بازگشت
1397/10/5 (( 22 نفر در حال مشاهده مطلب ))
test

👆🏻

✍🏻 پرورش‌دهندگان طیور به دنبال یافتن راهی طبیعی و بی‌خطر برای بهبود رشد و افزایش سلامت پرندگان در شرایط پرورش کبوتران بودند.



✍🏻 این رویکرد پرورش‌دهندگان را به سمت استفاده از پودر گیاهان دارویی٬ عصاره و یا سایر اشکال این گیاهان در تغذیه کبوتران برد که یافته‌ها اثرهای مفید این گیاهان را نشان داد.

✅سیر ، پیاز ، زردچوبه زنجبل و دارچین پنج گیاه دارویی هستند که از دیرباز به‌وسیله اطبای طب سنتی کشورمان به منظور درمان بعضی از بیماری‌ها توصیه می‌شدند.


⭕️ در پژوهش‌های جدید نیز بسیاری از اثرهای سودمند این پنج گیاه دارویی بر انسان و حیوانات آزمایشگاهی نشان داده شده است٬ یافته‌های جدید حکایت از مشاهده اثرهای محرک رشد و تقویت سیستم ایمنی به‌وسیله سیر، پیاز و زردچوبه در کبوتران دارد. علاوه بر آن پودر سیر و زردچوبه اثرهای سودمندی بر رشد کبوتران٬ بهبود بازده خوراک٬ کاهش چربی‌های مضر بدن٬ بهبود زنده‌مانی و تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

♻️کاربردهای درمانی گیاه زردچوبه و فراورده‌های آن در گله کبوتران:


1️⃣ درمان بیماری‌ها و مسمومیت کبدی کبوتران:

اکثر بیماری‌های رایج در گله کبوتران که بطور همه‌گیر جوجه‌ها را ابتدا مبتلا می‌نمایند، عملکرد کبد را مختل می‌نمایند، کبد به عنوان اندام تشخیصی بسیار مهمی در جوجه‌ها مطرح است. از طرفی به دلیل تشدید متابولیسم در جوجه‌ها به منظور افزایش تولید و تقویت سیستم ایمنی، کبد به عنوان مرکز مهم درگیر در متابولیسم و واسطه‌ی مهم دستگاه گوارش و خون از اهمیت خاصی برخوردار است و هرگونه آسیب یا اختلال در جوجه‌هادر نخستین گام روی تغذیه و در نتیجه عملکرد سلامتی جوجه‌ها تاثیر خواهد داشت.


👈🏻در یک تحقیق که بر روی جوجه‌ها که دچار آزردگی کبدی بودند انجام گرفت نشان داده شد که مصرف زردچوبه به میزان 1 گرم به ازای هر كیلوگرم به مدت دو هفته موجب رشد مطلوب‌تر جوجه‌ها شد. و این موضوع را به تاثیر محافظت‌كنندگی زردچوبه بر بافت كبد مرتبط می‌دانند. كاربرد زردچوبه در رژیم غذایی جوجه‌ها با اثرات مطلوب‌تری در مقابل توكسین‌ها همراه است كه بیشتر به وجود ماده موثر آنتی‌اكسیدان آن، یعنی كوركومین مربوط است.


2️⃣ کاهش استرس گرمایی:

تنش گرمایی یکی از مهمترین عوامل کاهش تولیدات کبوتران در مناطق گرم و خشک است و در جوجه‌هاموجب افزایش تلفات، کاهش مصرف و راندمان خوراک، کاهش رشد، بروز آلکالوز تنفسی و سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود در تحقیقات انجام گرفته ثابت شده که مصرف همزمان سلنیوم و زردچوبه سرعت رشد و مصرف خوراک جوجه‌هارا بهبود بخشیده و برای مقابله با اثرات نامطلوب تنش‌های گرمایی مفید است. در این تحقیق میزان مصرف زردچوبه 10 گرم بر کیلوگرم دان و سلنیوم 3/ میلی گرم بر کیلوگرم در دوره ایجاد تنش گرمایی بود.



3️⃣ تأثیر زردچوبه بر افزایش رشد در پرورش کبوتران:

تحقیقات نشان داده است که اضافه نمودن نیم درصد زردچوبه (5 کیلو در تن) در جوجه‌هادر طول دوره 5 هفته موجب افزایش مقدار وزن طیور شده است و این اثر در دو هفته آخر بیشتر بوده است. 


4️⃣ اثرات ضد کوکسیدیایی زردچوبه:

تحقیقات نشان داده است که مصرف مقادیر 1 تا 3 در صد زردچوبه اثرات ضد کوکسیدیایی قابل توجهی بدنبال داشته و تعداد تخم انگل‌ها را در مدفوع جوجه‌ها کاهش میدهد.

5️⃣ اثرات زردچوبه بر سیستم ایمنی کبوتران مسافتی:

یکی از اثرات مطرح این گیاه اثرات تقویت سیستم ایمنی در مواجهه با بیماریهای ویروسی است.


💯طریقه مصرف سیر و پیاز و زردچوبه و میزان مصرف برای کبوتران مسافتی:

✳️ آسانترین و معمولترین شکل مصرف زرد چوبه مخلوط کردن آنها با دون مصرفی کبوتران است.

✔️یک کیلو دون مصرفی کبوتران (ترجیحا دون مخلوط)

 🔹پنج حبه سیر تازه (با دستگاه آسیاب یا بصورت بسیار ریز رنده شود)

🔸یک عدد پیاز متوسط (با دستگاه آسیاب یا بصورت بسیار ریز رنده شود)

🔹دو قاشق پودر زردچوبه 

🔸دو قاشق پودر زنجبیل

🔹یک قاشق پودر دارچین

🔸مقدار لازم روغن زیتون یا روغن معمولی

عشق

❇️ابتدا دون مصرفی کبوتران را میبایست همیشه شست شو دهید و آبکشی کنید.که عاری از امراض و سموم کشاورزی باشد.

سپس مقداری یک کیلو دون شست شو داده شده را با روغن مورد نظر آغوشته کرده سپس مواد سیر و پیاز و زرد چوبه و زنجبیل و دارچین را به آن اضافه و با هم مخلوط میکنیم.

سپس مواد ترکیب داده شده را چند ساعت در محیطی به دور از دسترس پرندگان برای خشک شدن میگذاریم و پس از خشک شدن در اختیار کبوتران قرار دهید. (دوبار در هفته)

💯نتیجه گیری:

در صورتی که مصرف طولانی مدت این گیاهان با بطور همزمان بعنوان محرک رشد و پیشگیری از کوکسیدیوز قابل توصیه است.


مقالات مرتبط

خواص بادام زمینی برای کبوتر.                                                ...
نظرات درباره این مطلب
رامین یکشنبه 7 خرداد 1402 23:33:30
دوستان همین روش رابرای کبوتران استفاده میشه کردبدون روغن زیتون وبا اضافه کردن یک کیلو ارزن ودویستوپنجاه گرم نمک دریا یا نمک معدنی در پنج کیلو خاکروس را با آب بصورت گل درآورده ورز بدین بصورت کله قندبه تعداد سه عددکله قندی درسایه بخوشکانید وبعنوان گل شور دراختیار کبوتران قراردهید کاری که بنده چند سال هست انجام میدم وکبوتران چه پرشی وجوجه گیری وپلاکی مفید ودر مقابل انواع بیماری‌ها مقاوم وسرحال میباشند حتی درمقابل نیو کاسل قاتل مقاوت زیادی دارند وامیدوارم که این آموخته مورد پسندتان قرار بگیرد شادوسلامت باشید
مهم پنج شنبه 25 آذر 1400 7:24:36
این متن و تاثیرش در مورد مرغ و جوجه های گوشتیه و ربطی ب کبوتر نداره لطفا بدون تحقیق متنی رو جایی ب اشتراک نذارید
علی شنبه 8 آبان 1400 2:12:47
اگر این روش دون دادن با عدویه رو هر روز به مدت یک ماه ادامه بدیم اشکالی داره؟
رضا یکشنبه 25 مهر 1400 20:8:45
دوستان من از سال گذشته این ترکیب رو به پرنده‌هام میدم بسیار عالیست و از خیلی بیماری‌ها جلوگیری میکنه...
Zajil--Luft -al-waten پنج شنبه 3 تیر 1400 14:0:15
دوستان من دو ساله که دارم با این روش استفاده میکنم و جواب خوبی میده در ضمن من به جای زردچوبه. فلفل سیاه و قرمز میزارم و در فصل زمستان این روش رو استفاده میکنم.

آمارگیر وبلاگ