان‌ها که جریان گردش خون را بر هم خواهد زد. با وجود این، اگر خون توانایی لخته شدن نداشته باشد، وقتی انگشتتان را حتی کاغذ هم ببرد، مدام خونریزی خواهد داشت و هیچ وقت بند نخواهد آمد که این واقعا ترسناک است. پونه کوهی حاوی خواصی است که لخته شدن درست و به موقع خون را بهبود می‌بخشد.


۱۷. فشار خون را کنترل می‌کند


یکی از حیرت انگیزترین کارهایی که پونه کوهی می‌تواند برای زندگی شما انجام دهد کمک به کنترل فشار خون است. این کار ساده‌ای نیست اما چون پونه کوهی می‌تواند به نحو بی‌نقصی با سایر خوراکی‌ها ترکیب شود افزودن آن به رژیم غذایی کار راحتی است. پونه کوهی با تمام اثرات منفی سدیمی که به بدنتان وارد می‌شوند مبارزه خواهد کرد.


۱۸. برای سلامت کبد خوب است


این کاملا درست است که مواد سمی بیش از حد در بدن می‌تواند برای سلامت کبد مضر باشد چون کبد مجبور خواهد شد برای از بین بردن آن مواد سمی به سختی کار کند. با وجود این، فقط کافی است پونه کوهی را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید. خواصی در پونه کوهی یافت می‌شود که در کمک به کبد برای از بین بردن مواد سمی موثر هستند در نتیجه بار اضافی از روی کبد برداشته خواهد شد.


۱۹. اختلال مجاری ادراری را درمان می‌کند


وقتی کبد‌تان خوب کار نکند، اختلال مجاری ادراری یکی از اثرات مستقیم آن است که ممکن است برایتان اتفاق بیفتد. با وجود این، کسانی که این ناراحتی در آن‌ها تشخیص داده شده است می‌توانند علائم آن را با مصرف روزانه‌ی پونه کوهی کاهش بدهند چون این گیاه به عنوان یک ضد التهاب می‌تواند اختلال مجاری ادراری را به طرز موثری درمان کند و در عین حال به کبد کمک کند کارکردی بهینه داشته باشد و این اختلال را به طور کامل معالجه کند.


۲۰. سطح هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد



توزیع اکسیژن در سرتاسر سلول‌های بدن است. به همین خاطر است که سطح هموگلوبین در بدن بر مقدار اکسیژن توزیع شده در بدن تاثیر می‌گذارد. 



۲۴. اختلالات دستگاه تنفسی را درمان می‌کند


آسم یکی از ناراحتی‌های دستگاه تنفسی است. درمان این ناراحتی آسان نیست اما اجتناب از آن بسیار راحت تر است. کافی است از تمام چیزهایی که می‌توانند واکنش آلرژیک ایجاد کنند دور بمانید. پونه کوهی خواصی دارد که می‌تواند به عنوان یک ضد آلرژی عمل و این ناراحتی را به طور کامل درمان کند. اما قطعا در رابطه با آلرژی نکات احتیاطی وجود دارد که باید از آن‌ها نیز مطلع باشید.


۲۵. درمان طبیعی سرماخوردگی است


رایحه‌ی قوی و منحصر به فرد پونه کوهی به خاطر مواد شیمیایی خاص موجود در آن مانند تیمول، لیمونن، اوسیمن است. آن مواد شیمیایی همچنین در درمانسرماخوردگی ناشی از عفونت‌های ویروسی مفید و موثر هستند.


۲۶. راه حل ساده‌ی درمان گلو درد است


احتمالا گلو درد یک ناراحتی جدی به شمار نمی‌رود اما واقعا ناخوشایند است و اگر به درستی درمان نشود ممکن است به ناراحتی‌های آزاردهنده‌ی بیشتری مثل تب و سرماخوردگی منجر شود.


۲۷. تب‌های خفیف را به خوبی درمان می‌کند


پونه کوهی به شکل روغن هم یافت می‌شود که می‌تواند به عنوان یک تونیک سلامتی عمل کند. این به خاطر آن است که روغن پونه کوهی آنقدر سرشار از کارواکول است که در درمان تب خفیف نیز موثر واقع می‌شود. آنچه باید انجام بدهید این است که کمی روغن پونه کوهی را با نوشیدنی داغ محبوب خود، مثل چایی، مخلوط کنید. با این کار تب شما متوقف خواهد شد، هرچند همچنان مشورت با پزشک درباره‌ی مشکلی که دارید واجب است.


۲۸. به داشتن خواب شب بهتر کمک می‌کند


تیمول یکی از مواد شیمایی موجود در پونه کوهی است که مسئول رایحه‌ی خوب پونه است. در کمال تعجب، اگر در خوابیدن مشکل داشته باشید، افزودن پونه کوهی به وعده‌ی شام‌تان می‌تواند به شما کمک کند خواب شب راحتیداشته باشید چون یکی از دیگر از کارکردهای تیمول آرامسازی بدن هنگام خواب است.


۲۹. از کم خونی جلوگیری می‌کند


به خاطر غنی بودن از منگنز و آهن، پونه کوهی در پیشگیری از کم خونی از طریق تضمین این که تولید سلول‌های قرمز خون در سطح درستی است و در نتیجه بدن خون کافی خواهد داشت موثر است، و از این رو باعث می‌شود به طور کامل با ناراحتی به نام کم‌خونی خداحافظی کنید. اما، در سطوح پیشرفته و بالای کم خونی باید حتما برای درمان جدی‌تر به پزشک مراجعه کنید.


۳۰. تولید سلول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد


سلول‌های سفید خون بخشی از سیستم ایمنی هستند. عملکرد سیستم ایمنی بدن با تولید سلول‌های سفید خون بهتر می‌شود. پونه کوهی که سرشار از کارواکول و تیمول است به افزایش تولید سلول‌های سفید خون به منظور مبارزه با باکتری‌ها و سایر ناراحتی‌های به وجود آمده به خاطر عفونت‌های ویروسی کمک میکند ۹ج


. برای تهیهٔ یک فنجان دم کردهٔ این گیاه، یک قاشق غذاخوری سرخالی از برگ یا گل پونهٔ تازه و یا یک قاشق چای خوری برگ پونه خشک شده را در چای صاف کن درون یک لیوان ریخته و یک فنجان آب در حال جوش را روی آن بریزید. اجازه دهید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد و رنگ چای در بیاید. اگر دوست داشتید می‌توانید آن را کمی شیرین کنید. 

 

برگ‌ها و گل‌های پونه و همچنین ساقه‌های آن می‌توانند جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها باشند. این گیاه همچنین بادشکن، معرق، مدر و محرک نیز می‌باشد. 


عصارهٔ پونه دارای خاصیت تسکین دهندهٔ درد نیز می‌باشد. 





مقالات مرتبط

خواص بادام زمینی برای کبوتر.                                                ...
نظرات درباره این مطلب
مهردادمحمدی شنبه 22 آبان 1400 4:45:9
پونه راچطوربایدبه کبوتربدیم بخوره یا طریقه مصرف پونه ممنون
محمد جمعه 27 تیر 1399 13:33:29
با سلام و ارادت خدمت شما چگونه به کبوتر پونه کوهی بدهیم؟ ممنون می شوم لطفا جواب دهید با تشکر
مالک پنج شنبه 6 دی 1397 15:50:46
سلام طریقه مصرف پونه دقیقا چطوره

آمارگیر وبلاگ